مدیرکل راه و شهرسازی قم؛

احداث آرامستان ۳۶۰ هکتاری جدید قم در نزدیکی مسجد جمکران

صبوری گفت: آرامستان جدید قم به مساحت ۳۶۰ هکتار در۲ کیلومتری مسجد مقدس جمکران احداث می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی قم روز چهارشنبه در دومین جلسه کارگروه زیربنایی قم در سالن کرامت استانداری گفت : طرح احداث این آرامستان از سال ۹۲ در دستور کار مسئولان استانی قرار گرفته است.

صبوری اضافه کرد: این آرامستان در۲ کیلومتری مسجد جمکران و با حفظ فاصله کارشناسی شده از این محل مقدس احداث می‌شود و ۱۰۰ هکتار از مساحت ۳۶۰ هکتاری این آرامستان به فضای سبز شهری تبدیل خواهد شد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم عنوان کرد: بحران‌های احتمالی مانند کرونا اهمیت پیش‌بینی آرامستان جدید در استان قم را بیش از گذشته نشان داده‌است.

غلامرضا جانقربان گفت: ۴۰ درصد آرامستان جدید شهر قم فضای سبز شهری پیش‌بینی‌شده و حریم راه به دلیل عبور کمربندی جدید از کنار آن سنجیده شده است.

او بیان کرد: الگوی تک آرامستانی به دلیل مسائل ایمنی و پدافند غیرعامل منسوخ شده‌است، اما در دهه‌های گذشته این الگو در بسیاری از کلان‌شهر‌های کشور اجرا شده‌است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم تصریح کرد : آرامستان بهشت معصومه به مناطق شمالی شهر قم فاصله ۱۵ کیلومتری دارد که الگوی قابل قبولی است، اما فاصله این آرامستان به مناطق جنوبی و غربی مطلوب نیست.

جانقربان ابراز کرد: نرخ رشد جمعیت در قم به دلیل مهاجرپذیری این استان از الگو و میانگین کشوری بیشتر است و نرخ زادوولد قم نیز بیش از مرگ‌ومیر است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم گفت: ۲۵ تا ۴۵ سال بالاترین هرم سنی در استان قم است که در اثر انفجار جمعیت در دهه ۶۰ شمسی ایجاد شده است.

جانقربان عنوان کرد: آمار و ارقام از این نشان دارد که از سال ۱۴۲۰ جمعیت قم وارد دوره پیر سالی می‌شود و تعداد افراد بالای ۶۰ سال به‌شدت افزایش می‌یابدو۲۲ درصد از متوفیان دفن شده در آرامستان‌های قم از دیگر شهر‌ها می‌باشند.

او گفت: سرانه موردنیاز برای هر فرد در آرامستان کلان‌شهر‌های بزرگ بین ۵ تا ۱۵ مترمربع پیش‌بینی می‌شود.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم  عنوان کرد: یکی از اهداف مهم آرامستان جدید، تامین نیاز ساکنان جنوبی شهر قم به آرامستانی در نزدیکی محل زندگی و مسائل پدافندی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم نیز در بخشی از این جلسه، باید آب استفاده‌شده در غسالخانه‌های قم برای قطع زنجیره کرونا طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی تصفیه شود.

احمد حاجی عسکری مسگر ادامه داد: مصرف آب در آرامستان‌های قم مانند بهشت معصومه به‌ویژه در بخش فضای سبز زیاد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم عنوان کرد: شرکت آب و فاضلاب قم برای آب‌رسانی به آرامستان جدید قم در نزدیکی مسجد مقدس جمکران با مشکل زیرساخت‌های آب‌رسانی روبه‌رو است.

حاجی احمدی مسگر ابراز کرد: شهرداری قم برای حفر چاه در آرامستان جدید و توجیه نیاز آبی خود باید طرح‌های کارشناسی خود را به شرکت آب منطقه‌ای قم ارائه دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم در پایان یادآورشد: از آب شرب شهری در آرامستان‌های قم صرفا برای مسائل بهداشتی باید استفاده شود.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار