احاله مدیریت طرح مرتعداری قشلاقی اسپاخوشهرستان مانه و سملقان

طرح مرتعداری قشلاقی اسپاخو به مساحت ۵۳۷۶ هکتار به ۳۱ نفر از بهره بردارن مرتع مذکور که براساس ممیزی مرتع دارای ۲۶۸۸ واحد دامی مجاز می‌باشند احاله مدیریت گردید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، از ابتدای امسال تا کنون تعداد ۳ فقره طرح مرتعداری (تره سوقانلی مانه و سملقان به مساحت ۱۲۳ هکتار، امام دره راز جرگلان به مساحت ۱۴۸۳ هکتار جمعا به مساحت ۱۶۰۶ هکتار و طرح مرتعداری قشلاقی اسپاخو مانه و سملقان به مساحت ۵۳۷۶ هکتار) در دفاتر اسناد رسمی به نمایندگان مجریان مراتع مذکور واگذار گردیده است.

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی، در اجرای ماده ۳ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و در راستای نیل به مهم‌ترین اهداف سازمانی خود (حفظ، احیاء، اصلاح، توسعه و بهره برداری اصولی از مراتع) و با هدف کاهش فشار فزاینده دام و کاهش بهره برداری متکی به مراتع، اقدام به تهیه و واگذاری طرح‌های مرتعداری نموده است.

از کل ۲۲۱ طرح مرتعداری تهیه شده استان به مساحت ۵۸۸۴۱۸ هکتار تاکنون ۱۰۶ فقره با مساحت ۲۵۶۰۹۶ هکتار طی انعقاد قرارداد به نماینده مجریان طرح‌های مرتعداری واگذار گردیده که ۲۵۳۶ نفر از مرتعداران ذینفع با بیش از ۱۵۵ هزار واحددامی، مجاز به بهره برداری چرای دام از آن مراتع می‌باشند؛ لذا به منظور تحقق اهداف عالیه فوق، طرح‌های مرتعداری که با رویکرد اقتصادی و بهره مندی از سایر استعداد‌های مراتع با هدف کاهش وابستگی به علوفه مراتع تهیه شده است، جهت اجرای مصوبات کتابچه‌ها با مشارکت مرتعداران در دستور کار قرار می‌گیرد.

اهم پروژه‌های اجرایی پیشنهاد شده در کتابچه طرح‌های مرتعداری عبارتند از: پروژه‌های بیولوژیکی (بوته کاری، کپه کاری و ..)، بیومکانیکی، تأمین آب شرب بهداشتی دام، تهیه علوفه، کشت و بهره برداری گیاهان دارویی، حفاظتی و ...... می‌باشد.

انتهای پیام/ه

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.