روزه گرفتن در کدام ماه از بارداری ممنوع است؟

استاد گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مادران باردار در سه ماهه سوم و بخصوص ماه آخر که حداکثر رشد جنین اتفاق می‌افتد، باید از روزه گرفتن پرهیز کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، فریده اخلاقی استاد گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کلیه زنانی که مبتلا به بیماری‌های دیابت، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی، کلیوی یا کم خونی همراه با بارداری هستند باید از گرفتن روزه پرهیز نمایند.

او افزود: زنانی که لاغر اندام و توده بدنی کمتر از ۱۹ دارند یا کسانی که جنین با اختلال رشد داشته یا وزن گیری کمتر از نرمال در طی بارداری دارند یا حاملگی چند قلو داشته باید از گرفتن روزه پرهیز نمایند.

استاد گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در مورد زنان سالم باردار و روزه داری آنچه که اهمیت زیادی دارد و باید آن را در نظر گرفت، سلامت جنین و رشد وی می‌باشد.

اخلاقی در خصوص سه ماهه اول بارداری بیان کرد: با توجه به کاهش اشتها و وجود تهوع و استفراغ که از علائم غالب سه ماهه اول هستند و همچنین جنینی که در حال رشد است، روزه داری به خصوص در ساعات طولانی ممکن است بر روی رشد سلول‌های مغزی و رشد جنین تاثیر داشته باشد لذا اکثرا توصیه می‌کنند در سه ماهه اول بارداری روزه گرفته نشود.

او در ادامه به سه ماهه دوم اشاره و تصریح کرد: در صورتی که خود مادر دارای توانایی روزه داری است و مشکلی ندارد، می‌تواند روزه بگیرد به شرطی که در مراقبت‌های مامایی روی وزن گیری مادر و رشد جنین تاثیر نداشته باشد.

استاد گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین در خصوص سه ماهه سوم و بخصوص ماه آخر که حداکثر رشد جنین اتفاق می‌افتد، تاکید کرد: این رشد وابسته به گلوکز خون مادر است لذا روزه داری در این سه ماهه و بخصوص در ماه آخر روی رشد جنین تاثیر دارد و باید از گرفتن روزه پرهیز شود.
 
اخلاقی اظهار کرد: این مادران باید سعی کنند در فاصله افطار تا سحر مایعات فراوان بنوشند و وعده‌های غذایی مکرری را استفاده کنند و در طی روزه از فعالیت زیاد پرهیز کنند.
 
انتهای پیام// ف.ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.