جوزپ بورل خواستار همکاری ایران با آژانس انرژی اتمی شد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار همکاری بیشتر ایران و اجازه تهران به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دسترسی به اماکن معین شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «جوزپ بورل» در صفحه توییتر خود از تماس تلفنی با «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران خبر داد.

بورل می‌گوید که در این تماس تلفنی، درباره ضرورت همکاری بیشتر ایران با آژانس از طریق تمامی شفاف‌سازی‌های لازم و اجازه دسترسی به اماکن معین، رایزنی شده است.

وی افزود: با محمد جواد ظریف درباره شیوع کرونا گفت‎وگو کردیم و بر همبستگی کامل اتحادیه اروپا تاکید کردم. به عنوان بخشی از پاسخ اتحادیه اروپا، یکشنبه گذشته نخستین بسته تجهیزات پزشکی را به ایران تحویل دادیم.

جوزپ بورل گفت که در این تماس تلفنی درباره نتایج اطمینان‌بخش نشست هفته گذشته کمیسیون مشترک برجام با ظریف رایزنی کرده است.

وی افزود: مسئله برجام را مطرح کردم، تلاش برای بازگشت ایران به اجرای کامل توافق هسته‌ای ادامه دارد.

بیشتر بخوانید:

عصر روز سه‌شنبه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران را فراتر از محدوده تعیین‌شده اعلام کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود تاکید کرد ذخایر اورانیوم کم غنی شده ایران از تاریخ ۱۹ فوریه ۱۰۲۰.۹ کیلوگرم (در مقایسه با ۳۷۲.۳ کیلوگرم در ماه نوامبر) بوده است که همچنان از سقف ۲۰۲.۸ کیلوگرم تعیین شده در توافق هسته‌ای بالاتر است.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است ایران محدودیت‌های کلیدی تعیین شده در چارچوب توافق هسته‌ای از جمله سطح غنی سازی اورانیوم و ذخایر اورانیوم غنی شده را نقض کرده است.

ایران در تاریخ ۵ ژانویه -۱۵ دی ماه- از گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای خود بر اساس برجام خبر داد که در سال ۲۰۱۵ میلادی امضاء شد. گام پنجم ایران در واقع بیانگر آن است که کشورمان محدویت‌های تعیین شده بر اساس برجام درباره تعداد سانتریفیوژ‌ها برای غنی سازی اورانیوم را لحاظ نخواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار