رای الیوم گزارش داد؛

چرا عربستان بازنده جنگ نفتی با روسیه خواهد بود؟

عربستان در آن واحد، دو جنگ یکی در عرصه داخلی و دیگری در عرصه نفتی علیه روسیه به راه انداخته که این اقدام در نهایت به ضرر ریاض تمام خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه اینترنتی رای الیوم که از لندن به روز می‌شود در یادداشتی به قلم عبدالباری عطوان نوشت: این روزها، عربستان سعودی با اعلان دو جنگ مهم توسط مقامات این کشور، سرتیتر مطبوعات جهان شده است. نخستین جنگ، داخلی است و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای تحکیم قدرت خود و همچنین دور کردن همه دشمنانش، شمار زیادی از شاهزادگان بزرگ و کوچک این کشور را بازداشت کرده است.


بیشتر بخوانید: بن سلمان چگونه می‌خواهد به تخت پادشاهی برسد؟


دومین جنگ، جهانی و شامل اقدام یک جانبه در کاهش بهای نفت عربستان در حدود ده دلار برای هر بشکه است تا روسیه را وادار به پذیرش شروط ریاض و همچنین تصمیم سازمان اوپک در کاهش تولید نفت به میزان یک و نیم میلیون بشکه در روز کند؛ تا از این طریق بهای نفتی که به علت کاهش مصرف در نتیجه شیوع ویروس کرونا بخصوص در چین به عنوان مهمترین کشور واردکننده و مصرف کننده نفت کاهش یافته، افزایش یابد.

بهای نفت دیروز (دوشنبه) ۳۰ درصد کاهش یافت و به ۳۰ دلار برای هر بشکه رسید، عبدالصمد العوضی، کارشناس نفت کویت پیش بینی کرده با ادامه این جنگ، بهای هر بشکه نفت احتمالا به ۲۵ دلار و چه بسا کمتر برسد. همه کارشناسان انتظار «آتش بس» در این جنگ را ندارند، زیرا روسیه مصمم به مخالفت با هر گونه کاهش تولید نفت است.

این، دومین جنگ نفتی عربستان علیه روسیه است، نخستین جنگ، در سال ۲۰۱۴ به دستور آمریکا بود و عربستان تصمیم گرفت برای کاهش بهای نفت با هدف وارد کردن خسارت به اقتصاد‌های روسیه و ایران، تولیدات نفت خود را افزایش دهد که در نتیجه بهای نفت از ۱۲۰ دلار برای هر بشکه به ۳۰ دلار کاهش یافت؛ البته این کار هیچ نتیجه‌ای نداشت چرا که کشور‌های حوزه خلیج فارس به علت کاهش درآمد‌های نفتی خود، صد‌ها میلیارد دلار متضرر شدند در حالی که خسارت‌های وارده به ایران و روسیه قابل تحمل بود و فروپاشی مورد نظر در اقتصاد آن‌ها رخ نداد و این کشور‌ها از این بحران، قدرتمندتر خارج شدند.

سیاستمداران سعودی بر این باورند که نخست فریاد روسیه بلند خواهد شد، زیرا هزینه‌های تولید نفت این کشور دو برابر یا بیشتر از تولید نفت عربستان (۳ دلار برای هر بشکه) است. اما آنها نمی‌دانند روسیه از اقتصاد متنوع تری برخوردار است که فقط بخش محدودی از آن متکی بر نفت و درآمد‌های حاصله است، برعکس عربستان که درآمد‌های نفتی نود درصد از درآمد ملی این کشور را تشکیل می‌دهد.

عربستان و دیگر کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس از هرج و مرج بازار‌های انرژی و کاهش بهای نفت، خسارات بیشتری متحمل شده اند به طوری که اکثر بورس‌های این کشور‌ها فقط دیروز (دوشنبه) ده درصد کاهش داشتند و حتی کویت مجبور شد معاملات در بورس خود را متوقف کند و بورس قطر بیشترین کاهش را در تاریخ خود داشت.

بسیاری از ناظران معتقدند تصمیم یکجانبه عربستان در کاهش بهای نفت بدون هماهنگی با دیگر کشور‌های حوزه خلیج فارس و دیگر اعضای اوپک، از نظر زمانبندی تصمیمی «ماجراجویانه» است که ممکن است همچون سال ۲۰۱۴ نتایج معکوسی در بر داشته باشد؛ خصوصا اینکه مصرف جهانی نفت این روز‌ها به علت توقف تقریبا کامل فعالیت‌های بخش‌های هواپیمایی به میزان زیادی کاهش یافته است. در چند روز گذشته بخش‌های هواپیمایی به علت کاهش شمار مسافران از بیم شیوع کرونا و ورشکستگی بسیاری از شرکت‌ها متحمل حدود ۱۲۰ میلیارد دلار خسارت شده اند.

شرکت آرامکو تاکنون به علت ریزش‌های مالی جهانی و همچنین کاهش مصرف نفت، حدود ۲۴۸ میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داده و بهای سهام این شرکت در مقایسه با بهای زمان عرضه در بازار که حدود ۸.۵ دلار برای هر سهم بود، ده درصد کاهش داشته است.

با ادامه کاهش بهای نفت و بازار‌های مالی جهانی، احتمالا چشم انداز ۲۰۳۰ محمد بن سلمان برای تنوع منابع درآمدی و طرح احداث شهر تفریحی «نیوم» در سواحل دریای سرخ در شمال غرب عربستان که نیازمند ۵۰۰ میلیارد دلار سرمایه است، متحمل بیشترین خسارت خواهند شد. نکته جالب اینکه کشور‌های فقیر جهان از جمله کشور‌های عربی غیر تولیدکننده نفت، بیشترین استفاده را از کاهش بهای نفت خواهند داشت، زیرا بند انرژی درصد عمده‌ای از بودجه‌های عمومی آن‌ها را اشغال می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کامی
۰۸:۵۹ ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
به حال ما که فرقی نداره چون دیگه کسی نفتی ازمون نمیخره که نگران کاهش قیمتش باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
به نظر من ما ایرانیان که بیشترین ظلم بهمون شده باید در چنین شرایطی از تمام جوامع بین المللی با درخواستهای مکرر خواهان برداشتن تحریمهای امریکا
باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
اقتصاد عربستان هیچگاه از هم نمی پاشه!
چون با حج تمتع و عمره جبران کسری بودجه اش میکنه
Iran (Islamic Republic of)
جدال احسن
۲۰:۴۰ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
این یک جنگه
ایران هم مانند روسیه به هیچ وجه نباید زیر بار کاهش تولید نفت برود.
در شرایط فعلی باید تولید نفت مون کمافی سابق باشه و روسیه رو یاری کنیم.
آخرین اخبار