باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

کاسبی جدید زوج‌های جوان؛ فروش وام ازدواج به قیمت ۱۸ میلیون تومان

با توجه به افزایش مبلغ وام ازدواج و احتمال برخی سوء استفاده‌ها باید ضوابط خاصی برای متقاضیان لحاظ شود.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اگر تازه ازدواج کرده باشید و علی القاعده به هر دلیلی متقاضی دریافت وام ازدواج باشید، شاید بار‌ها آگهی‌های فروش وام ازدواج به چشمتان خورده باشد.

این آگهی‌ها گا‌ها در سایت‌ها و اپلیکشین‌های خرید و فروش دیده می‌شود؛ اما همه می‌توانند از وام ازدواج استفاده کنند؟

در حال حاضر هر یک از زوجین ۵۰ میلیون وام قرض الحسنه ازدواج با کارمزد ۴ درصد و بازپرداخت ۸۴ ماهه دریافت می‌کنند که در مجموع این ۱۰۰ میلیون تومان وام می‌تواند تا حدودی دست تازه عروس و داماها را بگیرد.

وامی که حالا مورد سوء استفاده برخی از سودجویان قرار می‌گیرد و هر ساله متناسب با شرایط زندگی جوانان کشور افزایش پیدا می‌کند، تنها متعلق به جوانانی است که قرار است با آن سقفی برای آرزو‌هایشان بسازند، اما حالا با سوء استفاده‌های سودجویان به جیب دیگران می‌رود.

این رقم کمک حمایتی دولت است تا مقدمه‌ای برای آغاز زندگی مشترک آن هم در این شرایط سخت اقتصادی باشد. اگر قرار بود مانند دیگر وام‌های پرداختی از شبکه بانکی به همه افراد تعلق بگیرد، دیگر اسمش "وام ازدواج" نبود.

کاسبی جدید زوج‌های جوان؛ فروش وام ازدواج به قیمت ۱۸ میلیون تومان

با جستجویی که در فضا‌های وب داشتم با آگهی‌هایی با عناوینی چون «خریدار وام ازدواج به ۸ میلیون تومان»، «فروش سه عدد وام ازدواج ٥٠ میلیون تومانی که سر جمع می‌شود ١٥٠ میلیون تومان، قیمت ٤٢ میلیون؛ دوستانی که ضامن دارن تماس بگیرن»، «وام ازدواج ۵۰ میلیونی به فروش می‌رسد. وام با ۴ درصد سود به قیمت ۱۷ میلیون. قیمت مقطوع.»، «وام ازدواج دوتا به مبلغ ۱۰۰میلیون تومان به فروش می‌رسد، هر کدام ۱۶ میلیون تومان هزینه محضر بر عهده خریدار است. به مبلغ وام هم سفته می‌گیرم توی محضر اون جا قرارداد می‌بندیم.» مواجهه شدم.

سوال‌هایی که در ذهنم داشتم باعث شد خود به عنوان یک خریدار با یکی از شماره‌های قید شده که در متن یکی از آگهی هایی که وام را به قیمت ۱۸ میلیون می فروخت، تماس بگیرم و جزئیاتش را بپرسم. وقتی قیمت را از او جویا شدم، گفت: برای یک وام ۵۰ میلیونی باید ۱۸ میلیون تومان بپردازم، یک ضامن هم باید برای دریافت با خودم بیاورم.

وقتی بیشتر با او صحبت کردم متوجه شدم تازه ازدواج کرده است و وضعیت مالی مناسبی دارد و به پول وامش احتیاج ندارد. او می ‌گفت: چرا وقتی یک امتیازی دارم که این روز ها خیلی ها دنبالش هستند اما خودم به آن احتیاجی ندارم، به کسی که محتاجش است نفروشم؟

از او پرسیدم روزانه چند نفر برای خرید وام ازدواجت تماس می گیرد؟ گفت: روزانه ۱۰-۱۵ نفر برای خرید تماس می گیرند اما الان یک هفته است که مشتری واقعیش پیدا نشده است.

پرسیدم اگر خودت جای دیگران بودی برای یک وام پنجاه میلیونی ۱۸ میلیون  هزینه می‌کردی؟ گفت: نه. خودم اگر هم احتیاج داشتم این کار را نمی‌کردم اما خُب هستند کسانی که حاضر به این کار باشند چرا که وضعیت معیشت امروزی خیلی سخت شده و ۵۰ میلیون کار خیلی ها را راه می اندازد.

با بررسی‌هایی که انجام شد متوجه شدم نرخ فروش این وام‌ها معمولا بالاست، اما قیمت ثابت و روند مشخصی هم ندارد، هر کسی هر مقدار به زبانش باشد می‌گوید و وام ازدواج خودش‌ را به هر قیمتی می‌فروشد.


بیشتربخوانید: وام ازدواج باید برای افراد زیر ۱۸ سال محفوظ بماند


آیا کسی به این روند نظارت دارد؟

 نبود نظارت و تخلف در تبلیغات خرید و فروش وام ازدواج اخیرا  واکنش معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان را به دنبال داشت.

کاسبی جدید زوج‌های جوان؛ فروش وام ازدواج به قیمت ۱۸ میلیون تومان

محمدمهدی تندگویان معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره اقدامات آگهی‌های فروش وام ازدواج در فضای مجازی، گفت: ما در این باره تذکرات لازم را به نهاد‌های مسئول دادیم، اما تاکنون برخورد خاصی با این موارد نشده است.

او با بیان اینکه از پلیس فتا و نهاد‌های قضایی درخواست برخورد قانونی با این موارد را داریم، گفت: در پیام‌رسان‌ها و برنامه‌های متعدد نیز آگهی‌های مشاوره برای دریافت وام ازدواج یا انتقال غیر قانونی وام در حال انتشار است که با دریافت مبالغی، اقدام به کلاهبرداری در این زمینه می‌کنند.

اما شاید یکی از دلایل خرید و فروش وام ازدواج بی توجهی قانون‌گذار به اعمال شرایط خاص برای دریافت وام ازدواج است. با توجه به افزایش مبلغ وام باید شرایط و ضوابط خاصی برای متقاضیان لحاظ و جامعه هدف واقعی دریافت کنندگان وام مشخص شود تا از سوء استفاده در این موضوع، جلوگیری شود.

حسینعلی کلهر پژوهشگر حقوقی و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: خرید و فروش وام به عنوان یک نوع عقد محسوب می‌شود که باید همچون تمام عقود، دارای چارچوب قانونی مشخصی باشد و با رعایت موازین شرعی و حقوقی منعقد شود. این قرارداد در صورتی معنا پیدا می‌کند که مورد قبول طرفین باشد.

او با بیان اینکه از آنجایی که اساس خرید و فروش وام در خصوص وام‌های غیر قابل انتقال بانکی صورت می‌پذیرد و آنچنان در مورد خرید و فروش وام‌های بانکی که قابلیت انتقال به غیر را دارا هستند، متداول نیست، گفت: وام ازدواج با توجه به شرایط خاص بهره مندی از آن به افراد دارای چنین شرایطی (زوج و زوجه) تعلق می‌گیرد؛ بنابراین برای خرید و فروش وام ازدواج علاوه بر شرایط عام قانونی، نیاز به شرایط خاص و ویژه برای چنین موضوعاتی کاملا احساس می‌شود.

این مدرس دانشگاه افزود: بنابراین به موجب قانون برای عملی که قانون آن را منع نکرده و مجازاتی تعیین نکرده باشد نمی‌توان جرم انگاری کرد.

او با بیان اینکه برای چنین اقداماتی همچنان قانونگذاری خاصی وجود ندارد و عمل سختگیرانه انجام نشده است، گفت: اگر خرید و فروش وام ازدواج در قالب آگهی‌های خرید و فروش به صورت یک عملکرد نادرست و رویه ناصواب و منبع درآمدی باشد، می‌توان به عنوان کلاهبرداری، مجازات و محکومیت برای آن تعیین کرد و همچنین اگر امکان سوء استفاده از مدارک اشخاص (زوج و زوجه) وجود داشته باشد، مطمئنا زمینه ساز مشکلات عدیده‌ای خواهد شد و چه بسا عملیات مجرمانه متفاوتی رخ خواهد داد.

در ادامه این پژوهشگر یکی از مهمترین دلایل علل افزایش آگهی‌های فروش وام ازدواج را عدم توجه مراجع مختلف و پیش بینی قانونگذار به اعمال شرایط خاص (حمایت‌های متناسب) برای دریافت وام ازدواج در شرایط ویژه اقتصادی دانست.

با توجه به افزایش مبلغ وام باید شرایط و ضوابط خاصی برای متقاضیان لحاظ و جامعه هدف واقعی دریافت کنندگان وام مشخص شود تا زمینه سوء استفاده از این موضوع، جلوگیری شود. تا شاهد سوء استفاده‌های متعدد از این مبلغ به ویژه در مناطق کم برخوردار نباشیم.

در این میان برخی دیگر از سوءاستفاده گران، جوانان تازه ازدواج کرده را مورد هدف امیال خود قرار می‌دهند و با هدایت آن‌ها به سایت‌های غیر قانونی از آن‌ها می‌خواهند در این سایت‌ها ثبت نام کنند. با ۵۰ میلیونی شدن وام ازدواج در سال ۹۹ زوجینی هستند که در حال حاضر در تلاطم برای ثبت نام هستند که ناخودآگاه به سایت‌هایی غیر قانونی ثبت نام وام ازدواج هدایت می‌شوند.

ثبت نام در سایت‌های غیرقانونی علاوه بر اینکه زوجین را به وامشان نمی‌رساند، بلکه خسارات جبران ناپذیری را از جمله سوءاستفاده از اطلاعات شخصی و زندگی خصوصی آن‌ها را به همراه دارد. 

کاسبی جدید زوج‌های جوان؛ فروش وام ازدواج به قیمت ۱۸ میلیون تومان

محمد مهدی تندگویان معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، نیز در این خصوص به زوجین هشدار داد، اظهار کرد: به هیچ عنوان، لینکی غیر از سامانه تسهیلات قرض الحسنه وام قرض الحسنه بانک مرکزی به آدرس https://ve.cbi.ir برای ثبت درخواست وام ازدواج معتبر نیست.

او با بیان اینکه جوانان متقاضی دریافت وام ازدواج باید تنها به این سایت مراجعه کنند، گفت: مراجعه به سایر سایت‌های غیرمرتبط با خطر سوء استفاده مالی از آنان همراه است.

تندگویان ادامه داد: در این رابطه نامه‌ای نیز از سوی معاونت جوانان به پلیس فتا ارسال شده است و فعالیت تمام سایت‌های دیگر غیر از سامانه بانک مرکزی غیرقانونی است و منجر به کلاهبرداری از کاربران خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ملینا
۱۵:۱۸ ۱۳ دی ۱۴۰۰
سلام خسته نباشید من وام ازدواج 100 میلیون بخوام بفروشمش چه مبلغی به فروش میره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۶ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
با سلام اقایون و خانما جوانان ما در پرداخت مشکلی ندارن مشکل ما فساد و دلال بازی در نظام بانکی است که ریشه قدیمی دارد و هر روز از فساد پر بار تر میشوند وگرنه اون جوان بدبخت که سفته دوبرابری وام رو داره به بانک میده +مدارک معتبر از خودشون اما بانک ها با این شرایط خاستن ضامن کارمند دولتی و نامه کسر از حقوق و چک راه دلال و منصرف از وام را برای جوانان ایجاد میکنن و اخرش ختم به کلاه برداری های کلان از مردم شهید داده میشود از جوانان انتظار نداشته باشید با این چوب لای چرخ بزرگ گذاشتن و حل نشدنی ازدواج کنن وام ۱۰۰میلیونی و غیره فقط حیله ای برای کنترل جامعه پیر به جوان است نه خدمت به مردم
India
سالتر
۲۰:۳۵ ۲۰ تير ۱۴۰۰
سلام من خودم 4ماه نامزدم تو اسنپ کار میکنم خرج نون خونه در نمیاد میرم دنبال وام ازدواج ضامن میخواد ی تبصره هم تو قانون بانک گذاشتن اونم طرفی ک ضامن میشه باید حقوقش کمتر از 4تومان نباشه اگ باشه باید ب یکی دیگ ضامن نباشه هزارتا حرفو حدیث پس من جوان هم باید وام ازدواج بفروشم برا خودم ی شغلی شروع بکنم بتونم زندگی بکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام بنده در سال ۹۷ عقد کردم ولی در سیستم زده ۹۴ البته ازدواج دوم نه ازدواج اول وام گرفتم و نه ازدواج دوم رفتم بانک برای ثبت نام وام ازدواج چون تاریخ داخل سیستم اشتباه به جای سال ۹۷. سال ۹۴ است قبول نمیکند لطفان به من کمک کنید که چگونه این سال ۹۴ که اشتباه ثبت شده به چه طریقی داخل سیستم به ۹۷ تبدیل شود
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۱۶:۲۲ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
سلام. بنظر من کار غیر قانونی نیست. خب صاحب وام یا نیاز نداره یا ضامن نداره بگیره یا نمیتونه بگیره. وقتی بفروشه کار دو طرف راه میفته. اینهمه اختلاس داره انجام میشه اتفاقی هم نمیفته. اینکه دیگه خرید و فروش با رضایت طرفین هست. مثل فروش امتیاز تو بانکهایی مثل رسالت یا مثلا فروش سهام عدالت. به هر حال صاحب وام بنابر مصالح تشخیص داده امتیازش را بفروشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
جوونی که به هر دری میزنه ضامن گیرش نمیادمجبوره وامش روبفروشه شمااسم اینومیزارین کاسبی
United States of America
ناشناس
۱۹:۴۶ ۲۱ تير ۱۳۹۹
تو ایران همه چی شده کلاهبرداری بخدا خب دو تا زوج وقتی ازدواج میکنن ب جای این وام ک بازپرداخت هس ی ۵۰ملیون بهشون هدیه بدین ک برم سر زندگی شون من الان چن ماهه نامزد کردم توانشو ندارم چیزی بخرم واس وامم ضامن ندارم باید چکار کنم ینی کسی ک بی پوله باید بمیره....آقای مسول خواهش جواب گو جوانان باشین
Iran (Islamic Republic of)
گرفتار
۱۷:۳۶ ۱۹ تير ۱۳۹۹
سلام.منم تازه ازدواج کردیم.ولی پول پیش خونه ندارم.لطفا اگه کسی وام ازدواجشو نمیخواد یا نمیتونه بگیره یا هرچی کمکم کنه بهم بده یا بفروشه.تا منم برم سرزندگیم.
Iran (Islamic Republic of)
Sohrab
۱۱:۳۲ ۰۲ تير ۱۳۹۹
آقا بخدا اینا هیچکدوم رحم ندارن من خودم الان ۶ماه ازدواج کردم هنوز موفق نشدم واممو بگیرم امروز رفتم شعبه ضامن کارمندم بردم چک هم بردم سفته هم دادم بازم قبول نکردن میگه ضامن باید کارمند رسمی باشه .بابا ازکجا بیارم اخه من اگه دورم برم همشین آدمای گردن کلفتی بود که دنبال وام نبودم .خدا خودش انشالله جوابتونو بده من که ازخیرش گزشتم به امام حسین شماها درک ندارین ندارین
Iran (Islamic Republic of)
علی مغینمی
۱۷:۵۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
وقتی 4ضامن میخوان وعلکی هم گیر میدن اشنا هم ندارن مجبورن وام بفروشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
من زن میخوامممممممممممم
ولی پول ندارم
ترکیدم از تنهایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
منم همینطور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
منم همینطور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
خب اینکه کاری نداره دولت اطلاعات همه مردم رو داره مثل زمانی که میخواست یارانه معیشتی پرداخت کنه اونهایی که توانایی مالی دارند و به این وام احتیحاج ندارند رو حذف کنه بده به بقیه که احتیاج دارند مثلا برادر زن من کارمند بانکه و وضع مالیش هم خیلی خوبه هم از بانک خودشان چندین وام به عنواین مختلف از جمله وام ازدواج رو دریافت کرده هم این وام ازدواجی که دولت به همه میده!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
جلیل
۰۴:۰۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
بابا دیدید وامشو بفروشه میره سر زندگیش با این پولی که وامش فروخت اینا میخاید ازمردم بدبخت بگیرید کسانی هستن نمی تونن قسط بدن مجبوروامو بفروشه یه پولی بگیره کی میخاید دست از سراین ملت بردارید بابا بستونه هروقت دیدید راحت زندگی مردم می چرخه هی سخت می گیرد لعنت برشما
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۱:۵۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
چتونه؟ خبرنگاران جوان چته؟ جوان بدبختی مثل من که هر بانکی رو بگین رفتم برای وامی که بانک به ظاهر مرکزی دستور داده بوده برای هر دو نفر دو ضامن بسه. اما من به هر بانکی که بگین رفتم برای من برای 30 میلیون بی ارزش 2 تا ضامن کارمند میخوان اونم در مشهد!ضامن کارمند ندارم ! حالا یکی برای اینکه وامش نسوزه میفروشه چندرغاز به زخمش بزنه چسبیدید به این موضوع؟!! برید پیگیر قوانین و پارتی ها و نقایص سیستم بانگاه داری رو باشید.
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۰۱:۱۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
عجب
Iran (Islamic Republic of)
hassan
۲۲:۱۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
بخداکه نمیشه گرفتش من ۷ساله نتونستم بگیرم آشنامیخواد رشوه میخواد ضامن میخوادسفته میخواد پس نتیجه اینه بفروشیم بهتره
Iran (Islamic Republic of)
عروس
۲۱:۵۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
بیشتر زوج هایی که وامشونو میفروشن به این دلیله که اصلا نمیتونن قسطاشو پرداخت کنن و تازه اصلا به این قیمتی که گفتینم نمیفروشن چون خود بانکها وام 18 درصدیو براحتی میدن. زوج ها حتی پول قسطو ندارن و ی 3-4 میلیون ازین راه بخان پول دربیارن شما بیا خراب کن. تازه سود بانکا عملا بیشتر از 4 درصده. من خودم یک ساله این وامو گرفتم
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۲۱:۰۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
وقتی برای گرفتن وام چهار تا ضامن میخوان و سخت گیری های بی مورد دیگر انجام میدن فروش وام به صرفه نیست...ولی کسانی هم هستند که میلیارد میلیارد وام میگیرن بدون هیچ محدودیت و ضامن و غیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
کاسب نیستن از بد بختیه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
شانس ماکه داریم ۹سال پیش وام ازدواج دونفر چهار میلیون بودش الان شوده صد میلیون آقا نمیشه طلاق گرفتش دوباره ازدواج کردش دوباره عقد نامه جدید بگیریم خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
بلأخره جوون ها هم دارن راه موفق مسئولینمونو ادامه میدن
کجاش بده؟!
Korea (Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
بهتر بگی سخت گیری بانک هااااا ودرصدی هم ادم هستن بله میفروشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
یک کم هم به فکر حلال و حرام خرید و فروشش هم باشیم این.دلیل نمیشه که ضامن نداریم یا نمیتونیم قسط بدیم بفروشیم.شرعا در مقابل این وام مسئولیم. ضمن اینکه بانکها هم باید مراعات حال زوجهای جوان رو داشته باشند و با توجه به درامدشان مبلغ قسط رو تعیین کنند.بهر حال توجیهی برای فروش نیست
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۶:۳۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
کدوم افزایش ، منت چی رو دارید میذارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
زیاد سخت نگیر...اینا فکر میکنن فهم و شعور مردم در حد زمان تیر کمونه...ما که یقه سفید و از ما بهترون نیستیم که وام ۴درصد بدن بدون ضامن کارمند با نامه کسر از حقوق اونم۴تا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
وقتی ضامن جورواجورمیخوان کسی نمیتونه جورکنه مجبورمیشه بفروشه ‌بانک مرکزی میکه یه ضامن بانک عامل میکه هفت جدوآبادتوبیار .یه عده هم حتی کپی شناسنامه هم نمیدن وام میلیاردی صفزدرصدمیگیرن پس نمیدن آب ازآب تکون نمیخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
من خودم کارمند بانک هستم بعلت بی تدبیری فقط مبلغ وام را سال به سال افزایش می دهند در صورتیکه به همین میزان حداقل حقوق را افزایش نمی دهند ، الان در بانکها مطالبات معوق بانکها در سر فصل وام ازدواج بشدت افزایش یافته و اختلافات خانواده های ضامن شده با وام گیرنده هم اضافه کنید .
افراد حق دارند ضامن نمیشوند چون اکثرا پرداخت وام به عهده ضامن می افته.
Netherlands
ناشناس
۱۶:۲۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدایابه من هم کمک کن ازدواج کنم.وام ازدواجم بگیرم.40سالمه خدایاااااااااااااا.ازفاریاب کرمان.هستم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدایا به من هم کمک کن طلاق بگیرم,۴۰سالمه...چی غلط گنده ای کردم...زنای الان خودشون ی پا مردن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
کارگر دولتی حقوقش مشخصه ولی کارگری که به صورت خارج از نظارت دولت کار میکنه مثلا کارگر یه مغازه هرگونه سو استفاده از این کارگرها میشود با کدوم درامد وضامنی میتونه وام رو بگیره واز کجا بیاره پس بده
Iran (Islamic Republic of)
نادیه وطن خواه
۱۵:۳۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام من در ۹۵ ازدواج کردم وبه علت ضامن نتوانستیم وام ازدواجون را بگیرم از مسولان خواهش میکنم به فکر ماهم باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعا بی عقلیه کسی برای ۵۰ تومن وام ازدواج بیاد۱۸ میلیون پول بده
Iran (Islamic Republic of)
سپیده
۱۴:۵۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
نباید باعث بشه وام ازدواج به سایر جوان ها تعاق نگیرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
بر فرض مثال من وامو نفروختم و گرفتمش
البته هرچند ضامن پیدا نمیشه

من اگه شغل داشته باشم ماهی ۱۸۰۰ درآمد دارم خب

هفتصد بره جای این وام
۱۱۰۰ واسم میمونه

هزینه خوراک ،پوشاک،اجاره خونه
دوا دکتر اینا رو هم اضافه کن .واقعا هرچی فکر میکنم کمرم زیر فشار زندگی میشکنه .
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۲:۵۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
با سلام :شاید فروش وام ازدواج خیلی کم باشه ولی 75 درصد زوجها در تهیه ومعرفی ضامن مشکل اساسی دارند لطفا گزارش تهیه کنید .ممنون.
Iran (Islamic Republic of)
محبوبه
۱۲:۱۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
خب چیکار کنن ضامن ندارن مجبورن بفروشن پول ندارن با این اوضاع افتضاح اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
محبوبه
۱۲:۱۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
خب چیکار کنن ضامن ندارن مجبورن بفروشن پول ندارن با این اوضاع افتضاح اقتصادی
اینم لابد میخاید دریغ کنید
Iran (Islamic Republic of)
محبوبه
۱۲:۱۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
خب چیکار کنن ضامن ندارن مجبورن بفروشن پول ندارن با این اوضاع افتضاح اقتصادی
اینم لابد میخاید دریغ کنید
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۲:۰۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
عزیز من اول علت فروش رو پیگیر شو
کسی که واسه ماهی ۱۲۰۰ کارگری میکنه از کجا بیار ماهی فقط حدود ۷۰۰ تومن قسط این وام رو بده
پس مجبور ب فروش میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
ضامن یکی کفافا نمیده زندگیشو میفروشه یکی دیگه ضامن پیدا نمیکنه میفروشه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
آخه 18 تومن پوله؟
چرا به میلیاردی ها گیر نمیدین اون وقت یکی فقط 18 تومن حق خودش را داره میده یکی دیگه مشکل داره؟!
اینم همون قضیه کارت سوخته که گفتن ملت سهمیه اشون را میفروشند بریم برداریم بعد اومدن دوباره گذاشتن !
چقدر نامردین! خب حق خودشه
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۱۰:۱۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
ماله خودشه و اختیارش رو داره بفروشه
France
سجاد
۱۰:۰۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
سیستم بانک ها همه را ربا خور کرده.... با این وجود این وام باید هنوز پرداخت بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
تورم زندگی مردم و جوانان را از بین برد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
خیلیا از درد نداشتن ضامن میفروشن، چون خودشون نمیتونن بگیرن....
خواهرم وام 30 تومنیش رو داد 2 تومن.
تازه طرف قسط وام هاش رو نداده،برامون داستان شده...
Czechia
ناشناس
۰۸:۴۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
طرف مال خودشه هر طور بخواد مصرفش میکنه
زندگی مردم رو به گاج دادید باز بیخیال ملت بدبخت نمیشید ؟
الان میخوایید اینو بهانه کنید وام فقط به یک قشر خاص تعلق بگیره بقیه رو بگید نه تو پول داری وام نیاز نداری؟ لابد همینه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
کاسبی زوج های جوان یعنی چی؟ با 100 میلیون تو این مملکت چه میشه کرد که با 18 میلیون کرد. اونم ندید بابا اصلاً
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۷:۲۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
سودش زیاده چون سالانه چهار درصد هست منی ک تازه ازدواج کردم سخته برام
Iran (Islamic Republic of)
امید صفوی
۰۷:۰۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
اونم حالا حداکثر ۱۸ میلیون می فروشن احتمال زیاد قیمت از ن ها هم کمتره برای کسایی که می فروشن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۵:۵۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
خوب وام مال خودشه دلش میخواد بفروشه شما چکار دارید اینم مثل اوراق مسکن خیلی ها امتیاز دارن احتیاجی به وامش ندارن میفروشن و البته اینطور هم نیست که چون طرف وضع مالی خوبی داره وام ازدواجش میفروشه خیلی ها توانایی پرداخت وام ندارن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۵:۰۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
اووووو بابا ول کنین این حرفارو بنده خداها رو راحت بزارین مگه حقشون نیست وام ازدواج، اگه همچین برخوردایی بشه بهتره وام ازدواج متوقف بشه چرا تو ایران هر اتفاقی باید با بگیر و ببند حل بشه اگه واقعا مهمه به قشر مرفه وام ازدواج ندین و برای بنده خدا هایی که ضامن پیدا نمی کنن بدون ضامن وام تعلق بگیره همین
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
من دو تازن دارم دویست میلیون میشی
۰۴:۴۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
خوب شده هرکی سه تا زن بگیر میشه سیصد میلیون
Iran (Islamic Republic of)
بیچاره
۰۴:۳۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
یه فکری به حال اونایی بکنید که مهریه دارن میدن الان میخوان ازدواج مجدد کن و هیچی ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
هنوز یکی را اسیره مهریه کردی فعلا توش ماندی دنبال ازدواج مجددی ..
Iran (Islamic Republic of)
بیچاره
۰۴:۳۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
یه فکری به حال اونایی بکنید که مهریه دارن میدن الان میخوان ازدواج مجدد کن و هیچی ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
دولت بیا همین وام را بلا عوض بدهد به زوج های جوان. چه می شود آسمان خراب میشه؟
من خودم فرهنگی ام برا رضای خدا با رعایت همه جوانب و گرفتن وثیقه ضامن خیلی ها شدم بدون یک ریال شیرینی. درحد خودم کمک کار همه بودم از کسبه گرفته تا زوج جوان. دولت هم بیاد وسط این وام را بلاعوض کنه برا همه زوج های جوان اول زندگی هست با این اوضاع گرانی 100تومان برا دولت درمقابل اختلاس های میلیون دلاری هیچ چیز نیست. اتفاقا برا کشور سرمایه هست. حالا یه عده این وسط فکر می کنن از جیب باباشون دارن میدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
دولت بلاعوض بده بازم میگن کمه چرا بیشتر نداده بازم یه ع ه میگیرن یه عده درمانده شما مطمئنی فرهنگی هستی
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۲۱:۵۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
والله موقع ما سه تومن بود...الان عالیه...دیگه دولت وظیفه نداره لقمه بگیره بزاره دهن جوونها...خودشونم بایدیه اقدامی کنن...خیلی تنبل شدن وفقط قرمیزنن
Iran (Islamic Republic of)
الهام
۰۳:۴۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
آقایون محترم جوانی که بیکاره و با کمک این و اون عقد کرده خرید عروسی کرده حالا که میخواد عروسی کنه جهاز نمیخواد خرج عروسی نمیخواد اونوقت نداره که اقساط وامش رو هم بده پس باید چکار کنه وامش رو میفروشه به دیگری و با اون پول اندک کاراشو میکنه جلوی همین روزنه رو هم میخوایین بگیرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
کسی که بیکاره چرا ازدواج میکنه؟؟؟؟ هم خودشو بندازه تو بدبختی هم دختر مردم
United States of America
ناشناس
۰۳:۳۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
والا من میخوام زن بگیرم ولی کسی نیست ضامن بشه واسه وام ازدواج.میگن درامد نداری ضامن تو نمیشیم.
United States of America
ناشناس
۰۳:۳۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
نمیتونن پس بدن بیکارن میفروشن . من از یکی علتشو پرسیدم اینو گفت.و یا بعضی گفتن ضامن نداریم .
Iran (Islamic Republic of)
سیدخلیل
۰۳:۲۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
با سلام .اگه بانک شرایط سختی .نظاره تمام زوجهای جوان محتاج این وام هستند .و بیشتر خریدار این وام خود کارمند بانکها هستند .که این قدر شرایط سخت میگیرند برای وام گیرنده. مجبور میشه وام بفروشه .وگرنه تمام زوجهای جوان محتاج هستند گرچه وامی که می گریند. در برابر این تورم .ارزشی نداره .ولی چاره چیست.
Iran (Islamic Republic of)
امیرمهدی
۰۲:۵۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
این کشور را دلال ها نابود کردند ، خدا نابودشان کند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
شاید ی نفر توانایی نداشته باشه ک قسط های این وام رو بده چ عیبی داره از امتیازش استفاده کنه با این کار هم خودش ب ی نونی میرسه هم مشکل یکی دیگ رو حل میکنه
الان گیر این چن ملیون هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
مردم دیگه حوصله خودشونوندارن چ برسه وام ازدواج اونم ازنوع کلاه برداری توی سایتهای ک نمیدونیم مال کین مگه این دوره زمونه تواین شرایط مردم ازجونشون سیرشدن وام بگیرن تواین کرونا وبیکاری بایدخودشونوقرنطینع کنندنه بیان وام کلاه برداری بگیرند من خودم همیشه ب پدرومادرم میگم برا چی منوبدنیا اوردین اس وپاسم بدبختم به هیچ جایی نرسیدم احساس پوچی میکنم حالا وام ازدواج دیگه چ صیغه ایی برادرمن !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
دمتون گرم ولی کاش خیلی زودتر پیگیر بشید خیلی خیلی زودتر. البته بازم با اینکه دیر شده ولی خواهشن پیگیری کنید و خیلی موضوعات دیگه ر هم همچنین
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۱۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
کاسبی قدیمشون چی بوده؟
Iran (Islamic Republic of)
بی نام
۰۲:۴۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
دقیقا
یجوری گفتین کاسبی جدید انگار قبلا چکار میکردن،اختلاس کردن مگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
هیچ اشکالی نداره سهمش و حقش ، چرا باید بانک مسکن وام 18 درصد مسکن رو بفروشه به قیمت هر اوراق 50 تومن به ازای 500 تومن چه اشکالی داره جوان هم بفروشه اصلا مشکلی نداره مملکت اونقدر بی صاحب هست اینها توش گمه شما هم بگردید دنبال 4.8 میلیارد دلار گم شده و تیبای 90 میلیونی ول کنید اینها رو بگردید چرا سایت ایران خودرو 9 بازشد ولی نشد اصلا ورود کرد بهش و همش دروغ بود بگردید دکل نفتی گم شده کجاست چرا 6 سال وقت مردم صرف برجام شد بگردید اگه یافتید ماهم خبر کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
احسنت .
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۰۰:۵۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
بعضی از ما مردم دیگه شورشو در آوردیم و از هر فرصتی که برای مشکل گشایی ما ایجاد میشه فورا سوء استفاده میکنیم .فروش وام ازدواج خجالت آور نیست؟ انصافا اینجا دیگه دولت چیکار باید بکنه؟یخورده به خودمون بیاییم. یکی از دلایل اینهمه گرفتاری که برامون ایجاد شده همین کلک سوار کردن و سوء استفاده های خودمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
خوب کارنیست تورم وگرانی هم هست برا همین مردم ازوام ازدواج کلاه برداری میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
بنظرتون اگه یکی پولدارباشه کلاه برداری میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام خب مسئولین چرا کمک ننیکنن که ما جوان ها زودتر و بی دردسر واممون رو دریافت کنیم بریم زیر یه سقف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعا دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۷:۲۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعا دمت گرم
آخرین اخبار