قاچاق کالا سم اقتصاد کشور است

ناظر گمرکات استان کرمانشاه گفت: پرونده‌های قاچاق در حال افزایش، اما ارزش کالا‌های قاچاق در حال کاهش است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛  خلیل حیدری ناظر گمرکات استان کرمانشاه با بیان اینکه قاچاق کالا سم اقتصاد کشور است ،گفت: مجموع مرز گمرکی مرز‌های استان با عراق کمتر از دو کیلومتر است و ممکن است قاچاق در خلال کالا‌های تجاری انجام شود، اما به شدت با این موضوع برخورد می‌شود.

او با اشاره به اینکه وجود قاچاق ناشی از تغییر مقررات است عنوان کرد: گاهی تاجری برای صادرات کالایی قرارداد چند ساله منعقد می‌کند و به یکباره صادرات آن ممنوع می‌شود و این تاجر به ناچار به صورت قاچاق بار خود را جابه‌جا می‌کند که سبب ایجاد مشکل برای ما و اقتصاد کشور می‌شود.

حیدری از مسئولان خواست که مقررات را به صورت دائم تصویب کنند افزود: قانونی به نام امور گمرکی وجود دارد که براساس آن هر مسافر به میزان ۱۸۰ دلار کالا می‌تواند وارد کند، اما تغییر ارزش پول سبب بروز مشکلاتی می‌شود.

او با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ سازمان در حوزه تجارت درگیر هستند و گمرک در مرحله آخر قرار دارد گفت: مسئول تأمین زیرساخت مرز‌ها گمرک نیست، اما تعهدی برای گمرک ایران ایجاد شده که زیرساخت لازم برای ۴۵ هکتار در مرز پرویزخان ایجاد می‌شود.

ناظر گمرکات استان کرمانشاه افزود: به عنوان یک کارشناس با تعدد مرز‌ها مخالف هستم چنانچه تعداد مرز‌ها کم بود زیرساخت کافی و لازم برای مرز‌ها فراهم بود.

او  با اشاره به اینکه روزانه ۵۰۰۰ نفر شامل رانندگان، کارگران و تجار و کارکنان گمرک در مرز پرویزخان فعالیت می‌کنند عنوان کرد: روش تجاری ما با عراق مبتنی با روش‌های جدید علمی نیست، زیرا در هیچ جای دنیا کالا در مرز عرصه نمی‌شود و این سبب کاهش ارزش کالا و ایجاد مشکل برای سازمان‌های مختلف می‌شود.

حیدری افزود: سازمان‌های مرتبط با تجارت و بخش خصوصی باید روش خود را تغییر دهند و گاهی طرف مقابل زیرساخت و دانش لازم برای این کار را ندارد.

او با اشاره به اینکه تجارت ما با عراق و افغانستان به صورت دیداری یا بازارچه‌ای است گفت: این روش برای ارتباطات اولیه مناسب است، اما کشور ما به سمت صنعتی شدن پیش می‌رود و این حجم از کالا نباید در مرز جابه‌جا شود، زیرا سبب افزایش هزینه می‌شود.

انتهای  پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار