انصاری در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

محتوا و رسالت مجلس مهم‌تر از شخصیت‌هاست

منتخب ممسنی و رستم در مجلس یازدهم گفت: بسیاری از مواقع به برنامه محوری و شایسته سالاری در مجلس توجه نمی‌شود.

مجید انصاری منتخب مجلس یازدهم در حوزه ممسنی و رستم در گفت‌و‌گو با  خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  با بیان اینکه مجلسِ تراز انقلاب و پاسخگوی منویات رهبری و دغدغه‌مندان کشور باید به اسناد بالادستی و در صدر آن، قانون اساسی توجه کند، گفت: قانون در اصل‌های مختلفی به ویژگی‌های پارلمان تصریح و اختیارها، صلاحیت‌های قانون‌گذاری و زمینه‌های ورود به مسائل را ذکر کرده است؛ همچنین در نگاه کلان‌نگر و راهبردی، توجه به قانون اساسی اولویت دارد.

او ادامه داد: در سیاست‌های کلی قانون‌گذاریِ ابلاغیِ مقام معظم رهبری، به رعایت ادبیات و اصطلاحات قانونی تأکید شده است؛ مجلس ما علاوه بر قانون‌دان، به قانون نویس هم احتیاج دارد تا به ادبیات قانونی آشنا باشد.

انصاری افزود: در انتخاب هیئت رئیسه به عنوان تابلوی هویتی پارلمان، حضور حقوقدان‌ها و قانون‌نویس‌ها الزامی است. آیا نمایندگان برای تصدی منصب‌های هیئت رئیسه و... به این موضوع توجه کرده‌اند؟ بسیاری از مواقع به برنامه محوری و شایسته سالاری توجه نمی‌شود؛ جنس کار تقنینی با امور قضائی هم متفاوت است. در مجلس باید وضع قانون کرد و به ویژه افراد حاضر در هیئت رئیسه باید اشراف کامل به حوزه قانون‌گذاری، حقوق، قانون اساسی و سیاست‌های کلان در متن قانونی داشته باشند.


بیشتر بخوانید: مجلس سیاست‌های کلی قانون‌گذاری را در قوانین منعکس کند/ نیازمند قانونِ قانون نویسی هستیم


منتخب مجلس یازدهم در حوزه ممسنی و رستم گفت: برای نمونه اگر نماینده‌ای در صحن مجلس تقاضای اخطار قانون اساسی داشته باشد، باید به او اجازه صحبت بدهند و رئیس مجلس یا صحن هم باید به قدری به قانون و آیین‌نامه اشراف داشته باشد که بداند آیا آن اخطار، در زمینه قانون اساسی هست که نماینده مذکور مجاز به ارائه مطلب در صحن شود؟ کسی که مجلس را تجربه نکرده است، ریاست جلسه و مجلس برای او با اما و اگر روبه‌رو است.

او تصریح کرد: توجه به ماهیت، محتوا و رسالت ذاتی مجلس مهم‌تر از حضور شخصیت‌هاست و باید نگاه متفاوتی در ارزیابی و چینش‌های مناصب مجلس یازدهم رخ دهد. امیدوارم انتخاب‌های مجلس آسیب زا نشود و مجلس در گفتمان، اداره جلسات، تسلط هیئت رئیسه و ریاست کمیسیون‌ها در تراز انقلاب باشد. به علاوه تجربه نمایندگان مجلس‌های پیشین به عنوان یک شاخص تأثیرگذار خواهد بود.

انصاری همچنین به تشکیل جلسه اخیر فراکسیون راهبردی اشاره کرد و گفت: این فراکسیون راهبردها، برنامه ریزی‌ها و ضرورت‌ها مربوط به مجلس را دنبال می‌کند و اعضا پیشنهاد‌هایی هم درباره تدوبن سیاست‌های راهبردی در جهش تولید، اقتصاد، اصلاح نظام بانکداری، مالیات، گمرک و... دادند.

او افزود: نشست یاد شده یکی از پر جمعیت‌ترین جلسات بود که محمدباقر قالیباف، مصطفی آقا میرسلیم و نامزد‌های نایب رئیسی مجلس هم حضور داشتند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار