کرونا تار عنکبوتی در جیب اقتصاد/کاهش ۵۰۰ میلیارد تومانی درآمد‌های خراسان رضوی

مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان رضوی گفت: مجموع کل درآمد‌های استان در فروردین امسال با توجه به کاهش ۳۱ میلیاردی درآمد‌های دولت، حدود ۵۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، حسین امیر رحیمی مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان رضوی با اشاره به تأثیر کرونا بر اقتصاد گفت: مجموع کل درآمد‌های استان در فروردین امسال با توجه به کاهش ۳۱ میلیاردی درآمد‌های دولت در استان در این ماه، حدود ۵۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته است.
 
او درباره وضعیت درآمد‌های استان در ابتدای امسال، افزود: مجموع درآمد‌های مصوب استان در قانون بودجه ۹۸ معادل چهار هزار و ۵۴۲ میلیارد تومان بوده که از این میزان، چهار هزار و ۳۳۶ میلیارد تومان یعنی بیش از ۹۵ درصد محقق شده است.
 
مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان رضوی ادامه داد: مجموع درآمد‌های پیش‌بینی‌شده استان در بودجه ۹۹ معادل ۵۶۲۰ میلیارد تومان بوده است که بر این اساس ماهانه باید ۴۶۰ میلیارد تومان درآمد استان به خزانه واریز می‌شد که در فروردین‌ماه امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی برای کسب‌وکار‌های استان، تنها ۱۱۶ میلیارد تومان از این درآمد پیش‌بینی‌شده ماهانه محقق شده است؛ یعنی ۷۵ درصد نسبت به آن‌چه پیش‌بینی می‌شد، کمتر بوده است.
 
 
امیر رحیمی بیان کرد: میزان درآمد به‌دست‌آمده استان در مدت مشابه سال قبل یعنی در فروردین‌ماه معادل ۱۴۷ میلیارد تومان بوده است؛ لذا میزان درآمد‌های استان در فروردین امسال نسبت به پارسال ۳۱ میلیارد تومان یعنی ۲۸ درصد کاهش یافته است.
 

درآمد هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی استان در فروردین ماه به ۵۰۰ میلیارد رسید

 
او درباره میزان کاهش درآمد‌های استان در این مدت «فروردین ۹۹» نیز تصریح کرد: بر اساس برآوردها، میزان درآمد‌های دولت که در قالب قانون بودجه تدوین می‌شود، ۸ درصد کل درآمد‌های ناخالص ملی کشور است. اگر بخواهیم این نسبت را در استان در نظر بگیریم، با توجه به کاهش ۳۱ میلیارد تومان درآمد‌های دولت در استان می‌توان گفت که مجموع درآمد‌های ناخالص استان در فروردین‌ماه نیز ۴۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته است.

مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان رضوی تاکید کرد: علاوه بر این حدود ۱۰ درصد درآمد‌های کشور در حوزه‌های غیررسمی اقتصاد پنهان و قاچاق گردش پیدا می‌کند که عملاً دولت در جذب درآمد خود از این بخش اقتصادی کشور محروم است.
 
امیر رحیمی اظهار کرد: اگر این نسبت برآوردی اقتصادی را به استان تعمیم بدهیم، می‌توانیم بگوییم که مجموع درآمد‌های فعالان رسمی و غیررسمی اقتصادی استان در فروردین ۹۹ نسبت به آن‌چه باید ایجاد می‌شد، ۵۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته است.

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان گفت: بر این اساس میزان درآمد‌های رسمی و غیررسمی استان در فروردین ماه امسال باید ۱۵۰۰ میلیارد تومان می‌بود که با کاهش ۵۰۰ میلیارد تومانی مواجه شده است که دلیل اصلی آن کاهش درآمد‌ها به دلیل تعطیلی بخشی از بنگاه‌های اقتصادی و کاهش فروش و درآمد‌های فعالان اقتصادی استان است.
 
انتهای پیام//ف.س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.