بخشی از آنچه در مجلس ۱۳ خرداد گذشت؛

مجلس یازدهم بر محور اقتصاد/ شفافیت آرا دوباره باز می‌گردد/ اعتبارنامه‌ها، دستور جلسه پنهان امروز صحن

اقتصاد، محور صحن علنی امروز بود؛ نوبخت، همتی و حسین زاده مهمان نمایندگان مجلس یازدهم شدند.

مجلس یازدهم بر محور اقتصاد/ شفافیت آرا دوباره باز می‌گردد/ اعتبارنامه‌ها، دستور جلسه پنهان امروز صحنبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، چهارمین نشست علنی مجلس یازدهم به ریاست محمدباقر قالیباف با غیبت ۲۶ نماینده آغاز به کار کرد. رئیس مجلس در نطق ابتدای جلسه خود، به مناسبت رحلت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی در ایران، رهبر فقید انقلاب را عارفی مجتهد، سیاستمدار، حکیم و زمان شناسی دوراندیش معرفی کرد و خداباوری و مردم باوری را رمز موفقیت و پیروزی حرکت امام خمینی (ره) دانست.

همچنین قالیباف یادآور شد: خط امام هم ضامن استقلال و عزت ماست و هم عدالت و پیشرفت را برای ما به ارمغان خواهد آورد.

مجلس یازدهم بر محور اقتصاد/ شفافیت ارا دوباره باز می‌گردد/ اعتبارنامه‌ها، دستور جلسه پنهان امروز صحن

سه مسئول اقتصادی، مهمان صحن امروز/ همتی: ۹۸، یکی از سخت‌ترین سال‌های انقلاب اسلامی بود

تریبون صحن علنیِ امروز، انبوهی از اعداد و ارقام را منتشر کرد؛ محمدباقر نوبخت، ریاست سازمان برنامه و بودجه، عبدالناصر همتی، ریاست بانک مرکزی و جواد حسین زاده، رئیس مرکز آمار مهمان نمایندگان بودند.

پس از قالیباف، نوبت به رئیس بانک مرکزی رسید تا شرحی از عملکرد این نهاد و اوضاع بازار بدهد. همتی سال ۹۸ را یکی از سخت‌ترین سال‌های عمر انقلاب اسلامی دانست و گفت: تحریم‌های تحمیلی در ۲ سال گذشته بی‌سابقه و هوشمندانه بود؛ چراکه دولت آمریکا از همه ابزارهایش استفاده کرد تا ایران را از درآمد‌های بین المللی‌اش محروم و تمام منافذ بانکی و صادراتی کشور را مختل کند.

همتی آمار‌هایی از رشد اقتصادی کشور و شاخص‌های مختلف دیگر داد و درباره نرخ ارز در بازار میانگین نرخ ارز در بازار آزاد توضیح داد: دلارِ سال ۹۸، ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان و در سال ۹۷، ۱۱ هزار تومان بود. با وجود ادامه فشار حداکثری اقتصادی آمریکا بر ایران در سال گذشته ۴۳ میلیارد دلار واردات داشتیم که این، شکست سیاست‌های آمریکا به شمار می‌رود.

رئیس بانک مرکزی همچنین گفت که بدهی‌های بانک تحت مدیریتش ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

مجلس یازدهم بر محور اقتصاد/ شفافیت ارا دوباره باز می‌گردد/ اعتبارنامه‌ها، دستور جلسه پنهان امروز صحن

نوبخت از کاهش ۳۶۱ هزار نفری جمعیت بیکار کشور در سال ۹۸ خبر داد/ حواسِ نمایندگان کجا بود؟

با اتمام فرصت همتی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با ارائه و انتشار گزارشی در صحن علنی و میان نمایندگان، برنامه‌ها و شاخص‌های کلان اقتصادی، متغیر‌های مالی و عملکرد دولت در این زمینه را تشریح کرد. او خبر داد: صادرات نفت و میعانات گازی از ابتدای دهه ۹۰ از ۱۱۹ میلیارد دلار به ۸.۹ میلیارد دلار در سال ۹۸ رسیده است؛ همچنین گفت که آمار این بخش در سال جاری را در جلسه غیرعلنی بیان می‌کند.

