بهشتی پور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران امکان‌پذیر نیست

کارشناس مسائل بین الملل گفت: آمریکا نمی‌تواند اقدامی در زمینه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران انجام دهد.

لندن و پاریس ناپختگی واشنگتن را انجام نخواهند دادحسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه آمریکا پیش‌نویس قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را به سه عضو شورای امنیت یعنی انگلیس، فرانسه و روسیه داده است، گفت: آمریکا به دلیل اینکه از برجام خارج شده است، در زمینه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران نمی‌تواند اقدامی انجام دهد.

او با بیان اینکه کشوری که از برجام خارج شده نمی‌تواند مدعی اجرای قطعنامه‌های مربوط به توافق هسته‌ای باشد، افزود: ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت عینا متن برجام قرار داده شده است و آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای، مخالفت صریح خود را با قطعنامه‌ای که خودش به آن رای داده اعلام کرده است، این اشتباه بزرگی بود که آمریکایی‌ها انجام داده‌اند.

بهشتی‌پور ادامه داد: اکنون واشنگتن از اقدام خود مبنی بر خروج از برجام پشیمان شده است، اما نمی‌تواند به صراحت پشیمانی خود را از این اقدام نابخردانه ابراز کند، بنابراین به سراغ کشور‌هایی که در برجام باقی مانده و می‌توانند مکانیزم ماشه یا همان ترکیبات اجرایی قطعنامه‌های گذشته شورای امنیت سازمان ملل را فعال کنند، می‌رود.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه در اینجا بحث صدور قطعنامه جدیدی است، اظهار کرد: واشنگتن به دنبال این است که قطعنامه جدیدی تصویب شود تا در آن صادرات و واردات اسلحه از سوی ایران را ممنوع کنند؛ این کار بعید است که از سوی روسیه و یا چین مورد پذیرش قرار بگیرد، زیرا آنها اظهار می‌کنند تهران در چارچوب برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ فعالیت کرده است و هیچ اقدامی که ناقض این قطعنامه باشد انجام نداده است، بنابراین ضرورتی برای صدور قطعنامه جدیدی وجود ندارد.

او با اشاره به اشتراکات نظر‌های انگلیس و فرانسه با آمریکا بیان کرد: کشور‌هایی مانند فرانسه و انگلیس در موضوعات مربوط به برجام با آمریکا اختلاف دارند، اما در رابطه با موضوعاتی مانند محدود کردن موشک‌های ایران و یا محدود کردن فعالیت‌های جمهوری اسلامی در خاورمیانه که تحت عنوان بی ثبات سازی از آن یاد می‌کنند، با آمریکا هماهنگ هستند؛ اینکه پاسخ این سوال که آیا انگلیس و فرانسه که عضور دائم شورای امنیت هستند می‌توانند از اختیارات خود برای احقاق اهداف واشنگتن استفاده کنند، مثبت است.

بهشتی پور اضافه کرد: لندن و پاریس می‌دانند اگر چنین اقدامی انجام دهند ایران را به موضع خروج از NPT و تعلیق پروتکل‌های الحاقی آن می‌کشانند و در نتیجه شرایط برای آن‌ها سخت می‌شود؛ بنابراین این سوال پیش می‌آید که آیا فرانسه و انگلیس به عواقب کار خود فکر خواهند کرد؟ ظاهرا به نظر نمی‌رسد آنها ناپختگی آمریکا که دو سال پیش با خروج از برجام انجام داد را تکرار کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه آمریکایی‌ها در زمان خروج از برجام فریب رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی را خورد، گفت: اما اینکه در حال حاضر اروپایی‌ها مکانیزم ماشه که به فارسی می‌شود «ترتیبات اجرایی قطعنامه‌های شش گانه فصل هفتم شورای امنیت و بازگشت قطعنامه‌های تحریمی» را اجرایی خواهند کرد؟ پاسخ آن منفی است.

او در پایان تاکید کرد: فرانسه و انگلیس همسو با آمریکا هستند، اما به نظر می‌رسد منطق و رفتار عقلانی و خواسته آنها در راستای باقی ماندن ایران در برجام، مانعشان می‌شود، اما این را هم باید در نظر داشته باشیم که در عالم سیاست هم زد و بند‌های زیادی وجود دارد؛ ولی به طور کلی در مورد چین و روسیه مطمئنم چنین اقدامی نخواهند کرد.

گفتنی است؛ کلی کرافت، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد خبر داده که پیش نویس قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران را به روسیه، بریتانیا و فرانسه سه عضو دائم شورای امنیت ارائه کرده و گفته به زودی این متن در اختیار تمام اعضای شورای امنیت قرار می‌گیرد؛ اعضای دائم شورای امنیت اختیار دارند با رای خود جلوی تصویب پیش نویس قطعنامه را بگیرند و از طرفی، چین، روسیه، آمریکا، بریتانیا و فرانسه اعضای دائم شورا هستند.

تحریم خرید و فروش تجهیزات و ادوات نظامی به ایران پاییز امسال پس از سیزده سال به پایان خواهد رسید، اما ایالات متحده گفته از تمام ظرفیت دیپلماتیک خود برای جلوگیری از پایان یافتن تحریم‌ها استفاده خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضاقاضی
۱۶:۳۶ ۰۵ تير ۱۳۹۹
در زمان تصویب برجام موضوع برداشته شدن تحریم های تسلیحاتی موردبحث قرارگرفت وبرمبنای سخنان نمایندگان روسیه وچین این موضوع به نمازندگان ما یاداوری گردید لیکن بانهایت تاسف نماینگان خودایران از انجام وحذف تحریم های تسلیحاتی طفره رفته وبنابرگفته های لاوروف وزیرخارجه روسیه این موضوع با اشاره ونپرداختن نماینگان خودما دردستورکارقرارنگرفت
بنابراین این سخنان ومطرح نشدن برداشته شدن تحریم های تسلیحاتی فعلی بود که توسط وزیر خارجه واعضای تیم ایران درمذاکرات بنابراقرار ویاداوری ان توسط روسیه وچین موردبحث قرارنگرفت !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
به روسیه خیلی نمیشه دل بست قبلا هم در مواقع حساس دست ما رو تو پوست گردو گذاشته
آخرین اخبار