صنعت گردشگری و تدبیر‌های دولت امید در هفت سال گذشته؛

عزتی که قرار بود به پاسپورت ایرانی برگردد، چه شد؟

شمارش معکوس پایان کار دولت دوازدهم شروع شده و انتظار می‌رود که دولت با اقدامات خود در حوزه گردشگری، برگی زرین در کارنامه‌اش ثبت کند.

عزتی که قرار بود به پاسپورت ایرانی برگردد، چه شد؟به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، «اگر فضا برای توسعه صنعت‌ گردشگری و جذب توریست خارجی فعال شود، حدود ۱۰ میلیون اشتغال در سال  ایجاد خواهد شد» این بخشی از صحبت‌های حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در روزهای پر تب و تاب انتخاباتی سال ۹۲ بود؛ حال ۷ سال از این شعار انتخاباتی می‌گذرد و با توجه به پایان کاری دولت تدبیر و امید، مردم می‌خواهند بدانند که وعده‌ها و شعارهای روحانی تا چه اندازه محقق شده است.

شعارهایی همچون جذب گردشگران خارجی، لغو ویزای عراق، و بازگرداندن اعتبار به گذرنامه ایرانی وعده‌هایی رئیس جمهور کشورمان بود که باشگاه خبرنگاران جوان در این گزارش به بررسی میزان تحقق آنها در دولت تدبیر و امید می‌پردازد که در ادامه می‌خوانید:

تدبیر دولت امید برای تحقق وعده هایش در حوزه گردشگری چه بوده است؟

اقدامات امیدی‌ها برای جذب گردشگران خارجی چه بود؟

دولت تدبیر و امید در سال ۹۸ و ۹۹ برای جذب سریع توریست خارجی اقدامات مناسبی همچون تشکیل کارگروه مشترک که متشکل از سازمان میراث فرهنگی، وزارت امور خارجه، وزارت کشور و وزارت اطلاعات است، جهت سرعت بخشیدن به صدور ویزا، افزایش تعداد کشور‌های بی نیاز از روادید، حضور فعال‌تر در نمایشگاه‌های معتبر بین المللی گردشگری و توجه به تبلیغات را اعلام و اجرا کرد.

ساخت کمپ‌های گردشگری در استان‌های مختلف کشور برای سهولت در اسکان گردشگران خارجی، یکی دیگر از طرح‌های دولت روحانی در سال ۹۵ بود؛ برای مثال در استان کردستان و شهر‌های سنندج، بانه و مریوان کمپ‌هایی برای توریست‌های خارجی احداث شد که نشان از اهمیت دولت به ظرفیت‌های استانی برای جذب گردشگران خارجی می‌دهد.

همچنین ۲۹خرداد سال ۹۸ علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری خود از اقدامی دیگر برای جذب گردشگران خارجی رونمایی کرد؛ او اعلام کرد که گرشگران خارجی می‌توانند «بدون مهر فیزیکی و ثبت در پاسپورت» وارد ایران شوند و این دستور در تمام فرودگاه‌های کشور اجرا می‌شود.

اما غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی عضو سابق فراکسیون گردشگری در مجلس دهم درباره تصمیم دولت مبنی بر دعوت از گردشگران خارجی بدون مُهر فیزیکی و ثبت در پاسپورت بر این باور است که این موضوع دارای تبعاتی امنیتی و اجتماعی است، اما کشور ما در شرایط فعلی باید تصمیمات اقتضایی بگیرد و با جایگزین کردن مسائل آسان‌تر می‌توان ورود گردشگر را به شکل‌های دیگر کنترل کرد.

اما در این میان برخی دیگر از مسئولان نظر متفاوتی دارند؛ برای مثال مهرداد لاهوتی عضو سابق فراکسیون فرش و صنایع دستی مجلس دهم، اظهار کرد که حوزه گردشگری در کشور به‌دلیل نبود عزم جدی دولت‌ها، وضعیت نامناسب دارد که باید برای حل مشکلات این حوزه تصمیمات جدی اتخاذ شود تا بتواند برای کشور مثمرثمر باشد.

آمار اخیر معاونت گردشگری کل کشور نشان می‌دهد که با توجه به اقدامات دولت در حوزه جذب توریست، حدود ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سال ۹۷ و ۸ میلیون و ۶۶۰ هزار و ۹۸۸ نفر در سال ۹۸ وارد کشور شدند که از این میزان حدود ۲۵ میلیارد و ۹۶ میلیون دلار درآمد ارزی نصیب کشور در سال قبل شده است.

با این حال توسعه گردشگری در ایران امری دور از انتظار نیست؛ توسعه‌ای که می‌تواند یکی از راه‌های دستیابی به رشد پایدار اقتصادی باشد. البته لازم است که  برنامه ریزی مناسبی در مسیر پیشرفت صنعت گردشگری صورت گیرد و مسئولان دولتی هم به  خوبی بر آن واقف باشند.

تدبیر دولت امید برای تحقق وعده هایش در حوزه گردشگری چه بوده است؟

درگیری حوزه گردشگری با ویروسی چموش به نام کرونا

 در حال حاضر با توجه به درگیری تمامی کشورها از جمله ایران با ویروس کرونا، حوزه گردشگری تا حدودی دچار مشکل شده است و مرزهای هوایی و زمینی کشورمان با همسایگان خود از جمله ترکیه و افغانستان بسته شده که طبیعتاً این اقدام موجب کاهش جذب توریست شد.

سعید هاشم‌زاده رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها در ۲۶ خرداد امسال اعلام کرد که شیوع ویروس کرونا مانع ورود ۲۵۰ هزار گردشگر خارجی به کشور شد که هر یک از آنها می‌توانستند دو الی سه هزار دلار آورده ارزی برای کشور داشته باشند.

طبق بررسی کارشناسان حوزه گردشگری، ۷۵ درصد گردشگران خارجی ایران، مربوط به چهار کشور همسایه یعنی عراق، آذربایجان، افغانستان و ترکیه‌اند؛ اما تاثیرات این ویروس بر حوزه گردشگری قابل انکار نیست؛ ولی تیموری معاون گردشگری کشور برای حل این مشکل اعلام کرد که برای بازگشایی مرزهای بین المللی برنامه‌های متفاوتی مدنظرمان است و در حال رایزنی با ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم؛ او بیان کرد که این برنامه برای تحریک تقاضا، اعتمادسازی و جذب توریست در ۳ قالب کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تنظیم شده است.

لغو کامل ویزا عراق یا رایگان شدن هزینه صدور اَن؟

لغو ویزای عراق جهت رفاه حال زائران و دوستی دو ملت (ایران و عراق) یکی دیگر از وعده‌های روحانی در سال ٩٢ بود که مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفت؛ اسفند سال ٩۵ بود که خبر رایگان شدن هزینه صدور ویزای ایران و عراق همزمان با سفر رئیس جمهور به بغداد منتشر شد که در رسانه‌های ایران بازتاب فراوانی داشت.

تدبیر دولت امید برای تحقق وعده هایش در حوزه گردشگری چه بوده است؟

البته پس انتشار این خبر، حشمت الله فلاحت پیشه رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس اعلام کرد که لغو روادید بین ایران و عراق یکی از دستاوردهای این سفر رئیس جمهور بوده است؛ اما گفته روحانی در نشست خبری ٢٠ اسفند سال قبل نشان داد که ادعا فلاحت پیشه نادرست بوده است؛ رئیس جمهور در این نشست خبر داد که  «در مذاکرات با نخست وزیر عراق توافق شد که روابط مردم دو کشور با یکدیگر بیش از پیش تسهیل شود و در همین راستا ایران اعلام می‌کند که «برای ویزا مبلغی را دریافت نمی‌کند» و طرف عراقی هم اعلام می‌کند که این کشور هم مبلغی را دریافت نخواهد کرد»

همچنین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان هم در ۱۹  اسفند سال ۹۷ در کنفرانس خبری خود درباره لغو یا رایگان شدن ویزای عراق گفته است که «به برادران عراقی پیشنهاد کرده‌ایم که روادید میان دو کشور به‌طور متقابل لغو یا رایگان شود یا اینکه دست‌کم قیمت آن کاهش یابد که مذاکرات در این زمینه ادامه دارد و امیدوارم خبرهای خوبی اعلام شود».

با توجه به اهمیت «لغو ویزای عراق»، انتظار می رود که دولت در این زمان باقی مانده تدبیری مناسب را برای رفع مشکلات این موضوع در کارنامه خود ثبت کند؛ تدبیری که تا سالیان سال از آن با نام نیک یاد کنند.

نتیجه وعده‌های روحانی در حوزه گردشگری به کجا رسید؟ / سرانجام بازگشت عزت به گذرنامه‌های ایرانی/ از شعار توسعه صنعت گردشگری تا تاسیس وزارتخانه‌ای مستقل

سرانجام بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی

«قول می‌دهم که اعتبار و احترام را به پاسپورت ایرانی برگردانم»؛ این وعده رئیس جمهور فعلی کشورمان در روزهای انتخاباتی بود؛ مسأله سفر و مشکلات در حوزه گذرنامه ایرانی دغدغه تمام افراد علاقه مند به سفر و  تاجران بین المللی است؛ وعده بازگرداندن اعتبار به گذرنامه‌های ایرانی طبیعتاً خشنودی بسیاری از مردم را به همراه داشت؛ اما با توجه به آخرین گزارش اعلام شده از سوی یکی از موسسه‌های  گردشگری در همان شروع سال ۲۰۲۰ میلادی، کشور ژاپن قدرتمندترین گذرنامه جهان را دارد اما وضعیت ایران نسبت به سال ۲۰۱۹، تغییر چندانی نکرده؛ همچنین بر اساس آخرین رده‌بندی، پاسپورت ایرانی با ۳ پله صعود به رتبه ۹۸ جهان بازگشته است. 

با توجه به تاکیدات رئیس جمهور کشورمان بر موضوع بازگرداندن عزت و احترام به پاسپورت ایرانی اما همچنان بازرسی‌های فیزیکی، انگشت نگاری، چشم نگاری و  بازجویی‌های طولانی مسافران ایرانی در بسیاری از کشورها نشان از بی اعتباری پاسپورت ایرانی در سطح بین المللی دارد؛ برای مثال اوایل مرداد سال ۹۸ بود که  گزارشی به نقل از شاهدان عینی مبنی بر برخورد ناشایست پلیس مسکو با مسافران ایرانی منتشر شد بود، طبق این گزارش مسافرانی که ۵ مرداد با پرواز ماهان وارد فرودگاه‌ ونوکووای مسکو شده‌اند با تحمل پنج ساعت شرایط شبه بازداشت، توقیف گذرنامه‌ها، بازجویی‌های غیرمتعارف و رفتار توهین‌آمیز ماموران فرودگاه روبرو شده‌اند. 

تدبیر دولت امید برای تحقق وعده هایش در حوزه گردشگری چه بوده است؟

حسن هانی زاده کارشناس مسائل سیاسی معتقد است که حرکت ملموسی در رابطه با اهمیت پاسپورت ایرانی صورت نگرفته و هم چنان وضعیت مانند قبل است؛ او درباره ارتقاء جایگاه بین المللی کشور ایران می‌گوید که بسیاری از کشورهای غربی به سختی و با مشقت به ایرانی‌ها ویزا می‌دهند و اعتبار گذرنامه ایرانی در حد جایگاه ایران نیست؛ دولت باید آینده جایگاه ایران را در روابط بین المللی ارتقاء دهد.

اما علی مطهری نماینده سابق مردم تهران نظر دیگری دارد؛ او بر این باور است که پس از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، شعار بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی تا حد زیادی محقق شده و روشن است که در دولت فعلی مخصوصا بعد از اجرای برجام، جایگاه ایران در جهان ارتقاء پیدا کرده است.

نظرات مسئولان و کارشناسان در این حوزه متفاوت است و تاکنون در این ۷ سال اقدام خاصی جهت بازگرداندن عزت به پاسپورت ایرانی توسط دولت انجام نشده، اما امیدواریم حداقل در این یک سال باقی مانده، برنامه‌ای اجرا شود که در خور عزت ایران و ایرانی باشد.

نتیجه وعده‌های روحانی در حوزه گردشگری به کجا رسید؟ / سرانجام بازگشت عزت به گذرنامه‌های ایرانی/ از شعار توسعه صنعت گردشگری تا تاسیس وزارتخانه‌ای مستقل

کلام آخر..!

طبق گزارشات ولی تیموری معاون گردشگری کشور، رشد جذب گردشگران خارجی در سال ۹۷، حدود ۵۲/۵ درصد و در سال قبل ، ۱۰/۹۸ درصد است؛ او همچنین معتقد است که از ابتدای دولت دوازدهم تعداد ۱۸ میلیون و ۹۵۹ هزار گردشگر خارجی وارد ایران شده‌اند.

مسائل مطرح شده در این گزارش، بخشی از وعده‌های رئیس جمهور و تحقق آنها بود، البته وعده‌های متعددی توسط نامزد‌های انتخاباتی در حوزه‌های مختلف مطرح می‌شود، اما مسئله مهم توجه، احترام، عمل و اجرا آن وعده‌ها پس از به دست گرفتن دولت است، زیرا تحقق شعار‌ها علاوه بر خشنودی ملت موجب رنگین شدن کارنامه همان نامزد انتخاباتی پیشین و رئیس جمهور آن دوره می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
امیر
۱۰:۴۰ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
این دروغ حتی از " آب و برق را مجانی میکنیم " هم بی شاخ و دم تر بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۱۳ آذر ۱۳۹۹
واقعا جای خجالت داره !
Iran (Islamic Republic of)
ماهان
۲۳:۰۱ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
ارزش پاسپورت ایرانی از سال ۹۲که آقای روحانی اومده نه تنها بالا نرفته بلکه خیلی پایین تر هم شده!!ایکاش حداقل یکم پیشرفت داشت بااین همه وعده!
Iran (Islamic Republic of)
درمانده
۰۲:۴۴ ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
خسته نشدین این همه الکی گفتین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۵ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
پاسپورت ایرانی عزت داره اگه یک عده ترسو بذارند . شماها چشم ندارید این عزت رو ببینید چون عاشق فرهنگ بی فرهنگ غربید .
Iran (Islamic Republic of)
نرگس سپید
۰۰:۰۴ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
اصلا مهم نیست که آقایون چی میگن...اتفاقی که در واقع میافته مهمه..اگه واقعا اینقدر رشد داشت گردشگری و عزت گذرنامه بالاخره یه جایی باید دیده میشد...نمیشه که ...هی گفتن تورم نداریم تورم تک رقمیه ولی قیمتا چند برابر شده یعنی چند برابر ها نه حرف...حالا اصلا بگن تورم منفیه من باید باور کنم!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
مانی
۲۳:۵۰ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
خِ



هیچکی نمیتونه این دولت رو جمع و جور کنه جز خدا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
این از اقتصاد که داره مردم را وادار خودکشی می کنه اونم از سیاست که ادم شک می کنه به ایرانی بودنشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۱ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
بی خیال این یکی بشید.وگرنه این حضرات فراری را هم تو خارج از کشور شرمسار می کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
یادش بخیر زمانی پاسپورت ایرانی در کل جهان ارزش داشت.. چه بودیم و چه شدیم
Iran (Islamic Republic of)
فتاحی
۲۳:۰۴ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
پاسپورت ایرانی .بنزین ایرانی .مسکن ایرانی .معیشت ایرانی .بیکاری ایرانی .تورم ایرانی.اختلاسات بیش از حد تخیل و تصور ایرانی .آقا زاده های ایرانی .همه و همه لطف بزرگ دولت بی تدبیر و نا امید ه و بس .
علی برکت الله .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
این تیتر شما منو یاد جمله رهبری عزیز انداخت که فرمودند(خطاب به آمریکای جنایتکار) معترضان را می کشند و زبانشان هم دراز است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
تورم را بردید بالا ضریب هوشی ایرانی را آوردید پایین خسته نباشید دلاوران خدایا کجای تاریخ را اشتباه رفتیم که این همه بلا سرمان دارد میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
پاسپورت برای فرار کردن مفسدین کاملا با عزت و با اعتبار است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
نمیخواد عزت رو به پاسپورت ایرانی برگردونی اگه راست می گی عزت و به جیب ایرانیا برگردون اگه راست می گی عزت و به سفره ایرانیا برگردون
Iran (Islamic Republic of)
شیرامینی
۲۱:۵۰ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
عزت ایران وایرانی،،عزت کارگر ایرانی،،عزت و وجه ایران وایرانی کلا تو این۸سال بواسطه شعار تدبیر وامید وبرجام بفنا رفت..یعنی دلاری ک یکی دوماهه شد۱۸هزارتومن همه وهمه باتدبیر جناب علی برکت الله و عوامل نابجا وغلطی ک بکار گذاشتن بوجود اومده..

منتظر رییس جمهور مردمی هستیم ک از جنس مردم و کارگر بود وهنوز ک هنوزه داریم۴۵تومن یارانه۸سال پیش میگیریم!!!الان۴ماهه دوقلوهامو ثبنام کردم بهزیستی تابگفته دولت تحت پوشش قراربگیرن وماهی۲۰۰تومن بحسابشون واریز بشه اماتو این۴ماه دریغ از پرداخت یک تک تومن جالبه مگه ن؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
نمونش عربستان...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
چقدر ناشکرید و ناسپاس ! مگه کنسرت نرفتید؟شال سفیدهم که سر کردید! دیگه چی میخواین !؟ رای دادین که همینارو روبراه کنه دیگه!
Iran (Islamic Republic of)
....
۲۱:۳۱ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
روزگار است که گه عزت دهد گه خوار دارد
چرخ بازیگر از این بازیچه بسیار دارد
Iran (Islamic Republic of)
کریم
۲۱:۱۹ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
سلام .بیشتر از این خسارت نزده دورش تمومم بشه برن از مشاورو رییس دفتر گرفته تا همه وزرا و دولتمردان واقعا چکار کردنند با ایران وایرانی!.ویرانه ای باقی گذاشتند.
Switzerland
سید فروزان
۲۱:۱۴ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
عزت به پول ملی واجبتر از پاسپورت است ، پول ملی سمبل اقتدار یک کشور است وقتی این نباشد ،پاسپورت را بگذارند در کوزه آبش را بخورند ، اکثر مردم عادی عشقشان زیارت مشهد و یک سفر شمال است نه مسافرت به پاریس و رم و لندن ،
یک اقلیت مرفه عشق اروپا دارند ، آن اقلیت مرفه هم اکثرا دو تابعیتی تشریف دارند ،
منظور جناب روحانی هم کسب رای آن اقلیت مرفه هم بود که موفق هم شد ،
Iran (Islamic Republic of)
hossein
۲۱:۰۵ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
عزت پاسپودت هیچ قرار بود دلار ۲۰۰۰ تومن شود.؟ پس چی شد حسن جان کمتر از ۱۱ ماه مونده
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۲۱:۰۴ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
من که از الان دارم روز شماری میکنم که موعد رفتن این دولت کی میرسهاین ۸سال این دولت از بدترین سالهای زندگیم بود.هر بلایی که بگید این کشور و مردم تجربه کردن از صدقه سر تدبیر این آقا.....قربان حضرت آقا امام خامنه ای برم که اگه سایه ایشون بالا سرمون نبود الان معلوم نبود چه بلایی سرمون میومد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
پاسپورت پیشکش، پول ملی مون رو هم بی ارزش کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
بی ارزشترین پاسپورت در دنیا ما ایرانه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
هر کس دیگه ای هم بیاد نمی‌تواند کاری کند چون مسولان دچار یک هراس و دشمن بینی از همه هستند همه را دشمن می‌بینند. ظریف داره مذاکره می‌کنه از تهران بهش میگن چرا با جان کری رفتی پیاده روی چرا این کارو کردی چرا آن کار رو کردی بهترین موقعیت برجام بود که راحت با توهمات دشمن هراسی از دست دادید دلار شده نوزده هزارتومان مسکن همه چی ول شده کجایند عاشقان تحریم تو کاخهایشان نشسته اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
کاسبان تحریم هرگز نخواهند گذاشت که عزت به پاسپورت ایرانی و مهمتر از آن به مردم ایران برگردد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
بله حتما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
بهانه خوبی این تحریم برا کم کاری مسئولین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
ایول. اصلا سود مسئولان ما در تحریم است چرا که تمام بی کفایتی هاشان را گردن تحریم می اندازند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
چه خیری از کاسبان مذاکره دیدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
هیچی YJC عزیزم ... رفته پیش خدا ...مثل خیلی چیزای دیگه مثل وجدان شرافت عدالت برابری ....تو زمین نیستن شاید تو آسمونا پیداش کنی :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
شمارش معكوس براي دولت بي تدبير آغاز شده...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
مشکل اصلی مسافرت به خارج مثل ترکیه و کشورای شمالی گرونی بلیط و هتله
اگه دولت با اون کشورا هماهنگ کنه که ما اینجا مثلا دو هزار لیتر بنزین 3500 تومنی بخریم و دولت بنزین بهشون بده که تو پمپ بنزینابدن به ما دیگه همه با ماشیناشون میرن و تو ماشین میخوابن
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۹:۱۱ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
لطفا" دولت و مجلس محترم به شهرداریها و بخشداریها و دهداریها کمک کند تا طرحهای عمرانی صنعت گردشگری خودشان را بتوانند تکمیل کنند. این یک فرصت عالی برای صنعت گردشگری ایران هست تا عقب افتادگی خودش را جبران کند. واقعا" این صنعت صنعت بسیار موفق و سوداوری در دنیا هست و توقف این صنعت ناشی از کرونا در دنیا در حال حاضر برای ما فرصت است که عقب افتادگی خود را در این صنعت جبران کنیم و کارهای عمرانی مربوط به این صنعت را کامل کنیم.
Germany
وطن دوست
۱۳:۰۹ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
اول کاری که دولت بعدی باید انجام دهت. برداشتن عوارض خروج از کشور هست تا ایرانیان خارج از کشور بتوان بیا تو کشور خودش و همراه خودشان ارز برای کشور بیاورند و پول هاشان تو کشور خودشان خرج کند. اخر یک کارکر با چهار فرزند و خودش و همسرش از کجا 3 میلیون تون عوارض خروجی بیاورد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
دم درکوزه دارن ابشرا میخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
بابا ...عزت که شوهر کرد و رفت دیگر نباید منتظر ش ماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
نتیجه مذاکره توام با تسلیم وسازش و عقبنشینی همین است
امدید تحریمهارا بردارید خودتات هم تحریم شدید
در برجام تمام راه های دور زدن تحریمها راهم لو دادید
گویا اصلا خودتان هم طرفدار مذاکره کنندگان غربی بودید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
با بی تدبیری دولت هر چه کاشته بودیم به هدررفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
توی دبی فرودگاه وارد میشی به پاکت سیگارت هم مشکوک میشن.تا دیروز اب تلخ بیابون میخوردند حالا از نوکری برای امریکا و انگلیس ادم شدند.کدام عزت حسن جون بیخیال گپه گلم. گرجستانی ها که از گرسنگی نون مایونز غذاشون بود دم دراوردند.بخاطر سیاست خارجی قوی ظریف که از شجاعت بویی توش نیست.وقتی جرات میکنند برجام زیر پا میزارن چه توقعی میشه داشت.وقتی دسته دسته ایرانی برای مهاجرت به هر خفتی از روی مجبوری تن میدن کدام عزت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
بازم یکی داره میره تازه صدا شما در اومده
از این به بعد باید به این تاپیک ها عادت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
عزت کجایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
بی کفایتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
فعلا منتظر یم که دیگه بیشتر از این بلا سرمردم نیومده تموم بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
اصلا به روحانی ربطی نداره، نهادهای دیگر بهش اجازه مذاکره نمی دهند. خودش که دوست داره تا ظریف خاست ملاقات کنه همه موضع گرفتند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
بلاخره ما خودرو بخریم یا نخریم تیبا 53تمن بود میگفتین نخرین الان 86تمنه بزاریم 100بشه بخریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
هنوز 360 روز دیگه مونده انشاالله عزت هم به پاسپورتامون برمیگرده البته تا سر کوچه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
فکر میکردیم احمدی نژاد اقتصاد ویران کرد البته تا زمانیکه روحانی ندیده بودیم !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
بخدا استعفا بده سنگین تر !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
آنچنان رونق اقتصادی ایجاد می کنم که مردم نیازی به این 45500تومان نداشته باشند خخخخخخخخخخ شما رونق اقتصادی ایجاد کن پاسپورت ایرانی خودش عزت دار میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
تدبیرش و امیدش همش سراب بود
نه تدبیر نه امید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
ناکارامد ترین و خیانت کار ترین دولتی هست که در طول تاریخ ایران عزیزم دیده میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
اینم دروغ سیزده است
دولتی که تمام اقتصاد کشور رو با خاک یکسان کرده !!! ارزش پول ملی رو با خاک برابر کرده
شعار میده !!! مثل اینکه دیگه آمار های دروغ هم نمیتونه بده !!!
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۷:۲۲ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
خاوری با خودش برد کانادا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
رئیس جمهور فقط احمدی نژاد محبوب دلها و محبوب اقشار ضعیف و فقیر جامعه مردی پاک دست و عمل گرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
راست میگه بنده خدا عزت را به پاسپورت ایرانی داده اما هزار برابر برعکس ده سال پیش
United States of America
ناشناس
۱۷:۱۲ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
شما با پاسپورت ايراني برو بانك سر كوچه خودتون برات حساب باز نميكنه ميگه شناسنامه بيار حداقل خودمون پاسپورتومن قبول داشته باشبم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
متاسفانه کاندیدهایی هم که معرفی شدن دست کمی از این ندارن آخه به چی به کی امید داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
به کدوم عمل کرد که به این عمل کنه
Germany
وطن دوست
۱۴:۵۸ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
کارگر هستم و در خارج کار می کنم سال دو بار می امدیم ایران و در امد خودمان را در ایران خرج میکردم.
با گرفتن عوارض خروجی دیگر توان مالی رفت و برگشتن را نداریم و مجبوریم همین جا در خارج از وطن اوقات فراغت و مرخصی سالانه خودمان را سپری کنم چون پول زور (عوارض خروجی)نداریم. در امد ما ایرانی ها در خارج فقط مخارج کرایه خونه و مخارج اب برق و تلفن و حمل نقل می شد اگر هم چیزی ماند در سفارت ایران خرج تمدید پاسپورت (100 یورو و عکس 15 یورو)و ... می شد. این هست رونق بدبختی دولت شما اقای روحانی.
Germany
فرشاد
۲۰:۲۳ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
دوست عزیز، شما برای خروج از کشور تا دومرتبه میشه مجموعا حدود ۸۰۰ هزار تومن که میشه حدود ۲۰ یورو!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
واقعا تعجب میکنم از مردم. الان چطور میتونن پیگیر اون وعده‌ها باشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
کاش اقای رئیسی رئیس جمهور می شد حرفش حرفه هرقولی که میدهد عمل میکند واقعا لیاقتش را داشت
زنده باد رئیسی
Iran (Islamic Republic of)
مانی
۲۳:۵۲ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
ما به رییسی رای دادیم اما صد حیف که مردم لیاقت این مممممررررردددددد. رو نداشتن!
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۱:۵۶ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
آقای ریس جمهور ما ایرانی ها خیلی خوب هم از هر لحاظ عزت داشتیم فقط با روی کار آمدن دولت شما همه چیمون یکی یکی داره از بین میره تو نون شب موندیم گرانی ها کمر مردم رو خم کرده شما دنبال پاسپورتی
# افسوس و صد افسوس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
اون مالیات خونه های خالی هم مثل همینه
همه چیزو بدتر میکنه که بهتر نمیکنه
فقط جیب دولت برای آقازاده ها پر پول میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
ای سایبری کاسب تحریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
مردم نون ندارن بخورن تو دنبال پاسپورت هستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
مردم نون ندارن بخورن تو دنبال پاسپورت هستی
-
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
خواهشن شما عزت مردم درداخل کشور برگردان پاسپورت پیشکش عزت مردم ایران تا کمر داخل سطل زباله است فساده رانته اختلاسه خود فروشیه فرار جونامونه تورمه بازم بگم.....مردمو کردید جیره خوار خودتون شما دیگه از عزت ایرانی حرف نزن فقط برو یرو
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۱۳ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
خواب دیدید،خیر باشه
پاسپورت؟؟؟
به شتر گفتن،کوهانت کجِ
جواب داد، کجام راسته؟
موردی هست که با این نحوه اداره کشور سر و سامان داشته باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۵ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
شتر با همه کجی های بدنش بسیار حیوان سودمند و مفیدیه و هیچ خطری هم برای کسی نداره ولی مار با ظاهر راستش نمی گویم مفید نیست اما زهر کشنده‌ای هم دارد که اگر مواظبت نشود با نیشش در یک لحظه یک انسان را پودر سیاه کند . و آمریکا همان مار و ایران عزیز ما همان شتر است .
آخرین اخبار