وزیر بهداشت خبر داد:

افتتاح ۴۴ بیمارستان با تجهیزات داخلی در سال ۹۹

نمکی گفت: در سال جاری ۸ هزار تخت بیمارستانی و ۴۴ بیمارستان جدید با دستگاه‌های ساخت داخل افتتاح خواهیم کردیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم افتتاح فاز نخست اولین شهرک تولید مواد موثره دارویی در خاورمیانه و خط تولید کامل استامینوفن، گفت: ما امسال افتتاح‌های بسیاری خواهیم داشت سال گذشته ۶ هزار تخت به تخت‌های بیمارستانی اضافه کردیم و در کمتر از یک ماه یک هزار تخت آی سی یو با تجهیزات پزشکی داخلی راه اندازی کردیم.

افتتاح ۸ هزار تخت بیمارستانی با تجهیزات داخلی در سال ۹۹

او ادامه داد: امسال ۸ هزار تخت بیمارستانی و ۴۴ بیمارستان جدید با دستگاه‌های ساخت داخل افتتاح خواهیم کردیم و به دنیا نشان خواهیم داد که به لطف خدا، وفاق ملی و همدلی مردم و مسئولان هم توانستیم کرونا را مدیریت کنیم و هم تولید را در جهش تاریخی قرار داده و به عنوان یک صادرکننده پرقدرت در منطقه قلمداد شویم.

نمکی بیان کرد: سال ۹۸ برای نظام دارویی کشور سالی سخت اما افتخار آفرین بود و ما از واردات فرآورده های مشابه تولید داخل جلوگیری کرده و ۷۰۰ میلیون یورو در ارز دارو صرفه جویی کردیم. باتوجه به اینکه سیلاب های سهمگین بهاره، غربالگری فشارخون با شناسایی ۲.۷ میلیون فرد مبتلا به فشار خون، راهپیمایی اربعین با ۳.۵ میلیون زائر، اپیدمی آنفلوانزا و پیک های وحشتناک را در سال گذشته تجربه کردیم، پیش بینی ما این بود که ۵۰ درصد نیاز ارز دارو افزایش پیدا کند اما شاهد صرفه جویی ۲۰ درصدی ارزی آن هم به صورت داوطلبانه و بدون فشار بانک مرکزی بودیم.

وزیر بهداشت مطرح کرد: این برای ما افتخار بزرگی است که حتی یک نسخه هم در این روزهای سخت دست مردم نماند که داروی آن تأمین نشده باشد. توانستیم با تکیه بر صنعتگران داخلی و با ممنوع کردن واردات دارو‌هایی که مشابه داخلی دارند، این موفقیت را بدست آوریم. 

نمکی ادامه داد: توانستیم بیماری کرونا را طوری مدیریت کنیم که در عرض ۶۰ روز از واردکننده اقلام بهداشتی به تولیدکننده تبدیل شویم و این نشان افتخاری برای کشوری است که در اوج تحریم‌های ظالمانه قرار داشت و توانستیم در کمتر از ۲ ماه به صادرکننده دارو، دستگاه تنفس مصنوعی و مواد ضدعفونی کننده تبدیل شویم.

وزیر بهداشت گفت: اینکه مواد اولیه دارویی را امروز تولید می‌کنیم یکی از آرزو‌های همیشگی من در زمان فعالیتم در هلدینگ دارویی و سازمان برنامه و بودجه بود و آرزو داشتم روزی بتوانیم از مواد اولیه پتروشیمی که بنزن است، ماده اولیه دارویی تولید کنیم. در گذشته ما مواد موثره دارویی را از هند و چین وارد کرده و مواد اولیه دارویی تولید می‌کردیم. اما امروز یک شرکت داروسازی داخلی از ۲ مرحله قبل ماده اولیه دارویی تولید کرده و ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

او در ادامه افزود: ما در حال حاضر ماده پتروشیمی را ارزان به هند و چین صادر کرده و بعد ماده موثره دارویی را با ۲۰ تا ۵۰ برابر قیمت وارد می‌کنیم و با آن دارو تولید می‌کنیم، این ظلم است که ماده پتروشیمی را بفروشیم و بعد با قیمت چند ۱۰ برابری وارد کنیم. خوشحالیم که این روند با کمک صنعت داروسازی در حال تغییر است و امیدواریم در آینده بسیار نزدیک بتوانیم به جای تبدیل ماده موثره با ارزش افزوده ۲ دلار به ماده اولیه‌ای برسیم که ارزش افزوده ۵۰ تا ۱۰۰ برابر قبل قابل تولید باشد.

نمکی در پایان گفت: ما در آینده نزدیک به بزرگترین صادرکننده مواد اولیه دارویی منطقه تبدیل خواهیم شد و سال جهش تولید به عنوان سالی ماندگار در صنعت دارویی کشور ثبت خواهد شد. در کشور صنعتگران، داروسازان و شیمی دان‌های گرانقدری داریم و باید به این دانش فنی و ابزار نیروی انسانی تکیه کنیم تا در آینده چه در زمینه مواد اولیه دارویی از اولین حلقه تولید و چه در فرمولاسیون دارو‌های های تک که نیازمند تحول هستیم برای تمام منطقه و جهان تولیدکننده اصلی قلمداد شویم و در ارزآوری گام برداریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.