همراهی هنرمندان ۸۸ کشور برای مقابله با کرونا

مسابقه بین‌المللی کارتون با عنوان «ما کرونا را شکست می‌دهیم» رویدادی است که با حمایت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی برگزار می‌شود.

به گزارشحوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از ستاد خبری "ایران ساخت"، زبان هنر در تمامی حوزه‌ها نفوذ دارد. آن هم نفوذی تاثیرگذار و عمیق. با شیوع کرونا در کشورمان مدافعان سلامت قدرتمند به میدان آمدند تا حافظ جان مردم باشند. فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری کشور نیز همزمان در کنار آن‌ها قرار گرفتند تا با تولید محصولات «ایران ساخت» قدرتمندتر با بیماری جدید مقابله کنیم.

در این میان هنرمندان و صنایع خلاق نیز صف دیگر میدان مبارزه بودند. آن هم با خلق آثاری ماندگار. هنرمندان که یک بار در برگزاری جشنواره ملی، فرهنگی و هنری «ایران ساخت» با موفقیت از ابزار هنر برای ترویج علم و فناوری در جامعه استفاده کردند. اینبار برای مقابله با کرونا و در شرایط بحران فعالیت خود را آغاز کردند.

مسابقه بین‌المللی کارتون با عنوان «ما کرونا را شکست می‌دهیم» رویدادی است که فراخوان آن از همان روز‌های نخست شیوع بیماری در کشور منتشر شد. رویدادی که کاریکاتوریست‌ها را به میدان مقابله با کرونا با خلق آثار دعوت کرد.

به گفته مسعود شجاعی طباطبایی دبیر این رویداد، در مدت زمان کمتر از ۱ ماه هنرمندانی از ۸۰ کشور برای حضور در این مسابقه آثار خود را ارسال کردند. با توجه به اینکه هر فرد امکان ارسال ۵ اثر را داشت با توجه به درخواست‌ها زمان ارسال تمدید شد. پس پایان مهلت ارسال آثار در ۴۰ روز بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ اثر از هنرمندان ۸۸ کشور به دبیرخانه رویداد ارسال شد.

اما هدف چه بود؟ آثار هنرمندان در ۴ بخش دسته بندی شده بود. روحیه بخشی، مدافعان سلامت، توصیه‌های بهداشتی و تولید محتوا در مبارزه با کرونا. کاریکاتوریست‌ها در هریک از این بخش‌ها با خلق آثاری ارزشمند در کنار مردم قرار گرفتند. شیوع کرونا فضای کشور را به سوی اضطراب و نگرانی سوق می‌داد. پس هنر هنرمندان در بخش روحیه بخشی اینجا به کمک آمد.


بیشتر بخوانید: تب‌سنج مادون قرمز توسط محققان داخلی تولید شد


شجاعی طباطبایی با بیان اینکه در این رویداد با حمایت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی در هر یک از این ۴ بخش هنرمندان خوش درخشیدند و آثار فاخر و درخور توجه‌ای را ارسال کردند، گفت: این آثار با توجه فرهنگ هر هنرمند در کشورش خلق شد و از آنجا که این آثار موضوع روز در جامعه را به تصویر کشیدند، پس گذشت زمان از اثر بخشی آن‌ها می‌کاست بنابراین بخشی از این آثار از همان روز‌های نخست پس از داوری در سایت ایران کارتون نمایش داده شد. در حال حاضر بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ اثر در این سایت در معرض نمایش قرار دارد. این آثار تاکنون بیش از دو میلیون بازدیدکننده داشته است.

او همچنین درباره بیشترین شرکت‌کنندگان این رویداد نیز افزود: پس از ایران بیشترین تعداد شرکت کننده به ترتیب مربوط به چین و ترکیه است. داوری آثار توسط هیاتی متشکل از داوران ایرانی و خارجی اواخر هفته جاری انجام می‌شود و برگزاری مراسم اختتامیه نیز به صورت آنلاین است.

مدیر مرکز تجسمی حوزه هنری هچنین از نمایش این آثار در فضا‌های عمومی علاوه بر سایت ایران کارتون خبر داد و گفت: علاوه بر فضای مجازی این آثار پس از رای زنی با سازمان زیباسازی شهری و مترو به نمایش در می‌آید.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: زیبا سازی ، مترو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.