ترکیه: یونان به سمت پناهجویان گلوله جنگی شلیک می‌کند / استفاده یونان از گاز اشک‌آور دربرابر پناهجویان

رویترز نوشت پلیس یونان برای جلوگیری از ورود پناهجویان از گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش استفاده می‌کند و ترکیه مدعی استفاده یونان از مهمات جنگی علیه پناهجویان شد.

پناهجویان در مرز ترکیه و یونانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، پلیس یونان برای متفرق کردن پناهجویانی که قصد عبور از مرز ترکیه به سمت اروپا را دارند از گاز اشک‌آور و نارنجک‌های دودزا و همچنین دستگاه‌های آب‌پاش آنهم در نیمه فصل زمستان، استفاده می‌کند.

دولت ترکیه همچنین با انتشار فیلمی اعلام کرد نیرو‌های مرزی یونان از مهمات جنگی برای ممانعت از ورود پناهجویان استفاده می‌کنند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد یونان با رد ادعاهای ترکیه تاکید کرد پلیس و نظامیانی در مرز هستند، مهمات جنگی در اختیار ندارند.

خبرنگار رویترز از گذرگاه مرزی کاستانی گزارش می‌دهد که نیرو‌های امنیتی یونان و ترکیه در دو سوی مرز، گاز اشک‌آور به سمت هم شلیک می‌کنند و پناهجویان نیز در این میان گرفتار شده‌اند.

پناهجویانی که قصد ورود به اروپا را دارند در حالی در مرز یونان گرفتار شده‌اند که چند هزار پلیس و نیروی امنیتی در آن سوی مرز مانع ورود آن‌ها هستند و بیش از هزار نظامی ترکیه‌ای نیز در این سو از بازگشت آن‌ها ممانعت می‌کنند.


بیشتر بخوانید: وضعیت نگران‌کننده پناهجویان در مرز ترکیه و یونان


رویترز به نقل از یک منبع دولتی یونانی نوشت طی ۸ روز گذشته حداقل ۳۹۵۰۰ مورد تلاش برای عبور غیرقانونی از مرز انجام گرفته و ۲۸۰ مورد نیز بازداشت شدند.

این در حالی است که پیش از این گارد ساحلی ترکیه اعلام کرده بود اردوغان دستور داده است جلوی ورود مهاجران به یونان از طریق دریا گرفته شود.

گارد ساحلی ترکیه اضافه کرد: «رویکرد اجازه خروج به مهاجرانی که تمایل رفتن از ترکیه را دارند همچنان پا برجاست، اما مسیر‌های دریایی به دلیل خطرناک بودن مستثنی هستند.»

بحران پناهجویان در مرز‌های ترکیه اوایل ماه جاری آغاز شد که آنکارا اعلام کرد به دلیل حمایت نکردن کشور‌های اروپایی از رویکرد ترکیه در ادلب سوریه، دیگر از حرکت مهاجران به سوی مرز‌های اروپا جلوگیری نمی‌کند.

با این تصمیم، ده‌ها هزار مهاجر که بیشتر آن‌ها از سوریه بودند به مرز‌های کشور همسایه، یونان، یورش بردند. از سوی دیگر ماموران مرزی یونان به شدت با ورود این مهاجران مقابله کردند. رسانه‌های خبری از وخامت اوضاع پناهجویان در مرز‌های مشترک ترکیه و یونان خبر می‌دهند.

اقدام ترکیه برای گشودن در‌های مرزی به روی مهاجران برای خروج به سوی اروپا نقض توافقی است که آنکارا در سال ۲۰۱۶ با اتحادیه اروپا امضا کرد و طی آن متعهد شد در قبال دریافت کمک‌های نقدی مانع ورود مهاجران به این قاره شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
خدا لعنتشون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
چرا ترکیه کرونا نگرفته چرا؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
چرا ترکیه کرونا نگرفته چرا؟!!!
آخرین اخبار