نمایشگر صحن مجلس، آمار تولید ناخالص داخلی را کاهنده نشان می‌داد؛ به طوریکه رشد اقتصادی بدون نفت از ۱- در سه ماهه نخست سال ۹۸، به ۰.۸+ در سه ماه سوم رسیده بود.

نوبخت آماری از بیکاری و اشتغال هم داد که ۳۶۱ هزار نفر از جمعیت بیکاران کشور در سال ۹۸ نسبت به ۱۳۹۷ کاهش پیدا کرده است. او درباره نرخ تورم هم توضیح داد گفت که ۲۱ درصد رسیده است.

در حالیکه نوبخت گزارش خود را با بلند و رسا ارائه می‌کرد، صحن مجلس چندان نشانی از توجه و تمرکز روی آمار و نکات رئیس سازمان برنامه و بودجه نداشت. گفت‌وگو‌های دو یا چند نفره در نقاط مختلف صحن قابل مشاهده بود.

گزارش نوبخت و اظهار نظرها و واکنش‌ها؛ از مافیای خودرو تا دخالت معاونان پارلمانی در امور کمیسیون‌های مجلس

با اتمام ارائه اولیه دو مسئول اقتصادی کشور، ۱۵ نماینده پشت تریبون مجلس به اظهار نظرهایشان پرداختند. عبدالرضا مصری روی افزایش نیافتن حقوق مستمری بگیر‌ها و مددجویان کمیته امداد و بهزیستی تأکید کرد و گفت: رزمندگان معسر ۷۵۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند و یک ریال هم به حقوق آن‌ها اضافه نشده است.

حسن لطفی از وجود موانع تولید در سال جهش تولید گفت و اجرا نشدن آمایش سرزمینی را یادآوری کرد. او گفت که «وضع افسارگسیخته مسکن قابل کنترل نیست و ضعفا در تأمین اجاره بها ناتوانند.»

مجلس یازدهم بر محور اقتصاد/ شفافیت ارا دوباره باز می‌گردد/ اعتبارنامه‌ها، دستور جلسه پنهان امروز صحن

لطفی بازار خودرو هم فراموش نکرد و تأکید کرد: وجود مافیا در خودروسازی که البته بخشی از مشکلات این صنعت دست دولت نیست، باعث شده خودروسازی‌ها بی‌کیفیت‌ترین خودرو‌ها را تحویل مردم دهند و مردم پس از یک سال خودرو‌هایشان را تحویل نگرفته‌اند.

جعفر قادری نماینده دیگر مجلس یازدهم انتشار اسناد خزانه به منظور تأمین مالی موجب افزایش شدید نرخ سود تسهیلات و ایجاد مشکل در بخش‌های تولیدی دانست. او تذکر داد که «بانک مرکزی نباید اجازه دهد دولت از این طریق تأمین مالی برای خود انجام دهد.»

نمایندگان دیگر که یکی پس از دیگری به ارائه نظرشان پرداختند، به مسائلی مانند شفاف نبودن بودجه، اهمیت به فرمانداری‌های ویژه، لزوم ساماندهی بازار‌های غیر رسمی ارز و... پرداختند.

علی خانی گفت: کنترل بازار از دست دولت درآمده است، اگر کنترل وجود دارد چرا وضع قیمت‌ها چنین است؟ عبدالحسین روح الامینی هم از حوزه انتخابیه تهران به چند برابر شدن بودجه سه قوه کشور اشاره کرد و بیان کرد: از دیوان محاسبات می‌خواهم این موضوع را منتشر کند، بودجه سه قوه روند صعودی داشته و این افزایش از بقیه نهاد‌ها بیشتر بوده است.

او در پایان به دولتی‌ها تذکر داد: دولت به وظایفش برسد و مدیریت مجلس را به خود ما واگذار کند، همچنین معاونان پارلمانی در امور انتخابی کمیسیون‌ها دخالت نکنند.

توپ پُرنماینده مشهد و کلات

کریمی قدوسی نماینده مشهد با توپ پُری پشت تریبون آمد؛ او از اتفاق‌هایی که باید از سوی دولت «رخ می‌داد و نشد»، گفت و در بخشی از اظهارهایش تصریح کرد: این روز‌ها در بورس را باز کرده‌اید و دارایی مردم بدون آنکه در بورس برنامه‌ای داشته باشید، به این سمت حرکت کرده است؛ هنوز سفته بازی ارز و دلار و خودرو وجود دارد. لایحه جدید شما برای هدایت نقدینگی کجاست؟

او گفت: آقای نوبخت یادتان است که در ابتدای مجلس دهم به ما گفتید به نظام بانکی دست نزنید، زیرا به زودی لایحه اصلاح آن را ارائه خواهیم کرد؟ اما آن لایحه کجاست؟ ۸ سال در این دولت نتوانستید اصلاح نظام بانکی را به صورت لایحه به مجلس تقدیم کنید.

مجلس یازدهم بر محور اقتصاد/ شفافیت ارا دوباره باز می‌گردد/ اعتبارنامه‌ها، دستور جلسه پنهان امروز صحن

نوبخت پاسخ داد

نوبخت در صحن علنی با شنیدن انتقاد‌ها و نظرها، دوباره برای پاسخگویی و در مواردی دفاع از برنامه‌ها و عملکرد دولت آمد. او نسبت به برخی موضوع‌های مطرح شده از سوی نمایندگان واکنش نشان داد. برای نمونه درباره مستمری بگیران و مددجویان و همچنین رزمندگان معسر اظهار کرد: مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در سال ۹۸، ۲۰ درصد افزایش یافته و دولت ۲۴۰ میلیارد تومان به این موضوع تخصیص داده است. به علاوه در پرداخت مستمری رزمندگان معسر از ۷۶۵ میلیارد تومان در سال ۹۸، امسال به یک هزار و ۷۰ میلیارد تومان رسیده ایم.

او با بیان اینکه امروز حداقل ۵ برنامه در گزارش مطرح شد، تصریح کرد: برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، اشتغال، اشتغال روستایی و عشایری، جهش تولید و آمایش سرزمینی تدوین شده است و در تمام استان‌ها جهت اجرای سیاست‌های آمایش سرزمینی این مسئله تصویب شده که در ماه‌های آینده با سند ملی به مجلس تحویل داده می‌شود.

نوبخت نسبت به انتقاد جعفر قادری از انتشار اسناد خزانه گفت: کشور در شرایط سختی است و نیاز به کمک مجلس داریم؛ اگر می‌گویید نفت را در بودجه استفاده نکنیم، با وضع نابسامان مالیات برای پرداخت حقوق‌ها باید اسناد خزانه را منتشر کرد. این مسئله خلق پول جدید نیست و سیاستی ضد تورمی به شمار می‌رود.

تاجگردون، این بار در نقش تأیید کننده اعتبارنامه/ شفافیت آرا دوباره بر می‌گردد

تآیید اعتبارنامه‌های سه تن از نمایندگان، دلخوش، محمدصالحی و تاجگردون اگرچه موضوع جلسه امروز نبود و مانند اعلام تذکرها به برنامه صحن علنی نرسید، اما خبرنگاران و برخی نمایندگان را درگیر خود کرد و گفت‌و‌گوها و بحث‌های برخی از نمایندگان مذکور در کنار اعضای هیئت رئیسه، موجب جلب توجه اصحاب رسانه شده بود.

در این باره، کمال علیپور خنکداری، سخنگوی شعبه دهم در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از تأیید اعتبارنامه «دلخوش» و «محمدصالحی» خبر داد که البته «غلامرضا تاجگردون» به عنوان رئیس شعبه دهم اعتبارنامه «کاظم دلخوش» را تأیید و امضا کرده است! از سوی دیگر، محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس به باشگاه خبرنگاران جوان گفت که امروز، هیئت رئیسه امکان‌سنجی ارجاع اعتبارنامه‌ها به کمیسیون تحقیق را بررسی می‌کند.

لحظه‌های آخر صحن اقتصادی و پر اظهار نظر امروز، دو طرح «ساماندهی سهام عدالت و شفافیت آرا» اعلام وصول شد؛ شفافیت آرا دوباره به مجلس آمد.

مجلس یازدهم بر محور اقتصاد/ شفافیت ارا دوباره باز می‌گردد/ اعتبارنامه‌ها، دستور جلسه پنهان امروز صحن

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار