دژپسند خبر داد؛

آماده حمایت بیشتر از کسب و کار‌های آسیب دیده از کرونا

وزیر اقتصاد گفت: برای حمایت از کسب و کار‌ها در مقابل ویروس کرونا بخشودگی مالیاتی را اعمال کردیم و برای جلوگیری از آسیب‌ها توان و آمادگی بخشودگی بیشتری را هم داریم.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در تشریح نکات مهم تحقق شعار "جهش تولید" اظهار کرد: برای حمایت از کسب و کارها در مقابل ویروس کرونا بخشودگی مالیاتی را اعمال کردیم و برای جلوگیری از آسیب ها توان و آمادگی بخشودگی بیشتری را هم داریم.

وی افزود: نامگذاری سال توسط رهبری نشان می دهد اقتصاد در نظر ایشان بسیار مهم است. نکته قابل توجه این جاست که چندسالی است بر تولید متمرکز شده اند و این نشان دهنده تیزبینی و صحیح نگری ایشان است.

دژپسند ادامه داد: باید به متغیرهایی دامن بزنیم که از رکود خارج شویم. عرضه و تقاضا را در رونق تولید تلاش کردیم برابر کنیم اما جهش بیانگر این است که  رشد چشمگیری در تولیدات داشته باشیم.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: باید در افزایش نرخ بهره برداری رشد کنیم. در جهش تولید باید زنجیره را ببینیم. به عنوان مثال یک واحد تولیدی را از ۵۰ درصد به ۷۰ برسانیم. علاوه بر اشباع بازار داخل باید جهشی را در صادرات هم ایجاد کنیم.
 

این مقام مسئول بیان کرد: مبنی تنها اغنای بازار داخل نباشد، در بازار بین المللی باید تنوع بخشی را معیار قرار دهیم. باید با سلیقه های مختلف  و افزایش تکنولوژی به تحقق جهش تولید حرکت کنیم. جهش تولید یک گام نیست بلکه مفهومی گسترده تر دارد.

دژپسند ادامه داد: سال گذشته با پنجره واحد مجوزهای صنوف را راحت تر واگذار کردیم. معتقدم سرمایه گذارها نباید امسال در صفوف مجوزها معطل شوند و کار آن ها باید به سرعت انجام شود تا رقبت برای ادامه مسیر تولید بیشتر شود.

رئیس شورای  گفت و گو بیان کرد: جلسات  وزارت اقتصاد را با توجه به جدیت موضوع تولیدات، با پرتوکل های بهداشتی برقرار می کنیم. بسیاری به میزان نقدینگی کشور منتقدند چه بسا که صحیح است اما باید بدانیم که حجم نقدینگی تا شرایطی که اقتصاد ما عمقی ندارد خطرناک و بالاست. اما اگر اقتصاد به سمت بدون نفت بودن برویم خطر از بین می رود.

وی افزود: بنگاه های اقتصادی با مشکل سرمایه در گردش همراه هستند. در سال ۹۵ که ریاست ستاد اقتصاد مقاومتی را بر عهده داشتم، حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات اولویت دار به واحدهای تولیدی واگذار کردیم.

این مقام مسئول ادامه داد: تامین مالی در بازار سرمایه را به تولیدکنندگان پیشنهاد کردیم تا از سیستم بانکی کمتر تامین مالی کنند. صنایع نفت و گاز بسیار ظرفیت مالی خوبی برای حضور در بازار سرمایه دارد.

دژپسند ادامه داد: تمام افرادی که شم سرمایه گذاری دارند. می دانند که بورس سود به نوعی تضمین شده دارد. امسال جریان تامین مالی بورس را به دقت مورد ارزیابی قرار می دهیم.

وی افزود: چرا باید بنگاه های بزرگ ما از سیستم بانکی تسهیلات بگیرند. طرحی را ارائه کردیم که بیشتر صنایع صادرات محور در بورس تامین مالی شوند. نظام بانکی ما متاسفانه گرفتار قفل و زنجیرهایی هستند و جایی خود مقصر هستند. اما معوقات بانکی هم این واحدهای را به تملیک می کنند و در نهایت بانک ها به تملیک دارایی متهم می شوند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تمام بانک های دولتی را امسال به واگذاری دارایی ها مکلف کردیم. شرکت داری بانک ها باید به حداقل برساند. دارایی های بانکی زمانی که واگذار شود تامین مالی بهتری را شامل خواهد شد.

این عضو کابینه دوازدهم به وضعیت بسیار مطلوب بازار سرمایه در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال ۹۸ بنگاه های بزرگ دایر در بازار سرمایه با افزایش سرمایه ای که داشتند. وضعیت خوبی را تجربه کردند.

دژپسند تاکید کرد: مالیات مظلوم واقع شده است، در این شرایط که درآمدهای نفتی کاهش یافته و باید به سمت بودجه غیرنفتی حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: در سال گذشته در ۱۴ سال اخیر اولین سالی بود که تحقق مالیاتی بیش از ۱۰۰ درصد بود. به مالیات های معوق مشوق داده و افزایش دادیم. بدون افزایش نرخ مالیات درآمدها را افزایش دادیم. نرخ مالیاتی افزایش پیدا نکرده است ولی در مالیات های مستقیم افزایش پایه داشتیم و در معافیت ها نیز تغییراتی داشتیم.

وزیر امور اقتصادی و دارای به بازدید روز گذشته خود از گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) اشاره کرده و گفت: برخی از واحد های گمرکی ما ۲ هفته است شبانه روزی کار می کنند. معتقدم گمرک در ۲ بعد به جهش تولید کمک کند.

وی افزود: تولید برای جهش باید برخی از نیازمندی ها تامین شود. سال قبل ۴۳ میلیارد دلار صادرات داشتیم. اگر ما تولید داخل داشته باشیم واردات کاهش پیدا میکند و ما تنها به واردات مواد اولیه می پردازیم.

دژپسند تاکید کرد: گمرک دیروز گزارشی به من داد که رکورد شکنی کردند و ظرف ۴۸ ساعت ثبت و اطهارنامه ترخیص کردند. گمرک در صور مختلف به کمک تولید کنندگان آمده بود. ضمانت نامه های معتبر بروکراسی های اداری گمرکی را می کاهد و منجر سرعت بخشیدن به ترخیص ها می شود.

وی افزود: صنعت بیمه ما باید مسیولیت خود را گسترش دهد و سرمایه گذاری و واردات را بیمه کنند. تمام بروکراسی ها باید الکترونیکی شود تا کارفرمایان دایم در رفت و آمد نباشند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
باقر فردی
۱۶:۵۵ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
با سلام
احتراماً ، اینجانب ساکن یکی از روستاهای گیلان هستم ، در رسانه ها از کسب کارهای آسیب دیده صحبت میشه و عنوان این مشاغل آسیب دیده را هم ذکر میکنند ولی از پرورش ماهی قرمز که افراد یکسال بر روی استخر های پرورش ماهی زحمت کشیدن به امید فروش برای سفره های هفت سین ، که متاسفانه امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا موفق به فروش نشدند ،
لطفاً ، در مورد این موضوع هم گزارش تهیه کنید ، باتشکر
آخرین اخبار