امکان سنجی کمک‌های لازم به اصناف خسارت دیده از کرونا در استان

استاندار یزد گفت: امکان سنجی کمک‌هایی که لازم است به اصناف خسارت دیده از کرونا انجام شود، صورت گرفته و امیدواریم به نتیجه مطلوبی برسد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، مشکلات اصناف آسیب دیده از کرونا ویروس و درخواست‌های بازاریان در نشست ستاد راهبردی و اقتصاد مقاومتی استان یزد که با حضور استاندار و روسای برخی از اصناف برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت.

حسنی رئیس اتاق اصناف یزد با انتقاد از تعیین ده دسته از مشاغل به عنوان مشاغل آسیب پذیر، گفت: در بحران کرونا همه اصناف استان متضرر شده اند و انتظار داریم همه صنف‌ها آسیب پذیر محسوب شوند.

او فروش نرفتن اجناس خریداری نشده اصناف در شب عید و فاسد شدن برخی اجناس را موجب ضرر عمده به اصناف از جمله گل فروشی‌ها بیان کرد و افزود: بخشودگی مالیاتی سال ۹۸ و ۹۹، بخشش آب و برق و گاز اصناف در چند ماه اخیر و لحاظ نشدن سوء سابقه چک‌های برگشتی از جمله درخواست‌های اصناف است.

او همچنین توجه به کارگران بیکار شده، تخفیف در حق بیمه کارگران و اعطای تسهیلات بلند مدت بانک‌ها را برای حمایت از اصناف ضروری دانست.

زارع زاده از اتحادیه الکترو مکانیک نیز از غربال گری صنوف انتقاد کرد و همه اصناف را متضرر دانست.

کرامتی رئیس اتحادیه عکاسان و تصویربرداران نیز با اشاره به حجم اصلی فعالیت فیلمبرداران در ماه‌های رجب و شعبان که امسال به موضوع کرونا گره خورد، خواستار مساعدت به این قشر شد.

نیک رفتار رئیس اتحادیه آرایشگران و پیرایشگران مردانه نیز به روز درآمد بودن آرایشگر‌ها اشاره کرد و گفت در بحران کرونا این قشر بیشترین ضرر را متحمل شدند چرا که امکان فعالیت مجازی نیز نداشتند.

او آرایشگران را اقشار فاقد سرمایه دانست که برای تامین حداقل معیشت آنها، بسته‌های غذایی از سوی اتحادیه برای برخی از آن‌ها تهیه و تدارک می‌شود.

جلیلی پور رئیس اتحادیه خوار و بار فروشان نیز گفت: کسبه این صنف در ماه‌های آذر و دی خرید‌های خود را انجام داده اند که با بحران کرونا و تعطیلی اصناف، جنس‌ها انبار شده و فروش نرفته است.

او درخواست کرد بستری برای فروش اجناس در عید فطر و قربان فراهم شود و در صورت امکان برای صادرات پسته و خشکبار برنامه ریزی مناسب به عمل آید تا بیش از این به خوار و بار فروشان ضرر وارد نشود.

نوری زاده رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر، عزیزی رییس اتحادیه پوشاک، قهوه چی رییس اتحادیه هتلداران و غفاریان رییس اتحادیه خیاطان نیز در صحبت‌هایی خواستار بخشودگی حق بیمه کارگران در مدت تعطیلی صنوف، بخشودگی هزینه‌های آب و برق و گاز صنوف، استمهال اقساط بانکی و اعطای وام‌های کم بهره برای جبران بخشی از آسیب‌ها شدند.

در این نشست درویشی مدیرکل تامین اجتماعی استان گفت: در ۱۰ صنف متضرر از کرونا ـ که از سوی ستاد ملی تعیین شده - برای سه ماه بیمه بیکاری و امهال در خصوص سهم بیمه کارفرما برقرار شده است. مدیر کل مالیات استان نیز گفت نسبت به مالیات سال ۹۸ اصناف سختگیری نمی‌شود و مالیات اصناف اولویت بندی و سازماندهی می‌شود.

محمد علی طالبی استاندار یزد با اشاره به پیشتازی اصناف در فعالیت‌های خیرخواهانه در استان، از مشارکت و همراهی اصناف در موضوع کرونا قدردانی کرد و گفت امکان سنجی کمک‌هایی که لازم است به اصناف خسارت دیده از کرونا انجام شود، صورت گرفته و امیدواریم به نتیجه مطلوبی برسد.

طالبی از تزریق تسهیلات به بازار برای ایجاد رونق اقتصادی خبر داد و گفت: مبلغ قابل توجهی از دو منبع که یکی از آن‌ها شهرداری است، تامین شده و در دو صندوق قرض الحسنه ودیعه گذاری می‌شود و به اصناف متضرر، وام‌های کم بهره با مدت طولانی بازپرداخت برای جبران خسارت داده خواهد شد.

پیگیری معافیت‌های مالیاتی، بخشودگی جرائم مالیاتی، موضوع چک‌های برگشتی و حق بیمه کارگران از جمله موضوعاتی بود که استاندار از بررسی آن‌ها در کارگروه تخصصی صنفی با محوریت فرمانداری خبر داد.

طالبی همچنین اعلام کرد : با معاون اول رئیس جمهور درباره تجدید نظر در اصنافی که متضرر شناخته نشده اند، مکاتبه لازم انجام می‌شود و حمایت از اصناف متضرر و اصلاح تصویب نامه ملی در دستور کار است.

استاندار از کسب و کار‌های اینترنتی و فضای مجازی حمایت کرد و از اتاق اصناف خواست به عنوان یک کار نمونه کشوری این موضوع را دنبال کنند.

او تاکید کرد: هیچ دستگاه دولتی حق رقابت با بخش خصوصی ندارد و بخش دولتی باید تسهیل گر اقدامات بخش خصوصی باشد.

همچنین در پایان این نشست  طالبی با توجه به درخواست اتحادیه خیاطان تاکید کرد واحدی غیر از صنف خیاطان مجاز به تولید لباس مدارس نیست و به آموزش و پرورش ابلاغ شده واحد‌های مورد تایید اصناف را طرف قرارداد تولید لباس قرار دهند و خارج از اتاق اصناف تخلف است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.