نسل‌کشی بیولوژیک شیعیان بحرین

حاکمان بحرین با سوءاستفاده از وضعیت بحرانی کرونا در زندان‌های این کشور به دنبال نسل‌کشی شیعیان هستند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در شرایطی که دنیا با وضعیت خطرناک ویروس کرونا در حال مقابله است و بسیاری از کشور‌ها در این شرایط زندانیان را مرخص کرده‌اند، اما زندانیان سیاسی در بحرین در بدترین شرایط به سر می‌برند؛ مکانی که بیشتر در معرض خطر بیماری‌های مسری بوده و امکان حفظ فاصله بین افراد در این مکان‌ها مهیا نیست. از این رو مردم بحرین و ایران به طوفانی توییتری و انتشارهشتگ (#أطلقواسجناءالبحرین) پرداختند و خواستار آزادی زندانیان از سوی رژیم آل‌خلیفه شدند.


گزارش رسانه‌های محلی بحرین حاکی از شرایط غیرانسانی و نقض گسترده حقوق بشر در این زندان‌هاست؛ تا آنجا که هشدار‌هایی از زندان‌های بحرین در خصوص شیوع کرونا در زندان‌های آل‌خلیفه منتشر شده است و اشاره داشتند که درمانگاه زندان مرکزی بحرین به دلیل کرونا بسته شده است و تلاشی برای بهبود و مبارزه با ویروس کرونا در زندان‌های این کشور صورت نمی‌گیرد. معاون رییس سازمان صلح برای دموکراسی و حقوق بشر بحرین از تعطیلی درمانگاه زندان مرکزی این کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا خبر داد.

تعطیل‌شدن درمانگاه زندانیان بحرین
به گزارش تارنمای منامه پُست «سید یوسف المحافظه» در صفحه شخصی خود درتوییتر نوشت: اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد درمانگاه زندان مرکزی بحرین پس از ابتلای یکی از نگهبانان به ویروس کرونا بسته شده است. وی افزود: بازداشت‌شدگان در داخل زندان مرکزی بحرین تاکید می‌کنند که پس از خبر مبتلا‌شدن یکی از نگهبانان این زندان، درمانگاه آن از سه روز گذشته تعطیل شده است و در این زمینه نگرانی‌هایی وجود دارد.

معاون رییس سازمان صلح برای دموکراسی و حقوق بشر بحرین با ابراز نگرانی شدید نسبت به سلامتی و امنیت بازداشت‌شدگان از مقامات این کشور خواستار آزادی فوری همه زندانیان شد. پیش از این نیز چندین سازمان بین‌المللی حقوق بشر با ابراز نگرانی از شیوع ویروس کرونا در زندان‌های بحرین و به خطر افتادن سلامت زندانیان و بازداشت‌شدگان، خواستار آزادی همه زندانیان از جمله زندانیان سیاسی شدند و نسبت به پیامد‌های انتشار ویروس کرونا در زندان‌های این کشور و آنچه ممکن است منجر به از دست دادن کنترل مهار آن شود، هشدار داده‌اند.

بیانیه ۱۹ گروه حقوق بشری در حمایت از زندانیان بحرین
دراین راستا ۱۹ گروه حقوق بشری با صدور بیانیه‌ای با اشاره به تهدید‌های جهانی ناشی از ویروس کرونا از مقامات بحرین خواستند که فعالان و مدافعان حقوق بشر را که صرفاً برای اجرای صلح‌آمیز حقوق خود برای آزادی بیان و جامعه خود توسط رژیم آل‌خلیفه زندانی شده‌اند، آزاد کنند.

این ائتلاف حقوق بشری در بیانیه مشترک خود که توسط سازمان دیده‌بان حقوق بشر منتشر شد، با اشاره به اینکه در روز ۱۷ مارس (۲۷ اسفند ۱۳۹۸) بحرین آزادی یک هزار و ۴۸۶ زندانی را که ۹۰۱ نفر از آن‌ها مشمول عفو سلطنتی شدند، اعلام کرده است، افزود: اگرچه این یک اقدام مثبت است، اما تاکنون رهبران مخالف، فعالان و مدافعان حقوق بشر که بسیاری از آن‌ها سالخورده هستند یا از شرایط مزمن رنج می‌برند از این امر مستثنی شده‌اند. این گروه حقوق بشری افزود: در صورت انتقال ویروس کرونا به زندانیان، این افراد در معرض خطر بسیار زیادی قرار می‌گیرند؛ بنابراین باید عملیات آزادی آن‌ها در اولویت قرار گیرد.

واکنش آیت‌الله عیسی قاسم به زندانیان سیاسی
آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، رهبر انقلاب بحرین و از علمای این کشور روز جمعه در بیانیه‌ای با اشاره به شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، آزادی زندانیان سیاسی این کشور را خواستار شد.

وی با اشاره به ابتلای شمار زیادی از مردم جهان به ویروس کرونا و فوت شماری دیگر بر اثر ابتلا به این ویروس، آزادی هزاران زندانی را ضروری دانست و از آن به عنوان اقدامی انسانی، عاطفی و وجدانی نام بُرد.

رهبر شیعیان بحرین همچنین به مقامات آل‌خلیفه هشدار داد که ورود ویروس کرونا به زندان‌های این کشور هرج و مرج امنیتی را به دنبال خواهد داشت و در صورت وقوع آن، عقل و زور قدرت مقابله با عواطف جوشان و خشمگین ناشی از شیوع کرونا در زندان‌ها را نخواهد داشت.

شماری از علمای بحرین روز شنبه هفته جاری با حمایت از بیانیه آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، آزادی زندانیان سیاسی از زندان‌های این کشور پیش از وقوع اتفاق‌های ناگوار را خواستار شدند.

واکنش مردم بحرین و ایران به آزادی زندانیان سیاسی در منامه
با شیوع ویروس کرونا در جهان بیشتر کشور‌ها نسبت به آزادی زندانیان از جمله زندانیان سیاسی اقدام کرده‌اند تا از شیوع این ویروس در زندان‌ها جلوگیری کنند، اما بحرین و عربستان باوجود درخواست‌های بین‌المللی و حقوق بشری، با آزادی زندانیان سیاسی در منامه مخالفت می‌کنند.

درهمین راستا مرکز حقوق بشر بحرین، از روز گذشته مردم را به مشارکت در کمپین توییتری #اطلقوا_سجناء_البحرین فراخواند تا با انتشار پست‌هایی با این هشتگ، حمایت خود از آزاد سازی زندانیان دارای بیماری‌های اعصاب یا زمینه‌ای را اعلام کنند. کاربران و فعالان فضای مجازی ایرانی و عرب‌زبان نیز از دیروز طوفانی را در توییتر به راه انداخته و انزجار خود از جنایات آل‌خلیفه را اعلام کردند.

یکی از این کاربران در رسانه‌های مجازی بحرین نوشت: «طبعا روزی خواهد رسید که پیروان شیخ عیسی قاسم، پرچم اسلام حقیقی و عدالت را در بحرین بلند خواهند کرد، اما بسیاری از پیروان استوار او امروز در زندان‌های تحجر در معرض خطر هستند. تاریخ، از سازمان‌های حقوق بشری به عنوان بزرگ‌ترین دروغ تاریخ یاد خواهد کرد.» یکی دیگر از این کاربران با هشتگ #اطلقواسجناء تاکید کرد: «آنچه این روز‌ها در بحرین درحال وقوع است، نوعی نسل‌کشی نوین و البته مبتنی بر جنگ بیولوژیک علیه شیعیان بوده و حکومت فاسد بحرین، با سوءاستفاده از وضعیت بحرانی کرونا در زندان‌های این کشور، به دنبال کشتار شیعیان دربند و اسیر، البته با ظاهری طبیعی و عادی ا‌ست.»

لزوم آزادی زندانیان سیاسی در منامه
«علی المهنا» یک زندانی سابق بحرینی و پدر یکی از انقلابیون زندانی حال حاضر در پیام ویدئویی درمورد شیوع ویروس کرونا در محیط زندان‌های بحرین در یک ویدئوی کوتاه که در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده گفت: «در هر لحظه ممکن است که کرونا به زندان‌ها برسد. آیا باید منتظر بمانیم تا فرزندان‌مان در زندان بمیرند؟ یا آن‌ها را ببینیم در حالی که بیمار از زندان خارج می‌شوند تا در کنار ما جان بدهند؟» او سپس افزود: «زندانیان بحرین را آزاد کنید».

یکی از فعالان مدنی بحرین که به اعدام محکوم شده است از اوضاع بسیار بد بازداشت‌شدگان در زندان خبر داد. «زینب محمد، همسر محمد رمضان، فعال مدنی بحرینی که از سوی دادگاه آل‌خلیفه به اعدام محکوم شده است، گفت پس از یک هفته بی‌خبری، پنجشنبه گذشته محمد رمضان در تماس تلفنی، از اوضاع بسیار بد زندان جو خبر داد که بازداشت‌شدگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.» زینب محمد به نقل از همسرش گفت: «زندانبان‌ها همه وسایل و لباس‌های بازداشت‌شدگان را از آن‌ها گرفته‌اند و در حال حاضر با آن‌ها بسیار بدرفتاری می‌کنند.»

برهمین اساس، هشتگ # اطلقوا _ سجناء_ البحرین در شبکه‌های اجتماعی به معنای «زندانیان بحرین را آزاد کنید» نیز از سوی کاربران بحرینی گسترش یافته است. تاکنون بسیاری از نهاد‌های حقوق بشری از دولت منامه خواسته‌اند تا زندانیان را به علت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا آزاد کند، ولی اقدامی در این راستا انجام نشده است.

اینگونه واکنش‌های کاربران بحرینی و حمایت سازمان‌های بین‌المللی از وضعیت بد در زندان‌های بحرین در حالی مورد توجه قرار گرفته است که بیش از این هم گزارش‌هایی مبنی بر ایجاد شرایط غیرانسانی در زندان‌های بحرین منتشر شده بود.

۳۰۰ مورد نقض حقوق بشر در زندان‌های بحرین در یک‌سال
باقر درویش، رییس منتدی البحرین لحقوق الانسان BFHR (انجمن حقوق بشر بحرین) گفته است: زندانیان اندیشه (سیاسی) در بحرین از شرایط بسیار دشوار در طول دوره بازداشت ظالمانه‌شان رنج می‌برند.

درویش می‌گوید: انجمن حقوق بشر بحرین BFHR در سال گذشته بیش از ۳۰۰ مورد نقض حقوق زندانیان در برخورداری از درمان مناسب و ضروری را به ثبت رسانده است، چراکه مسوولان امنیتی عادت کرده‌اند تا از محرومیت از درمان، به عنوان یکی از راه‌های شکنجه و انتقام روشمند در داخل زندان‌ها استفاده کنند. علاوه بر این زندانیان در حالی در اسارت به سر می‌برند که شرایط زندان‌هایی که قواعد معمول در جهان را رعایت نمی‌کنند، هر روز از قبل وخیم‌تر می‌شود؛ به ویژه اینکه تعداد بازداشت‌شدگان از ظرفیت زندان‌ها افزون است. همچنین مشکلات متعددی را شاهد هستیم و یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که امروز در این زندان‌ها وجود دارد، خدمات درمانی ناکافی برای زندانیان است، به گونه‌ای که زندانیان مجبورند برای قرارگرفتن تحت درمان، مدت‌های طولانی به انتظار بنشینند و ممکن است نوبت دریافت خدمات درمانی ایشان بعد از آن فرابرسد که کار از کار گذشته یا وضعیت سلامت ایشان وخیم شده باشد.

انجمن حقوق بشر بحرین گفت: در تجربه‌های گذشته از جمله در تجربه مقابله با بیماری پیسی (جرب) که در زندان‌های بحرین شایع شده بود، شاهد بودیم که حکومت هیچ‌گونه حس مسوولیت‌پذیری نداشن و علاوه بر سهل‌انگاری، دیدیم که اساساً در مدیریت زندان برای محدودکردن این بیماری ضعیف عمل کرده است. این در حالی است که تجربه‌های انسانی و درمانی و دیگر تلاش‌های صورت‌گرفته، توانسته است این بیماری را در شرایطی بسیار محدود قرار دهد که به‌هیچ‌وجه با بیماری کرونا که مؤسسات درمانی و آزمایشگاه‌های علمی تا امروز نتوانسته‌اند واکسن مؤثری برایش تولید کنند، قابل مقایسه نیست. با این شرایط، اگر بیماری کرونا به داخل زندان‌ها راه یابد، چه خواهد شد؟ اگر حکومت در درمان بیماری پیسی (جرب) در داخل زندان‌ها شکست خورد و نتیجه آن در ابتلای بیش از ۲۰۰ زندانی مشاهده شد، طبیعی و بدیهی است که ورود کرونا به عنوان مثال به زندان «جو»، به فاجعه‌ای خواهد انجامید که زندگی و سلامت زندانیان را خواهد ربود. با وجود تمامی فراخوان‌هایی که در سراسر جهان اعلام شده و در رأس آن‌ها فراخوان کمیته عالی حقوق بشر سازمان ملل است، اما مقامات بحرینی به چنین فراخوان‌هایی پاسخ نداده‌اند و به اتخاذ تدابیر رسانه‌ای مانند توسل به هیأت ملی حقوق بشر روی آورده‌اند که دست به یک بازدید تبلیغاتی زد.

زندانی؛ به جرم شیعه بودن
روزنامه القدس العربی بر اساس گزارش بازداشت‌شدگان، عنوان کرد: گزارش‌های ویژه سازمان ملل در زمینه نقض حقوق بشر در زندان‌های بحرین حاکی از چندین مورد تجاوز به زنان است، در حالی که دولت بحرین مدعی شده روزانه هشت ساعت اجازه خروج از سلول را به زندانیان می‌دهد؛ مؤسسه ملی حقوق بشر در بحرین اعلام کرد که آن‌ها بیش از دو ساعت نمی‌توانند از سلول‌هایشان
خارج شوند.

بحرین در طول سال‌های اخیر شاهد نقض گسترده حقوق بشر از جمله بازداشت‌های خودسرانه، زندانی کردن رهبران مخالف و شهید و زخمی کردن صد‌ها معترض بوده است که خواهان دستیابی به حقوق اساسی و قانونی خود، رفع تبعیض و بی‌عدالتی و روی کار آمدن حکومتی منتخب برآمده از آرا و اراده مردم هستند؛ حکومتی که با هدف به دنبال تغییر مذهب و بافت جمعیت شیعی مردم بحرین است و مردم را به جرم شیعه بودن، زندانی می‌کنند.

منبع: صبح نو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار