پاسخ سوال های شرعی درباره احکام «انفاق»

پاسخ سوال‌های شرعی خود را درباره احکام «انفاق» در این گزارش بخوانید.

پاسخ سوال های شرعی درباره احکام «انفاق»به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ماه مبارک رمضان، ماه بندگی است، ماهی که بندگان بر سر سفره الهی مهمان می‌شوند. یکی از مهمترین اعمال این ماه روزه‌داری و عبادت در پیشگاه معبود است، پروردگاری که در این ماه هزاران راه برای عبادت بنده خودش گذاشته و اطعام، صدقه و انفاق هم جزئی از راه‌های بندگی خداوند است.

رمضان امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، در کشورمان متفاوت‌تر از سال‌های گذشته برگزار می‌شود، چراکه مردم به صورت خودجوش در گروه‌های جهادی آستین همت بالا زدند و مالشان را انفاق کردند.

به همین منظور، در این هفته قصد داریم تا با پرداختن به احکام «انفاق» به برخی از سوالات شما درباره این حکم شرعی پاسخ دهیم.

آیا زن می‌تواند بدون اجازه شوهر انفاق کند یا صدقه بدهد یا با خود نیت کند ازمهریه اش یا نفقه اش کم شود؟

زن در اموال خودش اختیار تام دارد، جز در انعقاد نذر شرعی که متوقف بر اذن شوهر است و برای تصرف در اموال شوهر باید اذن بگیرد. همچنین پرداخت انفاق یا صدقه جایگزین نفقه و مهریه فقط در شرایط خاص ممکن است.

کسی که به دلیل سنگ کلیه چند سال است نمی‌تواند روزه بگیرد و حتی قضای آن را بگیرد حکمش چیست؟

اگر جلوگیرى از بیمارى کلیه مستلزم نوشیدن آب یا سایر مایعات در طول روز باشد، روزه گرفتن بر شما واجب نیست. این که احتمال ضرر عقلایی بدهید که روزه برای شما مضر است، نگرفتن روزه کفایت می‌کند. همچنین اگر کسی که نتواند در طی یکسال روزه بگیرد، باید فدیه آن را پرداخت کند.

کسانی که روزه می‌گیرند با کسانی که نمی‌توانند به دلیل بیماری مادام العمر روزه بگیرند در روز قیامت هر دو گروه چه وضعیتی در پیشگاه خداوند دارند؟

اگر روزه گرفتن موجب بیماری و یا مشکلات جسمانی شود، روزه بر شما واجب نیست و اگر تا سال آینده نیز همین وضع ادامه یابد قضا هم لازم نیست و برای هر روز یک فقیر را باید سیر کنید، البته باید توجه داشت که سیر کردن فقیر با اعطای ٧٥٠ گرم طعام تفاوت دارد.

کسی که کفاره روزه سال قبل را پرداخت نکرده است، امسال کفاره آن را چگونه باید حساب کند؟

در فرض سؤال، باید علاوه بر قضای روزه‌ها برای هر روز یک مد (۷۵۰ گرم) گندم یا جو یا آرد به عنوان کفاره پرداخت کند و دادن پولش کافی نیست. باید خود جنس باشد و می‌توان همه را به یک فقیر داد.

برای فرد مجردی که ماهانه سه میلیون تومان درآمد دارد، انفاق واجب است؟

انفاق بر دو نوع فقهی و اخلاقی است. انفاق‌های فقهی از قبیل خمس و زکات و نفقه عیال و زوجه با وجود شرایطش بر فرد واجب است.که در خصوص فدیه و دِین به مردم حتی فرد فقیر نیز بر عهده دارد، ولی اگر نتواند آن را پرداخت کند باید به طُرق دیگرى مانند وصیت و امثال آن روی آورد. انفاق اخلاقی در شرایط معمول نیز مستحب است. مگر اینکه حفظ نفس محترمه و امثال آن از قبیل امور مهمه بر این انفاق متوقف باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.