اعلام تعطیلی بیش از 50 واحد اقامتی در مشهد/ اشتغال واحدها به زیر 10 درصد رسید

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: بیش از ۵۰ واحد اقامتی مشهد تا کنون اعلام تعطیلی کردند و درصد اشتغال واحد‌های دیگر ما همه زیر ۱۰ درصد است و روزبه روز کاهش پیدا می‌کند.

 
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، یوسف بیدخوری معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در خصوص فعالیت و ضریب اشغال واحد‌های اقامتی مشهد در شرایط شیوع ویروس کرونا، گفت: اکنون بیش از ۵۰ واحد اقامتی مشهد اعلام تعطیلی کردند و درصد اشتغال واحد‌های دیگر ما همه زیر ۱۰ درصد است و روزبه روز تعداد آن کاهش پیدا می‌کند.
 
او ادامه داد: همچنین در مشهد تردد مسافر و زائر به حداقل رسیده و تعدادی هم که تعیین تکلیف نشدند، در روز‌های آینده تعیین تکلیف می‌شوند که به مشهد نیایند.
 
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گردشگری خراسان رضوی در خصوص ابلاغ دستورالعملی مبنی بر تعطیلی واحد‌های اقامتی گفت: در دستورالعمل کشوری، تعطیلی در مورد واحد‌های رسمی اعلام نشده؛ منتها در جلسه‌ای که ما اخیرا در ستاد اجرایی خدمات سفر داشتیم، واحد‌های غیررسمی را کاملا تعطیل کردیم، از جمله این که مهمان‌سرا‌ها و زائرسرای دستگاه دولتی همگی تعطیل می‌شوند، تمام حسینیه‌ها و تکایا نباید پذیرش داشته باشند، به مدارس هم اعلام شده پذیرش نداشته باشند و از فعالیت واحد‌های غیرمجاز و هر واحدی که به هر شکلی بخواهد پذیرش داشته باشد، جلوگیری می‌شود.
 
بیدخوری با بیان اینکه صحبت ما در مورد واحد‌های رسمی به معنای پذیرش مسافر نیست، افزود: شرایط به‌گونه‌ای است که امروز طی بازدید از تعدادی از هتل‌های پنج‌ستاره مشهد مشاهده کردم که کمتر از دو یا سه اتاق مهمان دارند و قطعا تا ایام نوروز هم مهمانی نخواهند داشت و به بنده هم اعلام کردند که با این که ۶۰ درصد ظرفیت‌شان اشتغال شده بود، همه را یا خودشان کنسل کردند و یا با آن‌ها تماس گرفتند و مبالغ را به آن‌ها برگرداندند و کنسل کردند و پذیرش میهمان ندارند.
 
او تصریح کرد: همان‌طور که از پیش نیز اعلام شده، ما هم در خدمات سفر اعلام کردیم که تحت هیچ شرایطی امسال مشهد مهیای پذیرش مسافران نیست و مردم به مشهد نیایند و هم تمهیدات لازم در مسیر‌های عبوری پیش‌بینی شده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گردشگری خراسان رضوی گفت: در مسیر‌های ورودی به شهر مشهد و استان حتما محدودیت دارند و قطعا افراد غیربومی را پذیرش نمی‌کنند، این مساله ادامه دارد و در ایام نوروز قطعا به صفر خواهیم رسید.

بیدخوری افزود: توصیه ما این است که مردم سفرهایشان را به تعویق بیندازند، وضعیت مشهد همان‌طور که در ستاد‌های مختلف و ستاد کرونا اعلام شده، وضعیت مطلوبی نیست.

او ادامه داد: به واحد‌های اقامتی اعلام شده که به هیچ شکل حق تبلیغات ندارند و امسال ان‌شاءالله بتوانیم مشهد را به‌صورت کاملا کنترل شده مدیریت کنیم. تمام هدف ما این است که مردم کمتر به مشهد بیایند.
 
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری خراسان رضوی گفت: در مورد افرادی که به هر شکلی پذیرای مسافر باشند، باید پروتکل‌های ابلاغی از طرف وزارت بهداشت و وزارت میراث فرهنگی را کاملا جدی بگیرند و صدردرصد آن‌ها را اجرا کنند و به همه مدیران اعلام شده که تحت هر شرایطی اگر افرادی پذیرش دارند، اگر نمی‌توانند این مسائل را رعایت کنند، حتما هتل خودشان را تعطیل کنند و پذیرای مسافر نباشند، تاکید می‌کنم معنای صحبت من پذیرش مسافر در ایام نوروز نیست.

بیدخوری افزود: واحد‌های اقامتی رسمی ما هم تا ایام نوروز پذیرش مسافر به آن صورت نخواهند داشت و تا شب عید ما این مساله را تبلیغ خواهیم کرد که نباید پذیرای مسافران در ایام نوروز بود.

او تصریح کرد: پیرو هماهنگی که انجام شده، از برخی واحد‌های اقامتی‌مان، سعی کردیم به شکل داوطلبانه به عنوان پشتیبانی برای بیمارانی که در دوران نقاهت هستند، استفاده کنیم، البته به این معنا نیست که اکنون برای این کار استفاده می‌شود، بلکه برای ۱۰۰۰ تخت در دوران نقاهت اعلام آمادگی داریم.
 
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری خراسان رضوی گفت: ما امیدوار هستیم که اصلا از این فضا استفاده نشود، اما ظرفیتی است که پیش‌بینی شده که اگر این بیماری گسترش پیدا کند، ما بتوانیم از ظرفیت آن‌ها هم در این زمینه استفاده بکنیم.
 
بیدخوری افزود: برای خانه مسافر‌ها ما اکنون مجوزی صادر نمی‌کنیم و آن‌هایی هم که صادر شده، اعلام شده که پذیرش را به حداقل برسانند و نداشته باشند. به آن‌ها هم پروتکل‌ها اعلام شده و بر رعایت آن تاکید شده و مسئولیت رعایت همه این‌ها با مدیرانی است که در همه واحد‌های اقامتی مجموعه را اداره می‌کنند و حتما باید این مساله مهم را مدنظر قرار دهند که درصد اشتغال در آن‌ها هم زیر ۱۰ درصد است و در آینده کمتر خواهد شد.

او ادامه داد: واحد‌های اقامتی هم که بعضا در فضای مجازی تبلییغ می‌کنند و مجوز ندارند، به محض این که ما اطلاع پیدا کنیم، به اماکن اعلام شده و هماهنگ شده، بلافاصله به سراغشان می‌رویم و جلوی فعالیت آن‌ها گرفته می‌شود، بنابراین نمی‌خواهیم تحت هیچ شرایطی چه واحد‌های رسمی و چه واحد‌های غیررسمی هیچ گونه تبلیغی را برای پذیرش ایام نوروز داشته باشند.
 
منبع:ایسنا
انتهای پیام//ز.ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار