حمل و نقل یکی از ستون های اقتصاد پویا

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی در روز ملی حمل و نقل ایمن با اشاره به اینکه حمل و نقل یکی از ستون های اقتصاد پویاست، به شرح برخی برنامه های این اداره کل پرداخت.

حمل و نقل یکی از ستون های اقتصاد پویابه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، علی زندی فر مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی گفت: حمل و نقل یکی از ستون های اقتصاد پویا است که در جوامع امروز مورد توجه برنامه ریزان اقتصادی کشورها قرار دارد.

زندی فر با اشاره به اهمیت ایمنی در صنعت حمل و نقل افزود: اهمیت این صنعت به شکلی است که بنا به تصمیم شورای عالی فرهنگ عمومی و موافقت شورای انقلاب فرهنگی همه ساله هفتم اردیبهشت ماه به روز حمل و نقل اختصاص دارد و از برگزیدگان ممتاز این صنعت قدردانی می شود.

ضرورت استفاده از ظرفیت دانش آموزان جهت کاهش سوانح

او با توجه به اینکه آموزش و آشنایی دانش آموزان با قوانین و مقررات ایمنی و ترافیک و تخلفات رانندگی می تواند موجب ارتقا سطح فرهنگی ایمنی و ترافیک در سطح جامعه شود و این امر می تواند به کاهش حوادث رانندگی در سطح استان کمک کننده باشد گفت: فرهنگ سازی در حوزه حمل و نقل از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می توان از ظرفیت دانش آموزان برای فرهنگ سازی در بخش حمل و نقل و کاهش سوانح استفاده کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی با اشاره به لزوم آموزش فرهنگ ترافیک به کودکان دانش آموز مقطع ابتدایی مدارس حاشیه راه ها بیان کرد: یکی از مهمترین عوامل شکل گیری فرهنگ ترافیک در سنین پایه است که با توجه به تعداد بالای روستاهای حاشیه راه های اصلی استان مرکزی در دستور کار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی قرار گرفته است.

 زندی فر ادامه داد: بر همین اساس با رویارویی و ارتباط مستقیم با کودکان و استفاده از روش آموزش در پارک ترافیک سیار و ایجاد ماکت جاده و تابلوهای راهنمایی به صورت ملموس برای کودکان حتی در روستاهای دورافتاده، شرایط درک بیشتر موضوعات آموزش و ایجاد محیط آموزشی شاد از طریق نمایش و موسیقی، ابزار ماندگاری مباحث آموزشی در ذهن دانش آموزان و کودکان فراهم شده است.

او اضافه کرد: این طرح در ۲۰ مدرسه در سطح استان و آموزش هزار و ۱۹۳ دانش آموز با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال اجرایی شده است.

افزایش ایمنی مدارس حاشیه راه‌ها با اجرای طرح ایمن سازی

زندی فر با اشاره به اجرای طرح ایمن سازی مدارس حاشیه راه‌ها عنوان کرد: یکی از گروه‌های آسیب پذیر راه ها، دانش آموزان مدارس حاشیه‌ای هستند که جهت افزایش ایمنی مدارس حاشیه راه‌های استان توسط کارشناسان ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری استان بازدید و مطالعات فنی مهندسی انجام شده است و مطابق معیار‌های فنی مدارس اولویت بندی شده و با توجه به محدودیت بودجه در سال تحصیلی ۹۸-۹۷، ۱۵ مدرسه جهت ایمن سازی فیزیکی انتخاب شد.

مدیرکل راهداری و حمل نقل و جاده‌ای استان مرکزی افزود: در این پروژه با نصب تابلو، چراغ چشمک زن، خط نوشته مدرسه و خطوط عرضی در سطح جاده، چشم گربه‌ای و نصب کاهنده سرعت، ایمنی عبور و مرور دانش آموزان در مدارس حاشیه را‌ها افزایش یافت، این پروژه با اعتباری بالغ بر ۵ هزار میلیون ریال در روستا‌های حاشیه محور‌های اصلی و فرعی اراک، فراهان، ساوه و زرندیه اجرایی شده است.

انتخاب استان مرکزی به عنوان  پایلوت طرح مدیریت کنترل سرعت

او با بیان اینکه استان مرکزی به عنوان پایلوت طرح مدیریت کنترل سرعت سازمان بهداشت جهانی انتخاب شده است، اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی به منظور کاهش تصادفات، طرح مدیریت کنترل سرعت را در استان به عنوان پایلوت اجرا می‌کند.

زندی فر با اشاره به اینکه فرهنگ سازی و آموزش رانندگان از دیگر برنامه‌های این طرح است که می‌تواند در کاهش تصادفات موثر باشد افزود: مرحله اول این طرح انجام شده است و اکنون با کمک و استفاده از توان مشاوران بین المللی و دانشگاهیان در سازمان راهداری و کارشناسان و خبرگان ایمنی در حال رفع نواقص هستیم.

مدیرکل راهداری و حمل نقل و جاده‌ای استان مرکزی  با بیان اینکه استان مرکزی با تردد روزانه بین ۵۵۰ تا ۶۵۰ هزار وسیله و در روز‌های پیک تا یک میلیون تردد جز پنج استان پرتردد ایران است، گفت: میزان متوسط سرعت در جاده‌های استان مرکزی ۱۰ درصد از میانگین کشوری بالاتر است به طوری که متوسط سرعت در کشور ۷۵ کیلومتر بر ساعت است، اما این سرعت در استان به ۸۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

زندی فر در پایان اضافه کرد: در سال ۹۹ نیز دو محور اراک-سلفچگان و آزادراه ساوه-تهران در محوریت این طرح قرار خواهد گرفت و با اجرای طرح مدیریت کنترل سرعت در استان مرکزی تصادفات تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

انتهای پیام / م

برچسب ها: استان مرکزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.