کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بزرگ گیاهان دارویی

استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۲ هزار گونه گیاهی و ۴۰۰ گونه دارویی را در دل خود جای داده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، دشت ها، دامنه‌ها و مراتع سبزپوش بسیاری در ایران وجود دارد که لباس سبز خود را مدیون گیاهان و علف‌هایی هستند که ریشه در خاک گذاشته اند و برای رشد دل به باران و رحمت الهی خوش کرده اند، اگر چه توقع کمی دارند، اما دلی مهربان دارند و از نامگذاری آن‌ها به علف هرز غمگین نمی‌شوند.

هرچه که در طبیعت خاصیت و کارایی نداشته باشد، هرز نامیده می‌شود، البته این نام شایسته نیست، چرا که شاید به آن دلیل که پی به خواص آن‌ها نبرده اند، به آن علف هرز می‌گویند.

برخی تصمیم گرفتند تحقیق در زمینه این علف‌ها و گیاهان هرز را آغاز کنند تا بفهمند در دل آن‌ها چه می‌گذرد و  چرا جا‌هایی در زمین را اشغال کرده اند. نتیجه این تحقیقات به اینجا ختم شد که برخی از این گیاهان نه تنها هرز نیستند، بلکه خاصیت دارویی هم دارند.

کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بزرگ گیاهان دارویی/ سینره برای جنگ با کرونا به پا خواست

گیاهانی که سال‌ها لگد می‌خوردند از بشر و حیوانات، حالا می‌شوند عزیز دل و گوهر‌های با ارزش برای انسان ها، به آزمایشگاه‌های پیشرفته راه می‌یابند و پس از انجام تحقیقات لازم بر روی آن ها، خواص دارویی و بهداشتی آن‌ها نمایان می‌گردد و در تولید مواد آرایشی، بهداشتی و حتی دارو‌های شفابخش، نقش مهمی ایفا می‌کنند.

کارخانه تولید مواد آرایشی و بهداشتی طبیعت زنده  در استان کهگیلویه و بویر احمد نیز تصمیم گرفت محصولاتی تولید کند که عصاره آن را از دل طبیعت بگیرد و در اختیار هموطنان قرار دهد. به منظور آشنایی بیش‌تر با محصولات، راهی این کارخانه شدیم و با مسئولان آن گفت‎وگو کردیم.

تولید ۱۳۰ نوع محصول آرایشی و بهداشتی

روح الله تقی زاده مدیر کارخانه تولید محصولات آرایشی و بهداشتی طبیعت زنده گفت: کارخانه لابراتوار‌های گیاهی طبیعت زنده که با نام تجاری سینره در شهر یاسوج فعالیت می‌کند، از سال ۱۳۷۸ با ۵ نوع محصول کار خود را آغاز کرد.

او افزود: در روز‌های ابتدایی که چرخ این کارخانه گردش خود را آغاز نمود، ۱۰ نفر بصورت مستقیم در آن استخدام شدند و تولید ۵ نوع محصول آغاز شد.

تقی زاده بیان کرد: درحال حاضر و پس از گذشت حدود ۲۰ سال از راه اندازی کارخانه طبیعت زنده، با حدود ۱۳۰ نوع محصول متنوع آرایشی و بهداشتی، توانسته ۲۰۰ نفر را به طور مستقیم در خطوط تولید خود به کار مشغول کرده و از بیکاری برهاند، ضمن اینکه برای حدود هزار نفر هم بصورت غیرمستقیم در حوزه‌های مختلف اشتغالزایی کرده است.

مدیر کارخانه محصولات آرایشی و بهداشتی سینره درخصوص تولید محصولات در این کارخانه اظهار داشت: انواع شامپو‌ها و شوینده‌های گیاهی، انواع کرم‌های تخصصی پوست و انواع لوسیون‌ها و سرم‌های مو شامل؛ محصولات آرایشی و بهداشتی از جمله محصولات کاملا گیاهی این کارخانه محسوب می‌شوند.

کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بزرگ گیاهان دارویی/ سینره برای جنگ با کرونا به پا خواست

تولید محصولات ، همگام با سلیقه و قدرت خرید مشتریان

او هدف از این برند سازی را توجه به ذائقه مشتری‌ها و همچنین شرایط اقتصادی آن‌ها عنوان کرد و بیان داشت: از پارسال، جهشی خاص در تولید صورت گرفت و محصولات متنوع دیگری به سبد محصولات کارخانه طبیعت زنده اضافه شد.

او گفت: طی سال‌های گذشته و با توجه به شرایط تحریم و منع ورود مواد اولیه از خارج از کشور، با مشکلاتی مواجه شدیم، بنابراین واحد تحقیق و توسعه شرکت طبیعت زنده با شرکت‌های دانش بنیان وارد مذاکره شد و نیاز‌های تولید در زمینه تامین مواد اولیه را اعلام کردیم و این شرکت‌ها توانستند برخی مواد اولیه را که ۱۰۰ درصد وارداتی بود را پس از بومی سازی در اختیار ما قرار دهند.

کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بزرگ گیاهان دارویی/ سینره برای جنگ با کرونا به پا خواست

شرکت‌های دانش بنیان همراه روز‌های سخت

تقی زاده اظهار کرد: برخی دیگر از مواد اولیه و مهم برای تولید محصولات آرایشی و بهداشتی نیز از طریق انعقاد تفاهم نامه با سایر شرکت‌های دانش بنیان در سطح کشور تامین و برای تولید مورد استفاده قرار گرفت.

او افزود: در واقع اگر تفاهم نامه‌ای با شرکت‌های دانش بنیان منعقد نمی‌شد و مواد اولیه در اختیار کارخانه قرار نمی‌گرفت، در تولید محصولات بدلیل نبود مواد اولیه با مشکل مواجه می‌شدیم، ولی با همکاری‌های دو جانبه و همت واحد تحقیق و توسعه کارخانه، چرخ تولید محصولات بر پایه مواد ایرانی این کارخانه به گردش خود ادامه داد و تولید متوقف نشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: علیرغم سختی‌ها و مشقت‌هایی که در شرایط تحریم به ما تحمیل شد، موفق شدیم سد تحریم‌ها را شکسته و به تولید محصولات بیش‌تر و متنوع‌تر ادامه دهیم، ضمن اینکه ۱۵ نفر دیگر نیز به نیروی انسانی ما اضافه شد.

مدیر کارخانه طبیعت زنده یاسوج، توسعه و افزایش تنوع محصولات جدید گیاهی، توسعه اشتغالزایی پایدار و افزایش خطوط تولید را از برنامه‌های این کارخانه در سال ۹۹ عنوان کرد.

کشور‌های اروپایی، خریدار محصولات گیاهی 

او اذعان داشت: محصولات تولید شده در این کارخانه فقط نیاز‌های بازار داخل کشور را تامین نمی‌کند، بلکه موفق شدیم نظر مشتری‌های ثابت در سایر کشور‌ها را نیز به خود جلب نماییم، بطوریکه در سال گذشته حدود ۲ میلیون دلار از فروش حاصل از صادرات ارزآوری داشته باشیم.

تقی زاده کشور‌های انگلیس، روسیه، قزاقستان، عراق، افغانستان و لبنان را از جمله کشور‌های هدف صادرات محصولات آرایشی و بهداشتی طبیعت زنده  بیان کرد .

کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بزرگ گیاهان دارویی/ سینره برای جنگ با کرونا به پا خواست

او در ادامه گفت: با توجه به اینکه تولیدات آرایشی و بهداشتی اروپا حرف اول را در دنیا می‌زند، اما فروش محصولات ما بدلیل کیفیت خوب و مورد پسند کشور‌های مذکور، موفقیتی بزرگ به شمار می‌رود و در سال گذشته ۵۰ تن محصول صادر شده است و رقم بسیار خوبی محسوب می‌شود.

روح الله تقی زاده درخصوص بازار فروش محصولات در کشور اظهار داشت: باتوجه به اینکه محصولات تولیدی جذابیت منحصر به فردی دارند، تمام محصولات به راحتی به فروش می‌رسند.

همگام با شعار سال ۹۹ گام برمی داریم

او به نامگذاری سال ۹۹ از سوی مقام معظم رهبری به نام "جهش تولید" اشاره و بیان کرد: از سال‌های قبل به فکر افزایش تولید بودیم، ولی حتما این شعار را در سال جاری محقق کرده و آن را عملی خواهیم کرد تا بتوانیم نقش مهم و ارزشمندی در اقتصاد کشور داشته باشیم.

ژل‌ های ضدعفونی همراه مردم در روز‌های کرونایی

علی پور مدیر اجرایی کارخانه تولید محصولات آرایشی و بهداشتی طبیعت زنده هم گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و بسیاری از استان‌ها و کمبود این محصول در بازار، این شرکت همچون گذشته در تولید محصولات مذکور پیشگام بوده و از همان روز‌های ابتدایی شیوع این ویروس، اقدام به تولید ژل‌های ضدعفونی کننده و عرضه آن‌ها به بازار کرده است.

او افزود: برای اینکه یک محصول در سبد تولید قرار بگیرد، باید زیرساخت‌های لازم از جمله؛ تهیه فرمول محصول مورد نظر تامین گردد، سپس زیر ساخت‌های بعدی برای تهیه و تولید در اختیار قرار بگیرد.

کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بزرگ گیاهان دارویی/ سینره برای جنگ با کرونا به پا خواست

علی پور ادامه داد: با همت و تلاش کارکنان در خط تولید این شرکت، بحمدالله توانستیم در فاصله زمانی حدودا ۴ روزه، ایده تولید ژل ضدعفونی کننده که محصولی استراتژیک و حیاتی است، اجرایی و عملیات فرمولاسیون و تولید این محصول در یکی از خطوط تولیدی آغاز گردید.

این مقام مسئول اظهار داشت: اگرچه تولید این محصول در سال‌های گذشته و به تعداد محدود و ویژه کارکنان انجام می‌شد، اما با توجه به شرایط بحرانی و نیاز ویژه به آن در کشور، تولید انبوه آن در دستور کار قرار گرفت و پس از کسب مجوز‌ها و هماهنگی‌های لازم و تامین مواد اولیه و بسته بندی ژل، به مرحله اجرا در آمد.

آمادگی تولید روزانه ۲۵ هزار عدد ژل ضدعفونی کننده

مدیر اجرایی کارخانه تولید محصولات آرایشی و بهداشتی طبیعت زنده تصریح کرد: در روز‌های ابتدایی ۴ هزار عدد ژل ضدعفونی کننده ۵۰۰ سی سی تولید شد و درحال حاضر آمادگی تولید روزانه حدود ۲۵ هزار عدد از این ماده را داریم.

او اذعان داشت: در صورتیکه مواد اولیه از جمله؛ الکل که پایه تولید این نوع ژل است، تامین شود همچون این روز‌ها به تولید شبانه روزی ادامه می‌دهیم.

علی پور گفت: تا زمانیکه این ویروس مهمان کشور ما است، دست از تلاش و تولید بر نمی‌داریم و تا آخرین لحظه پایان بحران در کنار مردم هستیم.

در ادامه گزارش و گشت و گذار در کارخانه طبیعت زنده به جمع کارگران رفتیم تا شرایط کار را جویا شویم.

کارگرانی که  از بیکاری رها شدند

یکی از کارگران که تا پیش از مشغول شدن در کارخانه تولید محصولات آرایشی و بهداشتی طبیعت زنده از بیکاری رنج می‌برد، گفت: سال‌های زیادی بیکار بودم و یا شغل‌های کاذب با درآمد کم داشتم، اما با استخدام در این شرکت علاوه بر رهایی از بیکاری از حقوق و مزایای بسیار خوبی برخوردارم.

او افزود: شرایط کار در شرکت بسیار خوب است و مشکل خاصی وجود ندارد، ضمن اینکه در تولید محصولات با کیفیت برای هموطنان نقش داریم و این موضوع برای ما لذت بخش است.

یکی دیگر از کارگران گفت: در سال‌های اخیر تولید محصولات متنوع در این شرکت سبب رونق کار ما شده و با توجه به اینکه محصولات آرایشی و بهداشتی طبیعت زنده با نام تجاری سینره در ایران و سایر کشور‌ها طرفداران زیادی دارد، شغل ما پایدار است و از مزایا و تسهیلاتی که شرکت در اختیار ما می‌گذارد، رضایت داریم.

کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بزرگ گیاهان دارویی/ سینره برای جنگ با کرونا به پا خواست

او به تولید ژل ضدعفونی کننده در این کارخانه اشاره کرد و بیان داشت: از زمانیکه ویروس کرونا در کشور شیوع یافت، خط تولید جدید به خطوط قبلی تولید اضافه شد و ما کارکنان هم متعهد شده ایم با کار و تلاش شبانه روزی تا آخرین روز مهار و شکست کرونا نیاز بازار را تامین نماییم.

وقتی جوانان ایران با کار و تلاش شبانه روزی خود متعهد می‌شوند که چرخ اقتصاد کشور را بچرخانند و شعار سال را تحقق ببخشند، شایسته است مسئولان هم از هیچ تلاش و حمایتی دریغ نکنند و پشتیبان آن‌ها باشند تا در آینده نزدیک با افق‌های روشن خودکفا شویم و نام و آوازه آن گوش جهانیان را کر کند و همه بدانند که جوانان ایرانی کمر تحریم‌ها را می‌شکنند.

گزارش از یاسر سجادپور

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.