گذری بر عملکرد دو و میدانی در سال ۹۸

فدراسیون دو و میدانی در سال ۹۸ نتوانست انتظارات را برآورده کند و عملکرد خوبی نداشت.

به گزارش خبرنگار پایه و آبی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، رشته ورزشی دو و میدانی یکی از رشته‌های پایه و مادر ورزش‌ها  سال ۹۸ را با موفقیت سپری نکرد و نتایج ضعیف در رقابت‌های قهرمانی آسیا و جهان و کسب ۲ سهمیه المپیک از سوی احسان حدادی و تفتیان نشان دهنده عملکرد ضعیف دوومیدانی در سال ۹۸ است.

عملکرد دو و میدانی در سال ۹۸ را مورد ارزیابی قرار دادیم که از نظر خواهیم گذراند.

گذری بر عملکرد دو و میدانی در سال ۹۸

دوومیدانی به ۲ مدال طلا و نقره در آسیا اکتفا کرد

تیم ملی دو و میدانی کشورمان در بیست و سومین دوره مسابقات قهرمانی آسیا (دوحه قطر) در اردیبهشت ماه ۹۸ تنها توانست ۲ مدال طلا و نقره در ماده پرتاب دیسک از سوی احسان حدادی و بهنام شیری کسب کند. به هر حال دوومیدانی کشورمان  نسبت به دوره قبلی مسابقات قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۷ که  ۴ طلا و یک برنز بدست آورد در دوره جدید نتوانست درخشش خود را در آسیا تکرار کند و فقط ۲ مدال در یک ماده پرتاب دیسک کسب کرد و عملکرد ضعیفی در این مسابقات از خود به جای گذاشت.

 دوومیدانی کاران کشورمان در مسابقات جایزه بزرگ آسیا (چین) در خرداد ماه هم عملکرد درخشانی نداشتند و فقط یک مدال طلا از سوی امیر مرادی در ماده ۸۰۰ متر و ۲ مقام چهارمی از سوی درزاده  در ماده ۸۰۰ متر و شاهین مهر دلان در ماده پرتاب وزنه بدست آوردند.

برگزاری لیگ دو و میدانی همراه با حواشی

لیگ دو و میدانی کشورمان هم همانند سال‌های قبلی با حاشیه‌هایی همراه بود و خیلی از دو و میدانی کاران از پایین بودن قرارداد‌ها گلایه‌مند بودند و دو و میدانی کاران تیم استقلال هم با وجود قول و قرار‌های کیهانی رئیس سابق فدراسیون دو و میدانی طلب هایشان را نگرفتند و شکایتشان هم به جایی نرسید. به هر حال در نهایت تیم آسان پرداخت در بخش آقایان  و تیم دانشگاه آزاد لرستان در بخش بانوان به مقام قهرمانی مسابقات باشگاه‌های کشور دست یافتند.

نمایندگان کشورمان در مسابقات دو و میدانی قهرمانی جهان  که در مهرماه ۹۸ برگزار شد هم عملکرد خوبی نداشتند و با کسب مقام هفتمی حدادی و حذف پیرجهان و تفتیان در مرحله مقدماتی به کار خود در این مسابقات پایان دادند.

گذری بر عملکرد دو و میدانی در سال ۹۸

پایان دوران ریاست کیهانی

علاوه بر این دو و میدانی در زمان مدیریت مجید کیهانی با حاشیه‌های زیادی همراه بود و ورزشکاران و مربیان از وعده‌های تحقق نیافته در دوران کیهانی گلایه‌مند بودند و در نهایت کیهانی بعد از کش و قوس‌های فراوان از فدراسیون دو و میدانی رفت و ایرج عرب به عنوان سرپرست دو و میدانی انتخاب شد. همچنین عرب در مدت حضورش در فدراسیون دو و میدانی سعی کرد که به خوبی تمرینات و برنامه‌های اردویی ورزشکاران این رشته ورزشی را ساماندهی کند و در این راه تا حدودی هم موفق بود.

زنگ خطر برای دو و میدانی کشورمان به صدا در آمد

به هر حال دوومیدانی یکی از رشته‌های پرمدال المپیک است و استقبال خوبی از مسابقات این رشته ورزشی در این رویداد مهم ورزشی صورت می‌گیرد، اما تاکنون دوومیدانی کشورمان تنها ۲ سهمیه المپیک از سوی حدادی و تفتیان بدست آورده است.

احسان حدادی پرتابگر دیسک کشورمان در مسابقات دو و میدانی دوحه قطر توانست با پرتاب ۶۶/۷۸ علاوه بر کسب مقام سومی، سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو بدست آورد. همچنین حسن تفتیان دونده سرعتی کشورمان در مسابقات لیگ الماس پاریس توانست با رکورد ۱۰ ثانیه و صدم ثانیه علاوه برکسب مقام اول، جواز حضور در المپیک توکیو را بدست آورد.

گذری بر عملکرد دو و میدانی در سال ۹۸

 در حالی که دو و میدانی کشورمان  با ۱۰ سهمیه در المپیک ۲۰۱۶ ریو شرکت کرد، اما تاکنون برای المپیک توکیو ۲ سهمیه بدست آورده است که زنگ خطری برای دو و میدانی کشورمان محسوب می‌شود و این رشته مادر و پایه ورزشی  روی کاغذ کار سختی برای افزایش سهمیه المپیک دارد.

برگزاری مسابقات دو و میدانی در حد نام بین المللی

مسابقات بین المللی دو و میدانی داخل سالن جام فجر هم فقط نام بین المللی را به یدک می‌کشید، چون فقط ۳ تیم خارجی ارمنستان، قرقیزستان و افغانستان در این رقابت‌ها شرکت کردند. به هر حال قرار بود ۹ کشور خارجی در این رقابت‌ها حضور یابند که بنا به دلایلی چند تیم انصراف دادند و فقط ۳ تیم خارجی حاضر شدند در این رقابت‌ها شرکت کنند.

البته ۳ تیم خارجی با ترکیب اصلی به مسابقات جام فجر نیامدند و سطح کیفی این مسابقات آن قدر بالا نبود تا دو و میدانی کاران کشورمان محک جدی بخورند.

همچنین در مسابقات بین المللی فقط ۲ رکورد ملی و آسیایی از سوی مهسا میرزا طیبی و شاهین مهر دلان زده شد و بقیه دو و میدانی کاران نتایج درخشانی در این دوره از رقابت‌ها کسب نکردند.

گذری بر عملکرد دو و میدانی در سال ۹۸

ابطال انتخابات ریاست فدراسیون دو و میدانی 

علاوه بر این در آخرین روزهای پایانی سال  ۹۸ انتخابات دو و میدانی با وجود شیوع ویروس کرونا برگزار شد و افشین داوری با 20 رای به عنوان رئیس فدراسیون دو و میدانی انتخاب شد اما وزارت ورزش به علت اعتراض مجید کیهانی یکی از کاندیداها و روسای هیئت های استان ها و به حد نصاب نرسیدن اعضای مجمع این انتخابات را ابطال کرد و مهدی مبینی را به عنوان سرپرست این فدراسیون انتخاب کرد تا مقدمات برگزاری مجمع انتخابات را فراهم کند. 

به هر حال دو و میدانی کشورمان در سال ۹۸ عملکرد خوبی نداشت و باید دید رئیس فدراسیون جدید دو و میدانی می‌تواند با سیاست گذاری‌های درست وضعیت این رشته ورزشی را بهبود ببخشد یا نه!


بیشتر بخوانید: علی نژاد: انتخابات دو و میدانی را دوباره برگزار خواهیم کرد


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار