احداث سدخاکی با کمک خیران

یک سد خاکی با کمک خیران در شهرستان شهرکرد احداث شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، کیومرث کوهی فایق نخستین بانی اجرای طرح آبخیزداری خیرساز در چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به خشکسالی چندسال اخیر در استان و کاهش افت سفره‌های زیرزمینی و قنات ها، باغات یکی از مناطق شهرکرد در حال خشک شدن بود.

او افزود: بر اساس آموزش‌ها و یافته‌های خود و همچنین باغداران این منطقه از سه سال گذشته اقدام به احداث سدخاکی با همکاری و همراهی مردم و باغداران منطقه در بالادست چشمه و قنات‌های منطقه کردیم.

کوهی فایق اضافه کرد: برای اجرای این طرح آبخیزداری ۸۰۰ میلیون ریال هزینه از سوی باغداران انجام شد و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز برای تکمیل طرح و اجرای سرریز، اعتباراتی را هزینه کرد.

او ادامه داد: با اجرای این طرح در بارش پارسال و امسال سد آبگیری و همچنین قنات‌های پایین دست نیز آبگیری شدند که این امر باعث شد درختان رو به خشکی این منطقه جان دوباره بگیرند.

کوهی فایق به افزایش ذخیره آب در سفره‌های زیرزمینی و همچنین قنات‌ها به عنوان مزیت طرح‌های آبخیزداری اشاره کرد و گفت: جلوگیری از فرسایش خاک، جلوگیری از هدر رفت نزولات آسمانی، مهار سیلاب و توسعه پایدار بخش کشاورزی و باغداری از دیگر مزیت‌های اجرای طرح‌های آبخیزداری است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار