مدیر کل کتابخانه‌های عمومی فارس تاکید کرد:

تقویت کتابخوانی در فضای مجازی

گفت: در حال حاضر آمار کتاب‌های pdf و صوتی موجود بسیار محدود است و تلاش برای تقویت کتابخوانی مجازی ادامه دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، روح الله منوچهری مدیر کل کتابخانه‌های عمومی فارس بیان کرد: در شرایط شیوع کرونا با انعقاد تفاهم نامه‌ای بین نهاد کتابخانه‌های عمومی و اپلیکیشن (طاقچه)، دسترسی اعضای این نهاد به آرشیو کتاب‌های صوتی و pdf تسهیل شده که انتظار می رود در آینده نزدیک، این ظرفیت افزایش یابد.

او، با اشاره به اینکه تعطیلی کتابخانه های نهادی و مشارکتی در فارس ادامه دارد، بازگشایی کتابخانه ها را مشروط بر تصمیم گیری ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام و تصریح کرد:  تا ۱۹ اردیبهشت کتابخانه ها تنها به صورت مجازی فعالیت دارند و پس از آن هم باید دید که ستاد ملی مبارزه با کرونا چه تصمیمی می گیرد که ما نیز تابع تصمیم گیری ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم.

منوچهری در پاسخ به این پرسش که در صورت بازگشایی، امکان اجرای تمهیدات پیشگیرانه در محدوده کتابخانه‌ها وجود دارد، ادامه داد: این موضوع در حال بررسی است، اما هر زمان که کتابخانه‌ها بازگشایی شود، پروتکل‌های بهداشتی برای همکاران و مراجعان، در بالاترین سطح ممکن، مد نظر قرار می گیرد و اجرا می‌شود.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی فارس افزود: بسیاری از مردم در شرایط فعلی شیوع کرونا و خانه نشینی به کتابخوانی روی آورده‌اند، که این یک نکته قوت شرایط کنونی است و نهاد کتابخانه های عمومی فارس با برگزاری چندین پویش مجازی سعی در تقویت آن  دارد.

او، اضافه کرد: در این روزها بر تعداد کتابخوان‌ها و زمان مطالعه افزوده شده، اما هیچ آمار دقیقی را نمی‌توان در این موضوع ارائه دارد، بیشترین میزان افزایش را  در کتابخوانی مجازی و صوتی داشته ایم اگرچه مطالعه آماری که دقیق و قابل استناد باشد، در دسترس نیست و تمام اطلاعات براساس فرضیات ارائه می‌شود.

منوچهری با مرور برنامه ها و پویش های برگزار شده در مدت تعطیلات اضطراری کشور، اظهار کرد: با توجه به شرایطی که از هفته‌ اول اسفند در کشور حاکم شد، کتابخانه ها به تبع تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا تعطیل شدند اما کتاب خوانی تعطیل نشد و فعالیت های کتابخوانی رنگ و بوی خوبی را به خود گرفت که در سطح استان مسابقه معرفی کتاب در فیلم های یک دقیقه ای با عنوان (مرا بخوان) برگزار شد که تلاش می شود تا نیمه  رمضان برگزیدگان این مسابقه را معرفی کنیم.

او، گفت: برگزاری پویش نقاشی برای کودکان با عنوان (کرونا را شکست می دهیم) و پویش ( هر خانه یک کتابخانه) از دیگر اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی در  این مدت بوده است.

منوچهری بیان کرد: منابع مربوط به دهمین جشنواره‌ کتابخوانی رضوی امسال، شامل دوازده عنوان کتاب برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان به صورت pdf و صوتی در پایگاه اینترنتی ویژه‌ی این جشنواره، به نشانی samakpl.ir، در دسترس عموم قرار دارد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار