ادامه عملیات نظامی ترکیه در لیبی به رغم تداوم آتش‌بس با سوریه

کارشناسان موسسه واشنگتن معتقدند با شیوع ویروس کرونا، ترکیه عملیات نظامی در سوریه را محدود خواهد کرد، اما آنکارا به دنبال چنین محدودیتی در لیبی نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری الاحوال، سونر جاگاپتای و دنیز یوکسل، تحلیلگران موسسه واشنگتن معتقدند شیوع ویروس کووید-۱۹ در سراسر جهان به احتمال زیاد عملیات نظامی ترکیه در سوریه را محدود خواهد کرد، اما آنکارا چنین محدودیتی را در لیبی ندارد.

ترکیه و روسیه در ۵ مارس سال جاری میلادی به منظور پایان دادن به درگیری‌های بین نیرو‌های تحت حمایت ترکیه و ارتش سوریه در شمال غربی استان ادلب [سوریه] به توافق رسیدند و آتش بس اعلام شد. آتش بس به رغم نقض مواردی همچنان ادامه دارد و ترکیه در ۵ آوریل اعلام کرد عملیات مرزی خود را به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا در این کشور محدود می‌کند.

اما در حالی که نبرد‌های قریب الوقوع در سوریه رو به کمرنگ شدن است برعکس این ماجرا در لیبی رخ می‌دهد. ترکیه برای حمایت از دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج در برابر نیرو‌های موسوم به ارتش ملی لیبی به رهبری خلیفه حفتر که تحت حمایت مصر و امارات متحده عربی هستند، مجبور به مداخله است.

کارشناسان بر این باورند که به دلیل هم مرز بودن ترکیه با سوریه این واهمه وجود دارد که هزاران سرباز ترک که در نزدیکی مرز مستقر هستند تحت پیامد‌های مرگبار ویروس کووید-۱۹ قرار بگیرند. اما در لیبی اینگونه نیست؛ چرا که نیرو‌ها در دریای مدیترانه قرار دارند و با حضور کشتی‌های حامل سلاح ترکیه و شماری از مشاوران امکان حمایت از نیرو‌های وفاق ملی وجود دارد و همین امر نگرانی مقامات آنکارا را در مورد شیوع و انتقال ویروس کرونا به حداقل می‌رساند.

درگیری‌ها در لیبی اخیرا شدت گرفته است و نیرو‌های دولت وفاق ملی کنترل شش شهر را در نزدیکی طرابلس به دست گرفتند که بدون پشتیبانی هوایی ترکیه این امکان وجود نداشت. پس از آغاز فعالیت سامانه‌های پدافند هوایی ترکیه که تاثیر پهپاد‌های اماراتی را کنترل کرده بود، نیرو‌های خلیفه حفتر حملات موشکی و توپخانه‌ای را علیه اهداف غیرنظامی در داخل و اطراف طرابلس آغاز کردند.

روز جمعه، ارتش ترکیه اعلام کرد عملیات هوایی سنگینی را با سه هواپیمای سوخت رسان بر فراز شرق دریای مدیترانه آغاز کرده است. این تنش‌ها حاکی از آن است که ترکیه در خصوص ادامه عملیات نظامی در لیبی در سایه شیوع ویروس کرونا نگرانی ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار