تولید اسانس از گل محمدی، راه اقتصادی کردن این محصول

راه اندازی واحد‌های تولید اسانس، یک راه به عنوان اقتصادی کردن کشت و تولید محصول گل محمدی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، امید طهماسبی زاده مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: کشت گل محمدی به دلیل سازگاری با انواع شرایط آب و هوایی و مقاومت به خشکی و کم آبی مورد توجه قرار گرفته است.

او با بیان اینکه تکثیر و کشت گل محمدی از طریق قلمه و پاجوش صورت می‌گیرد، افزود: در سال‌های قبل بزرگترین سطح زیر کشت و تولید گل محمدی در استان، در مشهد و خصوصا روستای فرخد بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد ادامه داد: در سال ۹۸ سطح زیر کشت این محصول در مشهد ۱۹۵ هکتار و میزان تولید آن ۶۳۰ تن بوده که حدود ۹۰٪ از کشت و تولید به روستای فرخد اختصاص داشته است.

طهماسبی زاده بیان کرد: از هر ۳ تن گل‌تر حدود یک کیلوگرم اسانس و از هر تن ۵۰۰ لیتر گلاب درجه یک و حدود هزار لیتر گلاب درجه دو به دست می‌اید.

او با اشاره به اینکه هر هکتار گلستان گل محمدی برای ۳ نفر شغل دائم و ۱۵۰ نفر شغل موقت ایجاد می‌کند، تصریح کرد: در سال‌های اخیر با توجه به توسعه سطح زیر کشت در استان و افزایش تولید، علی رغم وجود حدود بیست کارخانه و کارگاه فراوری گیاهان دارویی در مشهد، قیمت خرید محصول علی رغم تورم و افزایش هزینه‌های تولید نه تنها افزایش نداشته که گاه شاهد کاهش قیمت آن بوده ایم و به همین دلیل بسیاری از باغداران در روستای فرخد اقدام به حذف باغات خود کرده اند.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد تاکید کرد: عمده صادرات محصول به صورت اسانس می‌باشد و قیمت هر کیلو اسانس در بازار‌های جهانی بین ۶۰ تا یکصد میلیون تومان است.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.