در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

کاهش ۷ میلیون بشکه‌ای سوخت جت در جهان

نماینده پیشین ایران در اوپک گفت: سوخت جت نزدیک به ۷ میلیون بشکه در جهان کاهش پیدا کرده است.

آمریکا عربستان را باعث برهم زدن بازار نفت می‌داند/ کاهش ۷ میلیون بشکه‌ای سوخت جت در جهانسید محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت بازار جهانی نفت گفت: بازار نفت منتظر رسیدن ماه می‌ و اجرای توافق نماند و این نشان داد که شرایط بازار نفت بدتر از آن چیزی است که اوپک پلاس فکر می‌کرد.

او ادامه داد: در حال حاضر جهان منتظر ماه "می‌" است تا قیمت تولیدات نفت کاهش پیدا کند در واقع تولیدکنندگان بزرگ نفت مانند آمریکا، اروپا و کانادا که تا ماه "می"‌باید تولیدات خود را کاهش دهند، یکی دیگر از تاثیرات قیمت نفت در آمریکا را هم می‌توان به دلیل قانون کاهش تولید و جریمه شدن از سوی دولت دانست.

نماینده پیشین ایران در اوپک اضافه کرد: در حال حاضر همه چیز متاثر از ویروس کروناست که فعالیت اقتصادی را کاهش داده است.


بیشتر بخوانید: قیمت نفت ایران هیچ ارتباطی با نفت آمریکا ندارد


خطیبی بیان کرد: برخی از صاحب نظران و سناتور‌های آمریکایی عربستان را باعث برهم زدن بازار جهانی نفت دانسته اند به طوری که بر این باورند که آمریکا باید عربستان را تنبیه کند.

او افزود: از این رو تولید کنندگان آمریکایی به شدت معترض هستند که این برهم خوردن بازار نفت به عهده‌ی عربستان است، به هر حال عربستان با توجه به فشار‌های کشور آمریکا تصمیم گرفته است که زودتر از ماه "می" ‌تولیدات خود را کاهش دهد.

نماینده پیشین ایران در اوپک ادامه داد: به هر حال همه چیز به ماه "می" ‌بستگی  دارد و انتظار ما صدرصدی نیست و اگر این توافق ماه "می" ۹۰ درصد هم اجرایی شود تا حدودی به بهبودی بازار جهانی نفت کمک می‌کند.

خطیبی در ادامه با اشاره به کاهش مصرف سوخت در جهان باتوجه به ویروس کرونا و اختلال در بازار نفت، تصریح کرد: در کاهش مصرف سوخت آمار و ارقام متفاوت است به طوری که سوخت جت نزدیک به ۷ میلیون بشکه در جهان کاهش پیدا کرده است و اگر این مقدار برای بنزین و گازوئیل در نظر بگیریم بالای ۲۰ میلیون بشکه کاهش مصرف اتفاق افتاده است.

او بیان کرد: در سایه شیوع ویروس کرونا تقاضا برای نفت در بازار جهانی به شدت کاهش یافته و شرکت‌ها برای ادامه فعالیت خود و به امید بهبود اوضاع در روز‌های پسا کرونا، به انبار کردن نفت حتی در نفتکش‌ها روی آورده‌اند و حتی نفتکش‌های کوچک را برای انبار نفت در سواحل آمریکا اجاره می‌کنند.

نماینده پیشین ایران در اوپک اضافه کرد: حالا ظرفیت این انبار‌ها تمام شده و شرکت‌ها مجبور هستند به خریداران برای بردن نفت مازاد خود، حتی تا بشکه‌ای ۳۵ دلار پول بدهند.

نماینده اسبق ایران در اوپک گفت: در واقع تصمیم برای کاهش تولید نفت اجرا شد و می‌تواند تاثیرات زیادی در بازار داشته باشد به طوری که اگر این تصمیمات روز‌های گذشته ضعیف عمل شود می‌تواند اثرات نامطلوبی در جهان بگذارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اوپک ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار