تحقق «جهش تولید» با استفاده بهینه از موقوفات

مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان گفت: استفاده بهینه از موقوفات راهی موثر برای تحقق «جهش تولید» و رفع مشکل بیکاری، بالا رفتن رشد اقتصادی و کاهش وابستگی‌ها و تهدیدات اقتصادی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین مهدیان، مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، گفت: استفاده بهینه از موقوفات راهی موثر برای تحقق «جهش تولید» و رفع مشکل بیکاری، بالا رفتن رشد اقتصادی و کاهش وابستگی‌ها و تهدیدات اقتصادی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدیان با اشاره به اینکه بهترین وسیله برای جاویدان ماندن نام یک شخص در یاد‌ها وقف است، افزود:با گسترش فرهنگ وقف در جامعه زمینه مناسبی برای رشد ارزش‌های معنوی و الهی ایجاد می‌شود.

او گفت: اسلام بر سنت حسنه وقف به‌عنوان یکی از اهرم‌های موثر اعتقادی و فرهنگی برای جبران نیاز‌های مادی و معنوی جامعه تاکید کرده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان گفت: از صد‌ها سال پیش تاکنون واقفان خیراندیش با اختصاص بخشی از اموال خود برای خدمت به جامعه منشا خدمات فراوان علمی، فرهنگی، هنری، رفاهی و بهداشتی در جامعه بوده‌اند که وجود صد‌ها درمانگاه، بیمارستان، مدرسه، دارالایتام، کتابخانه و هزاران مسجد، قنات، پل، آب‌انبار و ... بهترین گواه و شاهد آن است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدیان با اشاره به اینکه «جهش تولید» یعنی باقی نماندن در شرایط گذشته و حرکت به سمت اوج، افزود: بالا بردن بهره‌وری موقوفات راهکاری است که پرداختن به آن می‌تواند فرصت‌های شغلی زیادی را در جامعه ایجاد کند.

او با اشاره به اینکه مهم‌ترین کارکرد و اثر وقف از میان بردن فقر در جامعه اسلامی است، گفت: اسلام برای اجرای عدالت اجتماعی، تعدیل و توزیع ثروت و از میان بردن مظاهر فقر در جامعه قوانینی، چون خمس و زکات را وضع کرده و درعین‌حال ثروتمندان را تشویق به خیرات کرده تا به فقرا و تهیدستان کمک شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان در خصوص فواید وقف گفت: با توجه به اینکه در وقف، اصل مال باقی مانده و درآمد آن مصرف می‌شود، اموال و دارایی محفوظ می‌ماند و در توزیع عادلانه درآمد ملی بسیار موثر است چراکه ثروتمندان قسمتی از اموالشان را وقف می‌کنند که عواید آن میان فقرا توزیع شود و به این‌ترتیب این ثروت به تمام افراد جامعه می‌رسد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدیان افزود: با توجه به اینکه وقف یکی از راه‌های توزیع مجدد درآمد است، سرمایه‌های جامعه در اختیار همگان قرار می‌گیرد و با بهره‌مندی همگان از امکانات رفاهی و اقتصادی، زمینه تکامل در ابعاد فرهنگی و اجتماعی فراهم می‌شود.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.