وقتی فضای مجازی به کمک موزه‌ها می‌آید/ کلاس درسی که هرگز تعطیل نمی‌شود

هر اتفاقی هم در جهان و زندگی امروز ما بیفتد، باز موزه‌ها به حیات خود برای حفظ گذشته و خاطرات ما ادامه می‌دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه بسیاری از موزه‌های جهان تلاش می‌کنند با استفاده از ظرفیت‌های مجازی به زندگی خود ادامه دهند و امید به زندگی را در دنیایی که با ویروس کرونا درگیر و تا اندازه‌ای مستأصل شده است، پررنگ کند.

این امر تجربه‌ای جدید برای موزه‌ها به حساب می‌آید. اهالی این دنیا آموخته‌اند که در هر شرایطی ضمن تطبیق با فضای حاکم می‌توانند به حیات خود ادامه دهند. آن‌ها در چند ماه گذشته فهمیده‌اند که موزه‌ها در هر شرایطی مخاطبان خود را دارند و هیچ چیز نمی‌تواند باعث غفلت انسان از گذشته تاریخی و هنری‌اش شود.

ما در این گزارش با نگاهی به تغییر سبک زندگی انسان‌ها و به تبع آن موزه‌های جهان، سعی داریم بگوییم که چگونه یکی از تهدیدات جهان امروز برای بشر، تبدیل به فرصتی مغتنم شد. تا چند ماه پیش انسان تصور می‌کرد افزایش استفاده از فضای مجازی زندگی‌اش را مختل کرده و تأثیر منفی روی روند معمول آن گذاشته است؛ اما گذر زمان اثبات کرد که می‌توان با استفاده درست و بهینه از این دستاورد نسبتاً نوین، زندگی اجتماعی انسان را همچنان حفظ کرد و از افتادن آن به وادی فراموشی جلوگیری کرد.

انسان امروز متوجه شده که هر دستاوردی در زمان خود فرصتی مغتنم است. او امروز تاریخ فرهنگی، هنری و تمدنی‌اش را بدون هیچ محدودیتی در فضای مجازی مرور می‌کند و از این گردش علمی، هنری و تاریخی لذتی وصف‌ناشدنی می‌برد.

فضای مجازی در دنیای امروز دریچه‌ای جدید به روی تاریخ، فرهنگ و هنر گشوده است. این دریچه جدید به ما کمک می‌کند که از زاویه‌ای جدید به تمدن‌های بشری بنگریم و خاطرات مشترکمان را به سبکی نسبتاً جدید مرور کنیم. خاطراتی که همچنان در حال نوشته شدن در آلبوم تاریخ جهان هستند؛ شاید بتوان شیوع گسترده ویروس کرونا را یک خاطره تلخ اما مشترک مردم جهان به شمار آورد.

به طور حتم موزه‌ها در آینده نیز همچون دیروز و امروز، نقش بسزایی در ثبت و ضبط خاطرات خواهند داشت. آن‌ها کلاس‌های درسی هستند که هرگز تعطیل نخواهند شد.

در پایان باید گفت انسان امروز اگرچه در مواجهه با شیوع گسترده ویروس کرونا تا اندازه‌ای مستأصل شده، اما درس‌های خوبی از آن گرفته است. او متوجه شده که می‌تواند با تکیه بر داشته‌هایش سبک زندگی‌اش را به گونه‌ای تغییر دهد که در هر شرایطی بهترین بهره را از زمان حال ببرد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار