واکنش روسیه به لغو توافق صخیرات از سوی خلیفه حفتر

وزارت خارجه روسیه در واکنش به اقدام اخیر خلیه حفتر مبنی بر لغو توافق صخیرات و اعلام حاکمیت خود بر سراسر لیبی اعلام کرد راه‌حل نظامی در لیبی پاسخگو نخواهد بود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، وزارت امور خارجه روسیه به ادعای خلیفه حفتر، فرمانده گروه شبه‌نظامیان موسوم به ارتش ملی لیبی مبنی بر اینکه این نیرو‌ها کنترل تمامی این کشور را برعهده دارند و حفتر حاکم لیبی است واکنش نشان داد و آن را موجب شگفتی خواند.

یک منبع در وزارت خارجه روسیه در این خصوص گفت:  «این اقدام موجب شگفتی و تعجب است. تصمیم‌هایی در کنفرانس برلین گرفته شده و از آن مهمتر قطعنامه ۲۵۱۰ شورای امنیت سازمان ملل است که اول از همه باید خود لیبیایی‌ها آن‌ها را به اجرا درآورند و جامعه جهانی و دبیرکل سازمان ملل نیز از آن حمایت می‌کند.»

او در ادامه اضافه کرد: «ادامه گفتگو‌های میان طرف‌های درگیر لیبی به عنوان بخشی از روند سیاسی گزینه مورد توجه ماست، هیچ راه حل نظامی برای این مسئله وجود ندارد.»

این منبع در ادامه گفت مسکو با همه طرفین درگیری در لیبی از جمله خلیفه حفتر در ارتباط است.

روز گذشته خلیفه حفتر از لغو توافق نامه سیاسی «صخیرات» خبر داد و اعلام کرد تمامی بخش‌های لیبی در تحت کنترل نیرو‌های او است. این توافقنامه در دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی در شهر صخیرات مغرب بین طرف‌های درگیر در لیبی و با حضور نماینده سازمان ملل و شماری از نمایندگان کشور‌های عربی و غربی، امضا و به تشکیل شورای ریاستی و دولت وحدت ملی منجر شد.

دولت وفاق ملی لیبی هم اینک با نیرو‌های خلیفه حفتر در حال درگیری نظامی است. نیرو‌های تحت امر خلیفه حفتر که در شرق لیبی مستقر شده‌اند، از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا ضمن حمله به طرابلس، پایتخت لیبی، دولت قانونی فائز‌السراج را از قدرت کنار بزنند؛ هرچند طی ماه‌های اخیر در این‌باره موفقیتی کسب نکرده‌اند.

شبه‌نظامیان خلیفه حفتر که از سوی امارات متحده عربی، عربستان سعودی، روسیه، مصر و اردن حمایت می‌شوند، از ۴ آوریل ۲۰۱۹ حملات خود به طرابلس را آغاز و از ۱۲ دسامبر گذشته به منظور تصرف این شهر حملات خود را تشدید کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار