اوباما عملکرد ترامپ در رابطه با کرونا را «فاجعه مطلق» خواند

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا نحوه عملکرد ترامپ را در موضوع شیوع ویروس کرونا در این کشور یک «فاجعه آشوب‌وار مطلق» خواند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دیلی میل، پایگاه خبری یاهو نیوز فاش کرد باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، در تماسی محرمانه با یکی از اعضای سابق دولتش، به انتقاد شدید از دونالد ترامپ، جانشین خود در کاخ سفید پرداخت و عملکرد دولت او را در برخورد با شیوع ویروس کرونا در این کشور یک «فاجعه آشوب‌وار مطلق» خواند.

اوباما ساکن فعلی کاخ سفید را به تشدید «خودخواهی، تفرقه و تنش‌های قبیله‌ای» در میان آمریکا‌یی‌ها متهم ساخت و گفت: همین مسئله سبب شده است تلاش‌ها برای کاهش تعداد کل مبتلایان و قربانیان کرونا در سراسر کشور کاهش یابد.

او در این خصوص گفت: «چیزی که با آن در حال جنگ هستیم همین گرایشات بلند مدتی است که بر اساس آن‌ها، خودخواه بودن، قبیله‌ای بودن، متفرق بودن و دیگران را به چشم دشمن دیدن در زندگی آمریکایی به انگیزه قوی تبدیل شده است.» اوباما در ادامه صحبت‌های خود اضافه کرد: «هرچند این چیزی است که ما در سطح بین‌المللی هم شاهد آن هستیم. این بخشی از دلایلی است که سبب شده است واکنش‌ها به این بحران جهانی کم‌جان و مبهم باشد؛ حتی بهترین دولت‌ها هم در این زمینه بد عمل کردند.»

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در ادامه به حمایت خود از جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا، پرداخت و گفت «به همین دلیل، به هر حال، قصد دارم هر چقدر زمان لازم باشد، صرف کنم و هر چقدر بتوانم برای جو بایدن سخت تلاش کنم.»

اوباما به غیر از سخنرانی‌های ستاد انتخاباتی که در آن ترامپ توانست هیلاری کلینتون را شکست دهد و جانشین او در کاخ سفید شود، هرگز از جانشین خود انتقاد نکرده و در بیشتر اوقات سکوت اختیار کرده بود. اظهارات اخیر او در مورد نحوه عملکرد دولت ترامپ در موضوع کرونا شدید‌ترین انتقاد او از جانشینش محسوب می‌شود.

ماه گذشته نیز او در ارتباط با بحران کرونا به طور سربسته ترامپ را مورد انتقاد قرار داد و گفت «هیچ طرح ملی منسجمی برای مقابله و رسیدگی به این بحران در آمریکا وجود ندارد.» او در پیامی توئیتری نوشت «در حالی که ما منتظر یک برنامه ملی منسجم هستیم تا این همه‌گیری را هدایت کند، ایالت‌هایی مانند ماساچوست دارند برنامه‌های سلامت همگانی خود برای مقابله با این ویروس ارائه می‌دهد – پیش از آنکه که خیلی دیر شده باشد.»

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا همچنین در اواخر مارس جانشین خود را به دلیل امضای قانونی برای فراهم کردن ۲.۲ تریلیون دلار به عنوان محرک اقتصادی برای مردم آمریکا و مشاغل کوچک به باد انتقاد گرفت. او در توئیتی نوشت «همه ما عواقب وخیم اعمال آن‌هایی که هشدار‌ها درباره همه‌گیری را انکار کردند، دیده‌ایم.»

دولت ترامپ به دلیل پاسخ دیرهنگام به همه‌گیری کرونا و همچنین ارسال پیام‌های متناقض درباره این بیماری و دست‌کم گرفتن آن مورد انتقادات شدید قرار گرفته است. اظهارنظر‌های رئیس‌جمهور آمریکا مانند استفاده از مواد ضدعفونی کننده برای مقابله با کرونا هم در این میان، مورد تمسخر قرار گرفته و عصبانیت و خشم مردم را به دنبال داشته است. نرخ بیکاری در این کشور نیز به دنبال شیوع کرونا به شدت بالا رفته و همین مسئله نیز سبب خشم بیشتر مردم شده است.

آمریکا در صدر کشور‌های آلوده به کرونا در جهان قرار دارد. از میان حدود چهار میلیون مبتلا در سراسر جهان، بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر آمریکایی هستند. به این ترتیب بیش از یک چهارم مبتلایان کرونا در آمریکا زندگی می‌کنند. این کشور همچنین از نظر تعداد قربانی نیز صدرنشین است و بیش از ۷۸ هزار نفر در آن براثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند. در میان ایالت‌های آمریکا، ایالت نیویورک با دست کم ۳۳۰۴۰۷ مورد ابتلا و ۲۶۲۴۳ فوتی، بدترین وضع را دارد. در این ایالت مسئولان شهری با مشکل کمبود جا برای نگهداری اجساد پیش از طی مراحل کفن و دفن روبرو هستند.

ویروس کرونا در میان نظامیان و مقامات امنیتی و اطلاعاتی این کشور نیز نفوذ یافته است و طبق اعلام رسمی تاکنون یازده نفر از ماموران اطلاعاتی آمریکا به کرونا مبتلا شده‌اند. پنتاگون نیز اعلام کرده است بیش از ۷ هزار و ۴۰۰ تن از پرسنل آن به ویروس کرونا مبتلا شده اند. از این میان، ۲۷ تن جان خود را از دست داده اند. تنها در نیروی دریایی آمریکا بیش از ۲ هزار تن به ویروس کرونا مبتلا شده اند. پیش‌تر پنتاگون فرمانده ناو هواپیمابر «تئودور روزولت» را به دلیل انتقاد از شرایط بد بهداشتی و نبود امکانات در این ناو، از سمتش برکنار کرد. تاکنون ابتلای بیش از ۷۰۰ نظامی ناو روزولت نیز به ویروس کرونا تایید شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار