لاریجانی مطرح کرد؛

عملکرد ۱۲ ساله مجلس درباره مسئله فلسطین / مجالس جمهوری اسلامی مردمی است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:حضور در مجامع بین المللی رویکرد مجلس برای حمایت از فلسطین بوده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم ،علی لاریجانی،رئیس مجلس شورای اسلامی دیشب در برنامه گفت و گوی خبری مرکز قم گفت: اگر از فلسطین دفاع می‌کنیم به علت مسلمان بودن آن‌ها و حفظ امنیت ملی خودمان است.


او به پیگیری مجلس در خصوص مسئله فلسطین هم اشاره کرد و گفت: نمونه دیگر انقلابی بودن مجلس هم برپایی همایش‌های مختلف در خصوص فلسطین بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدامات مجلس شورای اسلامی برای فلسطین هم گفت: رویکرد فعال بودن یعنی در زنده نگهداشتن مردم فلسطین و قانونگذاری و حضور در مجامع بین المللی رویکرد مجلس شورای اسلامی برای حمایت از فلسطین بوده است.

لاریجانی افزود:حمایت‌های مالی کم ایران از جهاد و حماس موثر بوده است.

او گفت: اگر از فلسطین دفاع می‌کنیم به علت مسلمان بودن آن‌ها و حفظ امنیت ملی خودمان است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتخاب او به ریاست مجلس از شهری غیر تهران تاکید کرد: ساز و کار دموکراتیک مجلس باعث این انتخاب شد، اما به دلیل ارتباط بیشتر رئیس مجلس با مدیران کشور تا حدودی توانست به حل مشکلات کمک کنند.

لاریجانی انتقال آب به قم را یکی از کار‌هایی انجام شده در دوران ریاست خود بر مجلس عنوان کرد و افزود: با اذن رهبری ۲۳۰ میلیون یورو به این طرح اختصاص یافت تا زمانی که به بهره برداری رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص متروی قم هم گفت: با تصمیم مجلس و اختصاص بودجه خط یک مترو صورت پذیرفت و خط دوم آن هم مصوب شد.

 لاریجانی راه اندازی خط آهن سریع السیر تهران- قم- اصفهان را نیز مورد توجه قرار داد و گفت:در همه این طرح‌ها تا حدی که امکان بود از ظرفیت ریاست مجلس برای راه اندازی آن‌ها استفاده شد.

توصیه لاریجانی به مدیران؛ قم را نباید یک وجهی توسعه داد

او در خصوص اقدامات مجلس دهم برای بودجه شهرستان‌ها گفت: جمعیت، عقب افتادگی و امثال آن از عوامل اختصاص بودجه است، اما در قم هم بودجه دولت برای پروژه‌های عمرانی و هم بودجه برای حل مشکلات سرمایه گذاری مردم اختصاص یافت.

اوگفت: فرودگاه قم البته هنوز با مشکلاتی مواجه است و حل نشده است.اما برای بیمارستان کار‌هایی انجام شد که ساخت بیمارستان یک هزار تخت خوابی نمونه خوبی در ایران است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: برخی بیمارستان‌ها مانند فرقانی هم با استفاده از ظرفیت خیرین راه اندازی شد.

او افزود: بلوار پیامبر اعظم هم با کمک بانکی تا حدودی حل شد.

 لاریجانی به قانون توسعه روستا‌ها هم اشاره کرد و گفت:با اختصاص یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی، وام ۴ تا ۵ درصد به روستاییان برای ایجاد اشتغال در روستا‌ها اختصاص یافت، اما باید حداقل ۱۰ سال ادامه یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص اختصاص کم بودجه به قم هم گفت: قم را نباید یک وجهی توسعه داد و اگر یک وجهی بشود حادثه‌ای مثل کرونا استان را فلج می‌کند.

او به بحث توریزم و خدمات و صنعت در قم اشاره کرد و گفت: منطقه ویژه سلفچگان و چند شهرک دیگر به دلیل نزدیکی به تهران منطقه خوبی برای توسعه قم است و نباید فرصت‌های سرمایه گذاری مانند این‌ها را از دست داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد تئوری توسعه قم باید چند وجهی باشد تا با مشکل روبرو نشود.

او آمایش سرزمین را در چهار برنامه کشور مورد توجه قرار داد و گفت: این برنامه هنوز اجرایی نشده است.

باید مراقب بود بیکاری ایجاد نشود

 لاریجانی تاکید کرد: با توجه به تحریم و کرونا باید مراقب بود مشکل بیکاری ایجاد نشود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: استانداری و شهرداری باید به مشاغل خانگی توجه ویژه‌ای کنند تا مردم بتوانند با تورم مبارزه کنند و بیکار هم نباشند.

 لاریجانی در خصوص تسهیل فرایند جذب سرمایه گذاری در مجلس هم گفت: قانون تسهیل و رفع موانع تولید در مجلس مصوب شده است و البته اختیاراتی هم به استانداران وارد شده تا از تعطیلی کارخانجات جلوگیری شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص عدم تکمیل طرح‌های نیمه تمام قم گفت: مونوریل از جمله این طرح است که از اول هم اشتباه بوده هم میزان سرمایه گذاری آن درست لحاظ نشده بود و متوقف شد چرا که سرمایه زیادی لازم دارد.

او در خصوص پیگیری مسائل قم هم گفت: تلاش کردم با گروه‌های مختلف در ارتباط باشم تا مشکلات آن‌ها را پیگیری و حل کنیم.

مجالس جمهوری اسلامی مردمی است

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص مقایسه با سایر مجالس گفت: مجالس جمهوری اسلامی از بطن مردم برآمده است چرا که ساختار قدرت در کشور و البته به قدرت اقتصادی نیست.

او تصریح کرد:ما فساد سازمان یافته در کشور نداریم، اما فساد وجود دارد.

 لاریجانی افزود: ویژگی دیگر ساختار کشور ما دین است که نمونه آن را در مبارزه با کرونا مشاهد کردید.

او افزود نکته دیگر در خصوص وضع مجالس ایران است، مجالس ما همه انقلابی بوده اند که نمونه آن را در ملبس شدن همه نمایندگان مجلس به لباس سپاه در پی تروریست خواندن سپاه پاسداران می‌توان برشمرد.

ارتباط دانشگاه و صنعت عمیق نشد

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص کاهش آثار تحریم امریکا هم گفت: بعد از خروج امریکا از توافق هسته‌ای ایران یک صدا در مقابل امریکا ایستاد و چرا که ظرفیت‌های بالقوه بزرگی مانند جوانان، انرژی و امثال آن داریم.

لاریجانی تصریح کرد: در ۴۰ سال گذشته ارتباط دانشگاه و صنعت عمیق نشد هر چند در حال حاضر بهتر شده است و می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد تا تحریم‌ها خنثی شود.

او عنوان کرد: قطعا می‌توان از تحریم‌ها بهره برد هر چند باید برای رفع آن اقدام کرد.

ایران غنی سازی را دنبال می کند

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص فرایند تصویب برجام هم گفت:سلطان قابوس پادشاه عمان نامه‌ای را از طرف اوباما به ایران آورد که این نامه در محضر رهبری معظم و شورای عالی امنیت ملی مطرح شد.

لاریجانی افزود: بحث برجام مستمرا در دو سطح رهبری و شورای عالی امنیت ملی و در ۱۵ جلسه برگزار شد، اما مقرر شد ایران در هر صورتی بتواند غنی سازی را دنبال کند.

او گفت:پس از توافق برجام رهبری چارچوب‌هایی را ترسیم کردند که البته همه آن اجرا نشد.

لاریجانی افزود: نظر من آن بوده که برجام باید در مجلس تصویب شود که رهبری هم آن را تایید کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود:به این منظور طرحی هم آماده شد تا دولت امضا کند و شورایی هم برای نظارت شکل گرفت.

 لاریجانی از سخنان خود چنین نتیجه گرفت که جمهوری اسلامی عاقلانه عمل کرد به گونه‌ای که هم اکنون هم که ترامپ از برجام خارج شد ما چیزی را از دست ندادیم و هیچ محدودیتی در تکنولوژی هسته‌ای نداریم.

او در خصوص معاهدات CFT و پالرمو هم که در مجمع تشخیص مصلحت مانده است گفت: در این خصوص اختلاف نظر سیاسی وجود دارد به گونه‌ای که برخی می‌گویند اگر این لوایح تصویب شود باید حاج قاسم سلیمانی را تحویل می‌دادند.

 لاریجانی گفت: این لوایح را همه کشور‌ها پذیرفته اند در حالی که ما فقط تحفظ داشتیم.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار