کاشت افزون بر ۱۵ هزار پاجوش خرما

مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر گفت: ۱۵ هزار و ۶۰۰ اصله پاجوش خرما در دهستان‌های غرب کارون و حفارشرقی خرمشهر کاشته شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان،محمد مطرودی مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر روزشنبه گفت:پاجوش‌ها از نوع برحی و برخی از ارقام بازار پسند خرما از پاییز سال گذشته و فروردین ماه جاری در سطح ۱۰۰ هکتار از نخلستان‌های غرب کارون و حفار شرقی از محل اعتبار خشکسالی و یارانه‌دار کاشته شده است.

او افزود: ۴۰ درصد از پاجوش‌ها از نوع برحی و ۶۰ درصد را پاجوش نخل‌های استعمران، بریم، قنطار، زاهدی، دیری تشکیل می‌دهد که در راستای توسعه اصلاح کاشته شدند.

مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر اظهار داشت: از آنجا که پاجوش‌های نخل برحی در منطقه سازگاری خوبی دارند به همین منظور بیشتر پاجوش‌ها را این نوع از خرما تشکیل می‌دهد.

مطرودی گفت: یکی از اهداف و سیاست‌های جهاد کشاورزی توسعه نخلستان‌ها در شهرهای آبادان و خرمشهر است که از سال ۹۵ کار توسعه آنها با استفاده از رقم‌های مرغوب و اقتصادی برحی و استعمران در این شهرستانها آغاز شده است.

او افزود:بر اساس دستورالعمل رعایت فاصله کاشت نخل خرما هشت در هشت  مترمربع تعیین شده است که فاصله بین نخل‌ها به عنوان میانه‌کاری برای کشت یونجه، سبزی و صیفی استفاده می‌شود.

شهرستان خرمشهر سه هزار و ۷۰۰ هکتار نخیلات دارد که از این میزان دوهزار و ۱۰۰ هکتار بارور و یکهزار و ۹۰۰ هکتار به مرحله ثمر دهی نرسیده است.

در سال زراعی گذشته بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ اصله انواع پاجوش نخل از نوع برحی و سایر ارقام در خرمشهر کشت شد که از این میزان ۷۰ درصد اصله پاجوش نخل بر اثر بالا رفتن شوری آب رودخانه کارون و اروند از بین رفته است.

شهرستان خرمشهر ۴۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد.

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.