سردار سلیمانی سین هشتم سفره ایرانی‌ها

هفت سین، مهم‌ترین عنصر نوروز ایرانی ها، امسال سین هشتمی به نام "سردار سلیمانی" را در خود جای داد.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، هفت سین مهم‌ترین عنصر نوروز است و هر ساله ایرانیان در تکاپوی چیدن سفره هفت سین تمام تلاش خود را به کار می‌بندند تا ملزوماتش را فراهم آورند.

سردار سلیمانی سین هشتم سفره ایرانی‌ها

امسال مردم ایران اسلامی به ویژه دیار کریمان، سردار سلیمانی را به عنوان مهم ترین جزء سفره هفت سین در کنار هفت سین پیشین به این سفره اضافه کردند تا بگویند همواره یاد این فرمانده پرصلابت مقاومت را گرامی می‌دارند.

سردار سلیمانی سین هشتم سفره ایرانی‌ها

فلسفه سفره هفت سین

هر کاری را فلسفه‌ای است و چیدمان سفره هفت سین نیز فلسفه خاص خود را دارد. هر چیزی که سر سفره چیده می‌شود، از هر «سین» گرفته تا قرآن و ماهی و آینه حکمتی دارد، در ادامه با فلسفه اجزای سفره هفت سین آشنا می‌شوید:

قرآن کریم:

قرآن را به نشانه توکل و توسل به خدای متعال بر سفره قرار می‌دهند و درخواست بهترین‌ها را از خالق خویش دارند.

سردار سلیمانی سین هشتم سفره ایرانی‌ها

سردار سلیمانی مهمترین سین سفره ایرانی‌ها
عکس سردار سلیمانی امسال به عنوان مهم ترین جزء سفره و مظهر قدرت و مقاومت بر سر سفره‌های ایرانی‌ها به ویژه کرمانی‌ها خودنمایی می‌کند.

سردار سلیمانی سین هشتم سفره ایرانی‌ها

آینه:
آینه نماد روشنایی است و ایرانیان معتقدند باید بالای سفره قرار بگیرد.

ماهی:
نماد زایش، تازگی، شادابی و تکاپو است.

شمع:
مظهر فروغ و روشنایی است.

سنجد
سنجد را به این نیت در سفره هفت سین می‌گذارند تا هر کسی با خویشتن عهد کند، با آغاز سال جدید هر کاری را سنجیده انجام دهد، چرا که سنجد نماد سنجیده عمل کردن و نشانه گرایش به عقل است. سنجد نماد فرزانگی و زایش میوه‌ای است که وقتی بارور می‌شود، بویش در فضا پراکنده می‌شود. پرورش دهنده قوای احساسی آدمی نیز هست به همین دلیل برخی بر این باورند، سنجدی که سر سفره هفت سین گذاشته می‌شود، نماد عشق انسان‌ها به یکدیگر نیز است.

سیب
سیب، نماد سلامتی و زیبایی است و سیبی که سر سفره می‌گذارند، نشان از دوری از گزند و آسیب دارد.

سردار سلیمانی سین هشتم سفره ایرانی‌ها

سبزه
سبزه نشان از تولد دوباره، حیات دوباره و زایش و سبزی است. سر سفره گذاشتنش به این دلیل است که سال در پیش رو سالی شاداب، سرسبز و خرم باشد. خود رنگ سبز هم ارتعاش افکار ما را موزون نگه می‌دارد و به ما آرامش می‌دهد.

سردار سلیمانی سین هشتم سفره ایرانی‌ها

سمنو
سمنو نماد قدرت و سمبل خیر و برکت است. از آنجایی که سمنو غذایی مقویست و از گندم تهیه می‌شود، پس به آن غذای مرد آفرین می‌گویند و سرشار از ویتامین و مواد مغذی است. آن را به عنوان نماینده‌ای از صبر، عدالت، مقاومت و قدرت بر سفره می‌گذارند.

سیر
سیر، گیاهی دارویی است و به عنوان ماده‌ای گندزدا به کار می‌رود و به دو دلیل سر سفره هفت سین گذاشته می‌شود، اول نشان از تندرستی و میکروب زدایی دارد و دوم برای رعایت حدود و مرز‌ها سر سفره گذاشته می‌شود. سیر نماد مناعت طبع شناخته می‌شود؛ یعنی: انسان همواره باید مناعت طبع پیشه کند. سیر نشانه قناعت و یادآوری سیر چشمی است.

سردار سلیمانی سین هشتم سفره ایرانی‌ها

سرکه
سرکه، نماد تسلیم و رضاست. از سرکه در ادبیات و تمثیل ایرانی در توصیف اضطراب، اشک و گریه استفاده می‌شود و مولانا از گریه و آزار با عنوان سرکه فشانی یاد می‌کند. سرکه سر سفره نوروزی ما را به پذیرش ناملایمات زندگی دعوت می‌کند.

سردار سلیمانی سین هشتم سفره ایرانی‌ها

سماق
سماق که رنگ طلوع آفتاب است سمبل صبر و بردباری است و مظهر طلوع و آغاز دوباره معنی می‌شود.

سکه
سکه، سین مدرن سفره هفت سین است و جزو هفت سین به حساب نمی‌آید، بعد‌ها به سفره اضافه شده است تا نمادی برای افزایش دارایی باشد.

انتهای پیام/ ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا ازمهدیه ی شهرکرد
۰۹:۲۱ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
سردارجان جاتون خیلی خالیه‌.بدون شما بهار با پاییز فرقی نداره.انشاالله روح پاکت با اباعبدالله الحسین محشوربشه.حاج قاسم دعاکن که خدا بلایا و گرفتاری کرونا و سیل و زلزله رو از کشور رفع کنه.دعاکن ماهم عاقبت بخیربشیم و خدا شهادت را روزی من و همه ی آرزومندان شهادت کنه انشاالله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۴ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
با سلام و درود فراوان به ارواح پاک وطیبه آن سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی(قدس سره الشریف)
Iran (Islamic Republic of)
غلامرضا عباسی تاجی
۰۲:۳۴ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
با سلام و درود فراوان به ارواح پاک وطیبه آن سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی(قدس سره الشریف)که برای عموم ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ثابت کرد رزمندگانی که درطول 8سال جنگ علیه کفرصرفابرای رضای پروردگار ودفاع ازاسلام ودین ومیهن و ناموس مملکت درطبق اخلاص دست از جان شیرین خود کشیدند جانانه جنگیدند و دشمن را به عقب راندند.بدون کوچکترین چشمداشتی اعم ازمالی وپست ومقامی پشت سررهبری ایستادند.امایک عده زالوصفت ازین فرصت سوءاستفاده کردند وحتی باداشتن پست کوچکی خون مردم مستضعف رامی مکند.انگاردارند نوشابه خنک کوکاکولا مینوشند.
کجایند آن یاران بی ادعا
آخرین اخبار