باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

راه‌های نرفته آموزش و پرورش در سال ۹۸؛ خلف وعده در عیالوارترین وزارتخانه کشور

آموزش و پرورش همان وزارتخانه عریض و طویل کشور در سالی که گذشته در کنار اقدامات انجام شده راه‌های نرفته و طرح‌های بی‌سرانجامی هم داشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، عیالوارترین وزارتخانه کشور سال ۹۸ را پر تلاطم گذراند از سیل و تخریب مدارس در ابتدای سال گرفته تا خداحافظی ناگهانی سکاندار و تغییر سه وزیر و سرپرست تا رسیدن به آرامش نسبی و مواجهه با تعطیلات پی در پی مدارس در نیمه دوم سال؛ اما این‌ها باز هم همه اتفاقات آموزش و پرورش در سال گذشته نبود.

سر و سامان دادن به این دستگاه عریض و طویل که به جرات می‌توان گفت همه افراد جامعه کم و بیش با آن در ارتباط بودند یا هستند در شرایط ایده آل کار آسانی نیست حال چه برسد به اینکه آمد و شد وزرا، حواشی پر رنگ‌تر از متن مربوط به این وزارتخانه و مغفول ماندن این مجموعه در جامعه هم همراه همیشگی آموزش و پرورش است.

امسال هم طرح‌ها و برنامه‌های روی زمین مانده آموزش و پرورش در خلال رفت و آمد سکانداران و تلاطم اوضاع بعد از هر تغییر خودنمایی می‌کند همان طرح‌هایی که گاهی فاصله زمانی مطرح شدنشان تا اجرا عمری بیشتر از یکسال دارد، اما همچنان در حد یک ایده مغفول، روی میز‌های مدیریتی خاک می‌خورند.

راه‌های نرفته آموزش و پرورش در سال ۹۷؛ خلف وعده در عیالوارترین وزارتخانه کشور

بهبود معیشت فرهنگیان در پیچ تصمیمات مدیریتی

بار‌ها و بار‌ها از اوضاع معیشتی فرهنگیان نوشته اند و خوانده ایم و روایت کردیم، اوضاعی که شرایط ناخوش احوالش حرف دیروز و امروز نیست و سالیان سال است که بوی بهبودی از اوضاع آن نمی‌آید؛ هرچند ۳-۴ سالی است که قرار کرده اند تا اوضاع معیشتی که حالا منزلت معلمان را هم تحت تاثیر قرار داده است بهتر شود، اما هزار حرف و حدیث و طرح روی کاغذ از رتبه بندی فرهنگیان گرفته تا طرح معلم تمام وقت و افزایش ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری برای آن مطرح می‌شود.

همان طرح‌هایی که از چند وقت جلوتر از اجرا در بوق و کرنا می‌شود، اما در حین اجرا آنطور که قوانین و ضوابط ایجاب می‌کند پیش نرفته نمی‌رود؛ البته که دریافت حقوق و بهبود معیشت حداقل حقی است که در قبال کار باید از آن انتظار داشت، اما وضعیت آموزش و پرورش و اولویت نبودن آن دستیابی به همین حق و حقوق را هم پر اهمیت جلوه می‌دهد.

۳-۴ماه پیش بود که بالاخره رتبه بندی معلمان تصویب شد و در نوبت اجرا قرار گرفت حال از ایرادات صدور احکام و اصلاح آن، جمعیت مشمول طرح و راه‌های میانبر برای قبولی در آزمون ارتقای رتبه که بگذریم در تصمیمی ناگهانی مسیر بهبود معیشت به کلی عوض شد و افزایش ۵۰ درصدی امتیازات ابتدا برای کادر اداری و سپس معلمان مطرح شد.

بعد از این طرح، سریال اصرار و انکار مبنی بر وجود یا حذف طرح رتبه بندی میان آموزش و پرورشی‌ها و بهارستانی‌ها شکل گرفت که هنوز هم به قطعیت نرسیده است و معلوم نیست سرانجام این افزایش حقوق و ضوابط آن، چه سرنوشتی دارد؟!

راه‌های نرفته آموزش و پرورش در سال ۹۷؛ خلف وعده در عیالوارترین وزارتخانه کشور

ایده‌های نیمه کاره حضور در بستر فضای مجازی

در این روز‌هایی که توحه به دنیای مجازی پر رنگ‌تر از دنیای واقعی است و روز به روز در زندگی روزمره جایگاه بیشتری باز می‌کند هنگام شدن با تغییرات در نظام آموزشی چندان اولویت نبوده است؛ بار‌ها از هوشمند سازی مدارس، توسعه زیرساخت‌های الکترونیکی و آموزش مجازی صحبت شده است، اما در عمل گام‌های کندی برداشته شد.

هرچند در سال تحصیلی جاری و با وجود تعطیلات متعدد اضطراری که ساعات آموزشی را به شدت محدود کرده است آموزش و پرورش ناگزیر به توسعه آموزش غیرحضوری شد که البته، چون گام‌های ابتدایی را بر داشته است هنوز آنطور که باید شاید و بتوان به این آموزش تکیه کرد کار پیش نرفته است.

اما در این بین تکلیف شبکه تعاملی سینا معلوم نشد همان شبکه‌ای که حدوو ۲ سال پیش و بعد از طرح شبکه شاد قرار بود ملی ارتباطی میان واتس اموزان، اولیا و مدرسه باشد هرچند شبکه شاد همین ۲-۳ روز پیش رونمایی شد انا هنوز معلوم نیست این شبکه با آن تعریفی که چندین سال پیش مطرح و توقیف شد چقدر قرابت دارد و آیا مقبولیت و کارایی لازم را خواهد داشت یا خیر.

راه‌های نرفته آموزش و پرورش در سال ۹۷؛ خلف وعده در عیالوارترین وزارتخانه کشور

تغییر ساختاری که نیمه کاره رها شد

از سال ۹۷ و به دنبال چابک سازی در دولت موضوع تغییر ساختار مطرح شد و آموزش و پرورش هم از این قاعده مستثنی نبود و چارت سازمانی خود را تغییر داد، اما گویی این تغییرات در چند بخش فقط مورد توجه بود، دفتر امور زنان از جمله دفاتری بود که تغییر جایگاه داشت و آنطور که شرایط نشان می‌دهد نه تنها جایگاهش ارتقا پیدا نکرد بلکه تضعیف هم شده است.

بخش اطلاع رسانی و روابط عمومی در آموزش وپرورش که یکبار در سال ۹۷ بعد از بوق و کرنا بسیار تعطیل و با دفتر وزارتی ادغام شد بار دیگر در سال ۹۸ و در زمان سرپرستی سید جواد حسینی احیا شد تا راوی و پل ارتباطی میان جامعه و وزارتخانه باشد البته که بعد از احیای مجدد تغییر چندانی در اوضاع اطلاع رسانی حاصل نشد و همان موازی کاری‌های سابق دفتر وزارتی و روابط عمومی، روایت‌های چندگانه بر سر موضوعات خیلی این وزارتخانه بار دیگر شکل گرفت.

همانطور که در یکی از بارزترین وقایع و موضوع سفر وزیر به سوریه روایات گوناگون و بعضا برداشت‌هایی اشتباه حاصل شد که همین موازی کاری خودنمایی کرد؛ حال در موضوعات دیگر هم همین روایات چندگانه از مراجع مختلف و گاه گزینشی خاص جز پورتال رسمی آموزش و پرورش مصداق پیدا می‌کند.

جدا از این مسیر‌های نیمه کاره که برخی از مصادیق عمده آن مطرح شد هنوز هم طرح هایی، چون توسعه دانشگاه فرهنگیان در قالب طرح ۱۰۰+۳۱ که در کشاکش تغییر وزرا رها شده است، خداحافظی با مدارس خشت و گلی که پاندمی کرونا مانع از برگزاری این مراسم شد و چندین طرح دیگر در انتظار اجرا قرار دارند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
م مجیدی
۱۴:۱۰ ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
سلام و با آرزوی بهترینها، من یه معلم حق التدریس هستم که تقریبا تمام وقتمو برای دانش آموزام میذارم، اونم با حقوق یک میلیون و صد هزار تومان، از مسئولین گله دارم،به خاطر بی عدالتی و خیانت، اگه مارو به عنوان معلم قبول ندارین و به کلاس درس میفرستید، دارید در حق دانش آموزان خیانت و بی عدالتی میکنید و اگه ما رو به عنوان معلم قبول دارید و این حقوق را به ما میدید دارید در حق ما بی عدالتی و خیانت میکنید
البته بماند که در حق معلمان رسمی هم ...
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۱۱ ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
متاسفانه آموزش و پرورش معلمان رو به سخره گرفته ،یک شبه اومدند طرح چند ساله رو حذف کردن ،به اسم رتبه بندی قانون مدیریت خدمات کشوری رو تو چند سال اجرا کردن،معلمین کمترین حقوق رو در بین کارمندان دولت دارند به طوریکه خیلی هاشون واقعا تو خرج زندگیشون موندن ،واقعا متاسفم از اینکه فرزند یک فرهنگی هستم ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
از۹۴تا الان حقوق معلمان نزدیک دوبرابر شده بااینکه تعطیلات زیاد دارند و متاسفانه کیفیت آموزش هیچ تغییر محسوسی نداشته.اینوبراساس حکم حقوقی دوستان میگم که زیر۲۰سال سابقه دارند
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۱۰:۵۶ ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
با سلام خسته نباشی یه فکری هم برای افزایش حقوق سرایدار آن کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
بنده با 27سابقه معلمی در آموزش وپرورش همیشه منتظریم که امسالمان نسبت به سال گذشته بهتر شود،تا کی منتظر بمانیم که شرمنده خانواده نشویم ،بقول فرزندم که همیشه معترض وضعیت ما معلمان هست به من که باباش هستم میگه تو فقط همان روز که حقوق میریزند به حساب خوشحال هستید دیگه بیست نه روز بی پولی بکشید که زندگی همش شده وام ،وام و ئام
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۰۰ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
تو را خدا ول کنید ما را،تنها خواسته ما معلمان فقط وفقط اینکه ما راهم دولت کارمند خود بداند و لاغیر و حکم ما هم همانند سایر کارمندان باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
حتما خبر دارید که تا حالا چند تا پرستار فوت کرده اند و خبرش را منعکس نمیکنید!! پس بهتره کمی خجالت بکشد و حداقل فعلا حرف از معیشت معلمان همیشه تعطیل نزنید .همسر من شب تا صبح بین کروناییها شیفت میده با افزایش 50درصدی حقوقش کمتراز 4 تومن شده اما مثلا پسرخاله من معلمه و الان 6تومن میگیره!!!!!!!!!! علم و دانش فراموش شدنیست .ایا شخص شما همین الان از کتب راهنمایی یا دبیرستان یا علوم پنجم امتحان بگیرند نمره میگیری؟؟؟؟ من دعا میکنم به معلمان ماهانه 20میلیون بدهند ولی مدارس همیشه تعطیل شوند چون حداقل روابط جنسی بین دانش اموزان کمتر میشه (گزارش مرکز پژوهشهای مجلس را جستجو کنید تا متوجه شوید از خودم نگفتم)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
سلام همین پزشکان وپرستاران خدوم وبا وجدان وباشرف در کحا درس خواندند وتربیت یافته اند غیر ازمدرسه وامروز همه فرهنگیان این عزیزان رادعا می کنند وبه دانش آموزانشان می بالند وآنان را قدر مینهند واز فوت این عزیزان بسیار غمگین وناراحتند چون رابطه معلمی ودانش آموزی همان رابطه پدری وفرزندی است اگر از نزدیکانت معلم است بپرس ادبیاتت اصلا خوب نبود دعا کنیم همه به آنچه استحقاقش رادارند برسند وهمچنین خداوند این گرفتاری وبلا را ازسر کشورمان وسایر کشورها دور کند .
Iran (Islamic Republic of)
منصور برزگر
۱۲:۰۵ ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
ای کاش کمی انصاف خرج می دادید .
معلمان زیادی هم برای نجات جان دانش آموزانشان جان خود را از دست داده اند .
ضمنا در بین کارمندان دولت بیشترین آمار شهدای دفاع نامربوط به معلمان است.
اگر یک روز به مدرسه می آمدید و مسئولیت یک کلاس سی نفره به شما می دادند آنوقت در مورد معلمان اینگونه قضاوت می کردید .
من یک معلمم الان که تعطیل شده ام با همکارانم در خدمت گروه های جهادی بسیج برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا هستیم .شب و روز بدون استراحت و بدون مزد و منت.
جهت اطلاع شما دوست عزیز هشتاد درصد معلمان الان حقوقشان زیر چهار میلیون هست.ضمن اینکه حق التدریسیهاحقوقشان یک میلیون و دویست هزار تومان است.
من یه معلم با سی و دو سال سابقه هستم خدا را شکر اکثر دانش آموزانم که در مشاغل دیگر هستند وضع اقتصادی بهتر ار من دارند پس خواهش می کنم منصفانه قضاوت کنید .
و جایگاه معلمان را تخریب نکنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
پاسخگوی محترم من خودم معلم هستم و همسرم پرستار ! منظورم معلمین متدینی که مادیاتی نیستند نبود، اما از اینکه بعضی از همکارانم ترویج مادیگرایی میکنند شرم دارم !انبیا در کنار اموزش نجاری و زنبیل بافی و ...نیز انجام میدادند !اگر با حقوق معلمی نمیتوانید زندگی کنید پس استعفا دهید!1
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۶:۰۷ ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
درسته واقعا جامعه پرستاری مظلومه.من هدفم توی انتخاب رشته پرستاری بود ولی الان میبینم که دانشجوی ترم اول تربیت معلم از روز اول بیمه ست.حقوق پایه میگیره.نصف سالم تعطیله.من دست تک تک پرستارارو میبوسم ولی بیکار باشم بهتر از شغل سخت و مظلوم پرستاریه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
ممنون ازyjc
متاسفانه یکی از عناصرمهم درآموزش وپرورش معلم است که در خط مقدم قراردارد وتاثیرگذترترین نقش را دراین سیستم برعهده دارد به فراموشی سپرده شده ودرتنگنای معیشتی قرار داردوبا اجرای فصل ده ضربه دیگری به این قشر وارد شد ولی کادر اداری که جمعیت بسیار کمی دارند ونقش آن ها حمایت از معلم است افزایش حقوقی تا سه میلیون تومان داشته اتدبااین سیلست گذاریها حال معلم وآموزش وپرورش روزبه روز بدتر خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
طول سال 98 کلی تعطیلات داشتیم الانم که تعطیلی برو تا خرداد همش دنبال تعطیلی و شغل خریدو فروش و دلالی چی از این بهتر که علاوه بر پنجاه درصد بازهم حقوق ها هم زیاد بشه دیگه چی میخوای؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
حق شغل حرفه ای مربوط به سال 94 و رتبه بندی اخیر در سال 98 را با اجرای قانون خدمات کشوری حذف کردن،چرا؟ این دو چه ربطی به هم دارند؟هیچ کس جوابگو نیست،این بی توجهی و جوابگو نبودن،روحیه و انگیزه ما رو نابود کرده.الانم که کشور در گیر بحران کروناست،صدامون شنیده نمیشه.
Iran (Islamic Republic of)
عبدالصالح
۱۱:۵۷ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
با سلام اینکهد میگن کادر اداری افزایش زیادی داشتند درسته اما در نظر داشته باشیم که تا حال کادر اداری یک میلیون کمتر از کادر آموزشی بودند و الان هم حکمشان با آموزشی های هم آیتم تقریبا برابر است و از مدیران مدارس کمتر هستند که آموزشی محسوب میشوند
Iran (Islamic Republic of)
ثنا
۱۰:۵۱ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
سلام خدمت شما ... کاش یکی از این راهای نرفته رو هم تعیین تکلیف مربیان پیش دبستانی 92 به بعد قرار می دادین .. معلمانی که با وجود تجربه فراوان و رشته های مرتبط با آموزش و پرورش در این بحران نبود معلم نادیده گرفته می شوند و با این وجود خدمت می کنند
Germany
ناشناس
۱۰:۴۰ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
تکلیف دانشجویان و دانش آموزان چی میشه تو این تعطیلات
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۰۹:۴۲ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
۴ سال تو بده کرنا کردند برای بهبود وضعیت معیشت معلمان رتبه بندی میکنیم بعد از جلسات زیاد دولت و مجلس و اعتراضات شدید معلمان بالاخره در دی ماه ۹۸ حکم رتبه بندی را بصورت نیمه کاره زدند بعد در بهمن ۹۸ بطور ناگهانی آن را حذف کردند و فصل دهم را برای همه پیش آوردند یعنی کار چند ساله را در یک شب حذف کردند من بعنوان یک معلم با ۲۹ سال سابقه کار دیگه هیچ امیدی به این نظام ندارم که برای فرهنگی ارزش قائل شوند و بخواهند به وضعیت معیشت آنها برسند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۳۵ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
وزرای آموزش و پرورش ناکارآمدند اگر نمی توانند کاری کنند استعفا دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
اگرتصویرحکم همکاران برای شما ارسال شود ازاعلام تا حکم اصلی تفاوت چشمگیری می بینید
اعلام میکنن از یک میلیون تومان تا یک ونیم میلیون تومان
در صورتی که حکم داریم ۲۱۰۰۰تومان اضافه شده
افزایش حکم ۲۶۰۰۰ تومان
و موارد بسیار دیگری
شما به ریال هم تبدیل کنید میلیون نخواهد شد چه برسه به تومان
Iran (Islamic Republic of)
رضا دیده ور
۰۸:۳۱ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
تا وقتی آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه وبودجه است، بعید می دونم تحول اساسی در معیشت معلمان به وجود بیاد
آخرین اخبار