شبکه المیادین بررسی کرد؛

آیا جنگ سرد بین واشنگتن و پکن آغاز شده است؟

با توجه به گزارش درز کرده درباره قطعی بودن رویارویی چین و آمریکا، المیادین در گزارشی این موضوع را بررسی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه المیادین، چین در گزارشی درز کرده درباره قطعی بودن رویارویی با آمریکا در نتیجه سیاست‌های خصمانه واشنگتن هشدار می‌دهد. آیا درز این گزارش عمدی بود؟ نگرانی آمریکا از افزایش قدرت چین، ممکن است آغازگر جنگ سرد جدیدی باشد. آیا این رویارویی تشدید خواهد شد و به مرحله عملیات نظامی خواهد رسید؟ در صورت درگیری واشنگتن و پکن، کشور‌ها و ملت‌های منطقه چه شرایطی پیدا خواهند کرد؟

در جهان رسانه هرگز نشنیده بودیم که گزارش محرمانه چینی درباره هر مسئله‌ای که باشد، درز پیدا کند، چه برسد که مسئله مربوط به امنیت ملی باشد و ابعاد راهبردی داشته باشد و از سوی بزرگترین سازمان اطلاعاتی در چین صادر شده باشد. گزارشی که در اختیار مقامات بلندپایه در پکن از جمله رئیس‌جمهور چین قرار گرفته بود، درباره پیامد‌های موج خصومت‌ورزی آمریکا علیه چین هشدار می‌دهد.

این گزارش نتیجه‌گیری می‌کند که واشنگتن، قدرت گرفتن چین را تهدید اقتصادی و تهدیدی برای امنیت ملی خودش و چالشی برای دموکراسی‌های غربی می‌داند. رویارویی بین آمریکا و چین علنی شده و از ابعاد مالی و اقتصادی به مسائل مربوط به سیاست و قدرت‌های نظامی گسترش یافته است. در اینجا سوال اصلی مطرح می‌شود. آیا جنگ سرد بین واشنگتن و پکن آغاز شده است؟ آیا این رویارویی ممکن است باعث وقوع جنگ شود؟

گزارشگر شبکه المیادین گفت: چین امروز با اوضاعی شبیه اوضاع سال ۱۹۸۹ روبه‌روست. در آن زمان، بسیاری از کشور‌های جهان تحریم‌های اقتصادی و سیاسی علیه پکن اعمال کردند. بر اساس گزارش محرمانه‌ای که بنیاد روابط بین‌الملل در پکن وابسته به وزارت امنیت ملی چین تدوین کرده است، اوضاع فعلی شبیه سال ۱۹۸۹ است. مضمون این گزارش درباره پیامد‌های اتهامات تند دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا علیه چین درباره تولید ویروس کرونا و پنهان کاری درباره اطلاعات مربوط به این ویروس، هشدار می‌دهد. این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت تاکید دارد هیچ مدرکی درباره درست بودن ادعای ترامپ وجود ندارد.

در ادامه این گزارش آمده است: بحث فزاینده بر سر نقش چین ممکن است تنش‌هایی در روابط بین‌الملل با این کشور ایجاد کند. مقامات بلندپایه چین از جمله رئیس جمهور این کشور از گزارش در این باره اطلاع پیدا کردند.

این گزارش درباره موج احساسات ضد چینی در جهان هشدار می‌دهد که ممکن است در بدترین سناریو به حد درگیری نظامی با واشنگتن برسد. بر اساس اعلام خبرگزاری رویترز، چین بحث‌های بین‌المللی درباره این کشور را مخدوش کردن جایگاه راهبردی‌اش می‌داند. ناظران می‌گویند آمریکا تلاش می‌کند به طرح راه جدید ابریشم که معروف به طرف کمربند و راه است، ضربه بزند. هدف این طرح، متصل کردن چین به جهان با بزرگترین طرح احداث زیرساخت‌ها در طول جاده قدیم ابریشم است که آسیا را به اروپا متصل می‌کند.

روز جمعه آژانس اطلاعات ملی آمریکا با استناد به شواهد موجود اعلام کرد ویروس کووید-۱۹ ساخت دست بشر نیست و در اطلاعات ژنتیکی آن تغییری ایجاد نشده است.

چین پیش از این بار‌ها هر گونه ادعا مبنی بر آزمایشگاهی بودن ویروس کووید-۱۹ را بی‌اساس و جعلی اعلام کرد. وزارت خارجه چین با انتقاد از سیاستمداران آمریکایی در خصوص پاسخگو بودن پکن در خصوص همه‌گیری ویروس کرونا، اعلام کرد آن‌ها بهتر است وقت خود را صرف کنترل شیوع ویروس کرونا در داخل کشورشان کنند.

اما ترامپ چین را به عدم همکاری با دیگر کشور‌ها و پنهان‌کاری در خصوص شمار جان‌باختگان ویروس کرونا متهم کرده است. او نه تنها ویروس کرونا را یک ویروس «چینی» عنوان کرده، بلکه به دفعات از چین به دلیل عدم ارائه اطلاعات و داده‌ها درباره کرونا انتقاد کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
م گ بر ظالم. مرگ بر استکبار.مرگ برشیطان بزرگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۵ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
هیچ وقت رویارویی نظامی نخواهد شد رویارویی نظامی زمانی آغاز میشود که یکی از طرفین برنده صد در صد میدان باشد چین و آمریکا به خوبی می‌دانند که آغاز جنگ نظامی به نفع هیچ یک نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
دولت چین یک حکومت کمونیستی است بدرد نخور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
قدرت برتر فقط ایران دیگه حرف نباشه.نه شرقی نه غربی.برید به درس و مشقو و کاراتون برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
حالا شروع بشه یا نه چه فرقی به حال ما داره؟ ما باید گلیم خودمون رو از آب بیرون بکشیم.
Iran (Islamic Republic of)
سعید حضوری
۱۹:۵۷ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
درود بر چین، مرگ بر آمریکا منافق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
تمام دنیا با آمریکا است چون نه به چین میشه اعتماد کرد چین خطریست برای جهان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
یعنی به امریکا میشه اعتماد کرد؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۰ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
سرمایه داران از خدا بی خبر صهیونیست هرجا که رخنه میکنند در همانجا ریشه کرده و از داخل مانند موریانه نابود میکنند . تاجایی که مانند امروز آمریکا و اروپا و ژاپن یکدفعه دود از نهاد مملکت مربوطه درمیاید . برای همین باید جهش تولید را آغاز کنیم .
Iran (Islamic Republic of)
فرزند زاگرس
۱۷:۴۸ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
چین با دستیابی به فناوریهای پیشرفته و نوین و دانش‌های بالا و همچنین استفاده از ربات‌ها و مکانیزاسیون و اتوماسیون و اینترنت نسل پنجم بومی خود، بی شک قدرتمندترین در جهان است و بزودی زود جهان در تسخیر چین خواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
کرنا ثابت کرد چین برتر از آمریکاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
چین قدرت ،صنعت ،جمعیت ، وسعت و فناوری را دارد و همین حالا هم قدرت اول جهان است و یک ابرقدرت بزرگ با جمعیتی بزرگ و اقتصادی رو به رشد است.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۷:۴۲ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
چین برتر از آمریکاست و در دفاع بیولوژیک واقعا از قدرتهای بزرگ جهان است کافی است چین هر زمان اراده کند با یک سلاح بیولوژیک آمریکا را با خاک یکسان کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
چین به جز مصیبت چیز دیگه ای نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
دشمن دشمن ما دوست ماست
ما باید در این جنگ سرد حتما طرف چین را بگیریم و با نفت مجانی به چین اقتصاد امریکا را هدف قرار داده تا انتقام این همه سال تحریم اقتصادی را بگیریم
از شر امریکا که خلاص بشیم کار رژیم صهیونستی و عربستان تمومه!!
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Turk
۱۹:۲۱ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
شاید امروز امریکا دشمن ما باشه,ولی تضمینی نیست که فردا چین هم با ما به دشمنی بلند نشه.ایران باید تنها به دنبال منافع ملی خودش باشه و خودش رو تا میتونه قدرتمند کنه.فقط منافع ملی
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۶:۰۷ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام المیادین ،

خسارات فیزیکی و روحی مردم افغانستان از رویارویی با داعش برای تو ،

ببینم می توانی خاطره داعش را از ذهن بازماندگان مجاهدین افغان بزدایی ؟
آخرین اخبار