چرا قیامت را قیامت نامیدند؟

یک استاد حوزه علمیه با بیان‌اینکه چرا قیامت را قیامت نامیده‌اند، گفت: امیرمومنان (ع) می‌فرماید: فردای قیامت همه در پیشگاه الهی ایستاده‌اند و نیکوحالترین آنان کسی است که جای گذاشتن دو پایش را پیدا کند یا جایی برای آسوده ماندن بیابد.

چرا قیامت را قیامت نامیدند؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  حجت الاسلام والمسلمین «سیدحسین حسینی قمی» در سخنانی با عنوان «چرا قیامت را قیامت نامیدند؟»، اظهار کرد: در این باره سه نکته در خود قرآن آمده است، نخست در سوره مبارکه مطففین، آیه ۶ «یَوْمَ یَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعالَمِینَ؛ روزى که مردم در پیشگاه پروردگار جهانیان (براى پاسخ به کارهایشان) خواهند ایستاد». در همه دادگاه‌های دنیا نیز همین طور است و افراد برای شنیدن اتهامات و جرائم شان باید بایستند.

 

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: دوم در آیه ۵۱ سوره مبارکه غافر «.. یَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهَادُ» یعنی روز قیامت روز قیام گواهان است و شهود می‌ایستند که در قرآن اشارات فراوانی در باره شهود داریم و سوم آیه ۳۸ سوره مبارکه نباء که می‌فرماید: «یَوْمَ یَقُومُ الرُّوحُ وَالْمَلَائِکَةُ صَفًّا ...».

 

وی با بیان اینکه لفظ «قیامت» ۷۰ بار در قرآن آمده است، گفت: «یوم الجمع» دو بار در قرآن آمده یکی سوره مبارکه تغابن آیه ۹ و دیگری سوره مبارکه شوری آیه ۷. علاوه بر این، تعبیر «یوم الحساب» پنج بار در قرآن آمده آیه ۴۱ سوره مبارکه ابراهیم و تعبیر «یوم الدین» ۱۳ بار در قرآن آمده و ما هر روز در سوره مبارکه حمد به آن اشاره می‌کنیم.

حجت الاسلام حسینی قمی با بیان اینکه این چهار نام قیامت در خطبه ۱۰۲ نهج البلاغه امیرمومنان امام علی (ع) آمده است، تصریح کرد: ما درباره قیامت وارد نهج البلاغه نمی‌شویم، چون اگر وارد تعابیر این کتاب درباره قیامت شویم، دریای بسیار مفصلی است که انسان به این زودی‌ها نمی‌تواند به ساحل آن باز گردد.

وی تاکید کرد: در این خطبه به یوم الجمع بودن روز قیامت اشاره شده، چون خلق از اول تا آخر در آنجا جمع می‌شوند. امیرمومنان (ع) می‌فرماید: همه در صحرای محشر با کمال خضوع ایستاده اند و عرق همچون لجام، اطراف دهان و صورت شان را گرفته است.

این استاد حوزه علمیه در ادامه بیان کرد: ایشان ادامه می‌دهند: فردای قیامت همه در پیشگاه الهی ایستاده اند و نیکوحالترین آنان کسی است که جای گذاشتن دو پایش را پیدا کند یا جایی برای آسوده ماندن بیابد.

وی با بیان اینکه پس بدترین انسان‌ها در صحرای محشر چه کسانی هستند، خاطرنشان کرد: بدترین انسان‌ها آنهایند که التماس می‌کنند و می‌گویند: خدایا! تقاضا داریم بی نوبت به حساب ما رسیدگی کن و حتی ما را به جهنم بفرست (کنایه از اینکه از اینجا نجات مان بده).

منبع: شبستان

انتهای پیام/

برچسب ها: حوزه علیمه ، قیامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۰۶ مهر ۱۴۰۲
ای وای بر من که اگر ندانم چرا قیامت را به این نام نهادند.و ندانم اینک امیر المومنین میفرمایند که ای کاش مومنین بداند در آن روز جای دو پایشان را درست قرار دهند .واقعا قیامت یعنی قیام.یا من به اشتباه تشخیصم از قیامت قامت و قد و بالای من است که باید در آنروز باقد و قامتی ایستاده و محکم که جای پاهایم را درست قرار دهم ای مومنان بدانید در قیامت طوری با قد و قامتی راست نه خمیده و نه طوریکه اعضاء و جوار ما نتوانند به سخن درآیند بهید آنگونه امیر مومنان میفرمایند بدانیم پاهایمان را در جای مناسب قرار دهیم نه مثل عده ای که پای خود را پسوپیش گذاشته و یه وری میایستند.باید با قامتی صاف و سربلند همانند لحظه ای که بر نماز میایستید.چراکه در قیامت تک تک اعضای بدن به سخن در میآیند .
Iran (Islamic Republic of)
جاهد
۱۶:۲۸ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرانام یوم الحساب رابه قیامت دادند
آخرین اخبار