۱۳ اثر منقول سیستان و بلوچستان شماره ثبتی دریافت کردند

حمیده کدیی گفت: ۱۳ اثر منقول تاریخی و فرهنگی این استان مربوط به شهرسوخته و اسپیدژ بزمان در ایرانشهر شماره ثبتی دریافت کردند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،حمیده کدیی رییس گروه موزه‌ها و اموال اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان اظهارداشت: این آثار که بیشتر سفالی و شاخص شامل خمره، کوزه و لیوان هستند پرونده این آثار در سال ۹۸ آماده و امسال به ثبت رسیدند.

وی گفت: چندین دوره حفاری در اسپیدژ بزمان صورت گرفته که اشیا از نظر شکل و ظاهری با هم تفاوت دارند اما تقریبا در نقوش و شکل شبیه هستند.

رییس گروه موزه‌ها و اموال اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان افزود: ظروف شاخص شامل ظرف مکعبی، لیوان، پیاله آجری، پیاله نخودی رنگ‌های سفال و کاسه خاکستری اسپیدژ است.

وی بیان کرد: در شهر سوخته نیز پیاله آجری، جام پایه دار سفالی و خمره نخودی تعداد مختلف وجود دارند اما شماره ثبتی آنها با یکدیگر فرق دارد.

کدیی ادامه داد: در شهر سوخته که مربوط به پیش از تاریخ است اکثر سفال‌ها توسط بانوان ساخته می‌شده و در اسپیدژ نیز با دارا بودن سفال اما از نظر رنگ و نقوش متفاوت هستند.

وی گفت: یکی از بزرگترین محوطه‌ها و تمدن‌های باقی مانده دوران باستان و یکی از نمادهای مهم شهرنشینی در سیستان شهر سوخته است و بسیاری از ظروف سفالی به دست آمده از این منطقه با نقوش گیاهی تزیین شده‌اند.

رییس گروه موزه‌ها و اموال اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان افزود: گورستان اسپیدژ نیز با پنج هزار سال قدمت و مربوط به دوران پیش از تاریخ است که از جمله یافته‌های مهم بدست آمده می‌توان به سفال‌های خاکستری و قرمز اشاره کرد.

انتهای پیام/ع 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار