آگاهی، رمز غلبه بر استرس کرونا/ مردم به شایعات فضای مجازی توجه نکنند

یک روانشناس بالینی گفت:اصلی‌ترین راه مقابله با استرس و اضطراب ویروس کرونا تقویت سطح شناخت، آگاهی و توانمندی افراد در مواجه با عوامل بیرونی و درونی این ویروس است.

دکتر احمد پدرام روانشناس بالینی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، اظهارداشت:با توجه به افزایش شیوع ویروس کرونا درکشور‌های مختلفی از جمله ایران، ایجاد موج گسترده‌ای از اطلاعات ناقص، غلط و شایعه در سطح جامعه کشور باعث شده تا بسیاری از افراد دچار ترس و اضطراب شدید در مواجه با این ویروس شوند به همین خاطر تنها راه مقابله با این ترس ارتقا و تقویت سطح اگاهی و توانمندی افراد در برابر این ویروس است.

او افزود:ارتقای سطح اگاهی و شناخت افراد جامعه باعث پیشگیری و جلوگیری از مبتلا شدن و تقویت توانمندی ان‌ها باعث بهبود یافتن از این ویروس است.

روانشناس بالینی ادامه داد:منشا اصلی اطلاعات غلط و نادرست وهمچنین انواع شایعات مختلف در  فضای مجازی است.

پدرام گفت: با ایجاد فرهنگسازی صحیح می‌توانیم زمینه رجوع افرادجامعه به سایت‌های معتبر کشور را فراهم کنیم که این اقدام نیز نقش مهمی در جلوگیری از انتشار شایعات و اطلاعات نادرست و در نتیجه کاهش استرس و اضطراب افراد در مواجه با ویروس کرونا ایفا می‌کند.

اواضافه کرد:همچنین وجود منابع خبری غلط و نادرست در فضای مجازی باعث شده تا افرادی با سوء استفاده مردم جامعه را از منابع درستی که در رسانه‌های داخلی مطرح می‌شود گمراه کنند.

روانشناس بالینی افزود:برای جلوگیری از ترس و اضطراب از ویروس کرونا باید هم عوامل بیرونی که شامل فضای مجازی است و هم عوامل درونی که شامل ارتقا سطح توانمندی افراد است را در نظر گرفت.

پدرام یادآور شد:تقویت روحیه افراد و استفاده از مطالب صحیح می‌تواند تا حد بسیاری ترس و اضطراب از ویروس کرونا را کاهش دهد.

اوگفت:از انجایی که در حال حاضر شاهد بسیاری از شایعات و اطلاعات غلط در فضای مجازی هستیم پرهیز از منتقل و انتشار این اطلاعات به افراد جامعه می‌تواند نقش بسزایی در کاهش استرس و اضطراب از ویروس کرونا داشته باشد.

روانشناس بالینی ادامه داد:موثر‌ترین گامی که می‌توان در کاهش سطح استرس و اضطراب در مواجه با ویروس کرونا برداشت ترویج مثبت گرایی بر ذهن افراد جامعه است که این مثبت گرایی شامل گفت و گوی با اعضای خانواده، خاطره نگاری و فعالیت‌های شادی همچون انواع بازی‌ها ومسابقه‌هایی که می‌توان در داخل منزل انجام داد ست.

پدرام اضافه کرد:همچنین استفاده صحیح از فضای مجازی می‌تواند در افزایش سطح اطلاعات صحیح از ویروس کرونا و در نتیجه کاهش استرس افراد جامعه موثر باشد.

اوتاکید کرد:ایجاد استرس و اضطراب در افراد بسیار مضر بوده به طوری که اگر فرد نتواند استرس و اضطراب خود را در مواجه با مسائل گوناگون کنترل کند دچار تاثیرات هیجانی مختلفی از جمله افسردگی، اختلال در کارکردسیستم گوارش بدن، افزایش ضربان قلب، کاهش تمرکز، گریز از فعالیت، ضعف در سیستم ایمنی بدن و اختلال در خواب می‌شود.

روانشناس بالینی اضافه کرد:در حال حاضر در موقعیت و وضعیتی قرار داریم که هر خانه یک پایگاه سلامت برای افراد خانواده محسوب می‌شود به همین خاطر با توجه به موارد پیشگیری از این بیماری می‌توانیم سهمی مهم در شکست ویروس کرونا در کشور داشته باشیم.
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.