اردوغان: ناتو باید از اقدامات ترکیه در سوریه قاطعانه حمایت کند

رئیس‌جمهور ترکیه در اظهاراتی خواستار حمایت متحدان ناتو خود از اقدامات نظامی این کشور در سوریه شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری الجزیره، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه خواستار پشتیبانی هم پیمانان خود در ناتو از مداخلات نظامی آنکارا در خاک سوریه و نیز مواجهه با موج مهاجران شد.

در پی افزایش تنش‌ها در ادلب سوریه و نیز وضع بحرانی مهاجران در مرز‌های ترکیه و یونان، رئیس جمهور ترکیه در دیدار با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در بروکسل گفت می‌خواهیم که هم پیمانان غربی ترکیه حمایت بیشتری از این کشور برای مواجهه با میلیون‌ها پناهجوی سوری صورت دهند. اردوغان گفت این بحران ناشی از سوریه، از ابعاد امنیتی و انسانی منطقه ما و حتی اروپا را تهدید می‌کند.

اردوغان در جمع خبرنگاران اعلام کرد: ما خواهان حمایت قاطع همه متحدانمان از مبارزاتی هستیم که به تنهایی صورت داده ایم. ناتو در یک دوره بحرانی قرار دارد که طی آن باید به روشنی حمایت خود از ما را نشان دهد.

روز گذشته اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد ترکیه باید پناهندگان و مهاجران را از مرز یونان دور کند.

بحران پناهجویان در مرز‌های ترکیه اوایل ماه جاری آغاز شد که آنکارا اعلام کرد به دلیل حمایت نکردن کشور‌های اروپایی از رویکرد ترکیه در ادلب سوریه، دیگر از حرکت مهاجران به سوی مرز‌های اروپا جلوگیری نمی‌کند.

با این تصمیم، ده‌ها هزار مهاجر که بیشتر آن‌ها از سوریه بودند به مرز‌های یونان یورش بردند. این در حالی است که ماموران مرزی یونان به شدت با ورود این مهاجران مقابله کردند. رسانه‌های خبری از وخامت اوضاع پناهجویان در مرز‌های مشترک ترکیه و یونان خبر می‌دهند؛ به طوری که فرانس بیست و چهار نوشت: با آنکه ورود خبرنگاران به مرز مشترک یونان و ترکیه ممنوع است، گزارشگران ما توانستند تصاویری را از داخل اردوگاه پناهجویان در این منطقه مرزی به دست بیاورند. این تصاویر نشان‌دهنده درگیری‌ها، خشونت‌ها و شرایط زندگی بسیار تکان‌دهنده مهاجران در خاک ترکیه است.

مقامات اروپایی می‌گویند اقدام ترکیه برای گشودن مرز‌ها به روی مهاجران برای رهسپار شدن به سوی اروپا، نقض توافقی است که آنکارا در سال ۲۰۱۶ با اتحادیه اروپا امضا کرد و طی آن متعهد شد در قبال دریافت کمک‌های نقدی، مانع ورود مهاجران به این قاره شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Switzerland
سید فروزان
۱۶:۰۴ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
بهترین جواب به این مردک لات از طرف اروپا ، در ازای دو پناهجو ، یک ترک از اروپا اخراج ، تنها المان با شش میلیون ترک بهترین زمین تعویض است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
مقامات ناتو به خوبی می دانند که علت آوارگی مردم سوریه هزینه های آنها و خیانت اردوغان در گشودن مرزها و ترانزیت مزدوران ادم کش به کشور سوریه برای تخریب زیر ساخت ها و کشتار مردم بیگناه عراق و سوریه و غارت ثروت منابع موجود در این کشور ها بوده و در واقع باید حکام ناتو و آمریکا و کشور های عرب ذیربط در این قضیه به جرم جنایت علیه بشریت محاکمه و مجازات شوند.
آخرین اخبار