پرهیز از انتشار اخبار منفی، گامی به سوی ارتقای سلامت روان عمومی

اگر به سلامت روان خود اهمیت می‌دهید، از دوستان و آشنایان خود بخواهید اخبار حاوی پیام‌های منفی را برای شما ارسال نکنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: یکی از مطالعات دانشگاه ماساچوست آمریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی نشان داده است که اخبار منفی و کذب با سرعتی بیش از اخبار حقیقی در فضای مجازی منتشر می‌شوند. اما چه عواملی در انتشار این اخبار توسط افراد موثر است؟

مریم شایگان افزود: اخبار کذب اغلب برانگیزاننده هیجانات شدید از جمله ترس، وحشت و ناامیدی هستند. آن دسته از افرادی که توانایی کمتری در کنترل هیجانات منفی خود دارند، به عنوان یک واکنش روان شناختی تمایل بیشتری به اشتراک آن خبر با دیگران دارند. تمایل به محبوبیت در نظر دیگران و به دست آوردن تایید اجتماعی نیز از دیگر علت‌های به اشتراک گذاری اخبار منفی بدون بررسی صحت واقعی آن هستند. برخی از افراد برای نشان دادن برتری خود در به دست آوردن جدیدترین اخبار، بدون مطالعه دقیق و بررسی صحت آن، آن‌ها را به اشتراک می‌گذارند.

رئیس مرکز تحقیقات جامعه نگر دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س)گفت:از دیگر علت‌های مهم انتشار اخبار منفی بدون در نظر گرفتن صحت آن، اثبات عقاید خود به دیگران، نیاز به افزایش درک متقابل توسط دیگران و خستگی فرد است.

شایگان با بیان اینکه شنیدن اخبار منفی فرد را مستعد افسردگی، اضطراب، ناامیدی، پرخاشگری، بدبینی، اختلالات خواب و همچنین فاجعه انگاری در مورد مشکلات شخصی می‌کندافزود: هورمون‌های مرتبط با استرس از جمله کورتیزول، با ایجاد التهاب سبب افزایش درد‌های مفصلی و همچنین افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات جامعه نگر دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س)اظهار داشت:اگر به سلامت روان خود اهمیت می‌دهید، از دوستان و آشنایان خود بخواهید که اخبار حاوی پیام‌های منفی را برای شما ارسال نکنند. آگاهی و آگاهی دادن خوب است، اما تا زمانی که سلامت روان ما را تحت تاثیر قرار ندهد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار