فالانژیسم چیست؟

در قرن نوزدهم و در سال ۱۸۱۴ میلادی به گروه‌های فشرده و منظم ارتش و نیز به پارتیزان‌ها فالانژ می‌گفتند. در قرن بیستم در اسپانیا به سال ۱۹۳۳ میلادی تشکیلات شبه فاشیستی‌ای به نام فالانژ اسپانیا پدید آمد که بنیانگذار آن خوزه آنتونیو پریمو دورایورا بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از ضرورت‌های زمان‌شناسی در دوره کنونی، شناخت مکاتب و گرایش‌های فکری موجود در دنیاست که اغلب آن‌ها محصول دوران پس از رسانس هستند. تحریریه سیاسی خبرگزاری میزان در همین زمینه ۱۶ بُرش از کتاب «واژه‌نامه سیاسی_فرهنگی» که به قلم «شهریار زرشناس» عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گردآوری شده است را منتشر می‌کند.

فالانژیسم
فالانژ اصطلاحی است که از ریشه‌های لاتینی گرفته شده است. واژه فالانژ در طول تاریخ، معانی متعددی یافته است. در یونان باستان بخشی از سازمان ارتش یونان در قرن ۶ قبل از میلاد را فالانژ ساده می‌نامیدند.

در قرن نوزدهم و در سال ۱۸۱۴ میلادی به گروه‌های فشرده و منظم ارتش و نیز به پارتیزان‌ها فالانژ می‌گفتند. در قرن بیستم در اسپانیا به سال ۱۹۳۳ میلادی تشکیلات شبه فاشیستی‌ای به نام فالانژ اسپانیا پدید آمد که بنیانگذار آن خوزه آنتونیو پریمو دورایورا بود و در سال ۱۹۳۴ به نام حزب فالانژ اسپانیا رسمیت یافت.

حزب فالانژ تا حدودی تمایلاتی نظیر فاشیست‌های ایتالیا و نازی‌های آلمان داشت ودر جنگ‌های داخلی اسپانیا علیه جمهوری خواهان جنگید. فالانژیسم به عنوان شکلی خفیف و کم رنگ از ایدئولوژی فاشیستی منعکس کننده تمایلات خشن و نژاد پرستانه فعال، اما پنهان در جوامع لیبرال مدرن است که در شرایط بحرانی به خودنمایی می‌پردازد.

منبع: میزان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.