مارون حال و روز خوشی ندارد/ لزوم مسدود کردن ۶۳ درصد چاه‌های آب بهبهان

مدیر امور آب منطقه شرق خوزستان از کاهش ۲۵ درصدی آورد آب به رودخانه مارون در مقایسه با سال‌های نرمال و کاهش ۵۵ درصدی نسبت به سال آبی گذشته خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مهدی خواجه‌پور مدیر امور آب منطقه شرق خوزستان با اشاره به ادامه خشکسالی در حوضه رودخانه مارون در شرق استان گفت: آورد رودخانه مارون در سال آبی جاری نسبت به سال‌های نرمال ٢۵ درصد و نسبت به سال آبی گذشته ۵۵ درصد کاهش داشته است.

او اظهار داشت: از ابتدای سال آبی (مهر ۹۸) تاکنون آورد رودخانه مارون ٨٨٣ میلیون مترمکعب بوده که در طول دوره آماری ۶٨ ساله در رتبه ۴٢ قرار دارد، همچنین سال آبی گذشته (۹۸-۹۷) با آورد ۱.۹ میلیارد مترمکعب رتبه ١١ را در طول دوره آماری داشته است.

خواجه پور متوسط دبی سال آبی جاری این رودخانه ۴۵ مترمکعب بر ثانیه و متوسط دبی در سال آبی گذشته ١٠١ متر مکعب بر ثانیه عناوان و تصریح کرد: حجم فعلی سد مارون ٨٢۵ میلیون متر مکعب، حجم مفید آن ۶۵٠ میلیون متر مکعب و حجم خالی این سد ٣٢٣ میلیون متر مکعب است.

با بیان اینکه در نخستین نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بهبهان در فرمانداری این شهرستان محدودیت‌های آبی در حوضه مارون در این نشست تشریح شد، ادامه داد: در این نشست بر ممنوعیت کشت شلتوک در سال زراعی جاری تاکید و از مدیر جهاد کشاورزی و بخشداران مرکزی، زیدون و تشان خواسته شد که در این باره اطلاع رسانی کاملی صورت گیرد.

۶۳ درصد چاه‌های آب بهبهان مسدود شوند

دبیر شورای حفاظت منابع آب شهرستان بهبهان با اشاره به اعلام وضعیت منابع آب زیر زمینی منطقه شرق خوزستان در این نشست بیان کرد: ۶۳ درصد از کل چاه‌های منطقه شرق خوزستان غیرمجاز و موقت خشکسالی هستند که باید با همکاری نیروی انتظامی و فرمانداری و ارگان‌های مربوطه نسبت به پر و جلوگیری از بهره‌برداری آن‌ها اقدام کرد.

او تعداد چاه‌های مجاز در منطقه شرق خوزستان (شامل دشت‌های بهبهان، خیرآباد و زیدون) را ٣۴۴ حلقه و چاه‌های غیرمجاز و موقت خشکسالی را ۵٩٩ حلقه عنوان و تصریح کرد: پارسال ٢۴ حلقه از چاه‌های غیرمجاز با همکاری دادستان شهرستان بهبهان، مسدود شدند، ضمن اینکه با توجه به تنش شدید در هنگام اجرای چنین حکم‌هایی برای کارکنان امورآب و گروه گشت و بازرسی منطقه، همکاری بیشتر نیروی انتظامی در این مورد ضروری است.

خواجه پور درخصوص برداشت غیرمجاز آب از چاه و آبفروشی گفت: پارسال از متخلفان علاوه بر تعهد ثبتی لازم مبنی بر نفروختن آب، خسارت به آبخوان نیز اخذ شد. همچنین یکی از راه‌های جلوگیری از این تخلفات را نصب کنتور حجمی هوشمند بر روی چاه‌ها و این اقدام از الزامات قانونی و جزو برنامه‌های اصلی در امسال بوده و پارسال ٢١ عدد کنتور بر روی چاه‌ها توسط امور آب نصب گردید.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.