زنده ماندن مهماندار هواپیما بعد سقوط از ارتفاع ۱۰ هزار متری + تصاویر

یک مهماندار به نام «وسنا ولوویچ» از سقوط خیالی از ارتفاع ۳۳ هزار پا یا ۱۰ هزار متر جان سالم به در برده بود، که به یکی از عجیب‌ترین رکورد‌های جهان تبدیل شد.

زنده ماندن مهماندار هواپیما پس از سقوط از ارتفاع ۱۰ هزار متریبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در ۲۶ ژانویه سال ۱۹۷۲ یک شهروند چکسلواکی به نام «برونو هونک» صدای فریاد‌هایی را که از کنار یک تپه نه چندان دور از شهر کوچکش شنیده می‌شد، شنید و با رفتن به سمت منبع صدا برای تأیید موضوع، نمای وحشتناکی او را متوقف کرد: بقایای هواپیمای مسافربری که با یک انفجار کاملاً از هم جدا شده بود. هرچند این صحنه حاکی از آن بود که زنده ماندن در این واقعه برای هر کسی غیرممکن است، هونک خیلی زود فهمید که در واقع کسی زنده مانده است.

در میان خرابه‌ها، «هونک» زنی را با لباس آبی‌رنگ پرواز و خون‌آلود پیدا کرد که کفشی هم نداشت. این مهماندار «وسنا ولوویچ» نام داشت و با اینکه در آن زمان خودش نمی‌دانست، اما از سقوط خیالی از ارتفاع ۳۳ هزار پا یا ۱۰ هزار متر جان سالم به در برده بود، که به یکی از عجیب‌ترین رکورد‌های جهان تبدیل شد: زنده ماندن در ارتفاع زیاد و بدون چتر.

زنده ماندن مهماندار هواپیما پس از سقوط از ارتفاع ۱۰ هزار متری

وسنا یک دختر متولد صربستان در زمان حادثه ۲۲ ساله بود و به عنوان مهماندار هواپیما کار می‌کرد و در آن زمان فقط ۸ ماه استخدام شده بود. پس از سفر به لندن برای یادگیری زبان انگلیسی او متوجه عشق بزرگ خود به مسافرت شد و وقتی فهمید یکی از دوستانش در حال استخدام به عنوان مهماندار هواپیماست و این شغل امکان مسافرت به سراسر جهان را برای او فراهم می‌کند، فرصت را مغتنم شمرد و به دوستش ملحق شد.

در سال ۱۹۷۱، وسنا به هواپیمایی JAT هواپیمایی ملی یوگسلاوی و بزرگترین شرکت هواپیمایی کشور خود پیوست. او از فشار خون پایین مزمن رنج می‌برد و رؤیای او تقریباً در حال از بین رفتن بود، زیرا می‌دانست با این اوضاع نمی‌تواند آزمایش و معاینه پزشکی را با موفقیت پشت سر بگذارد، بنابراین ترفندی به ذهنش رسید و تصمیم گرفت بلافاصله قبل از انجام آزمایش چند فنجان قهوه بنوشد به امید این‌که فشار خون خود را برای مدتی بالا نگه دارد. سرانجام آزمون برای او موفقیت آمیز بود و او در برنامه آموزش مهمانداران پرواز هواپیمایی پذیرفته شد.

زنده ماندن مهماندار هواپیما پس از سقوط از ارتفاع ۱۰ هزار متری

او تنها هشت ماه مهماندار هواپیما بود، پس از هشت ماه از او خواسته شد به کادر پرواز شماره ۳۶۷ وابسته به شرکت هواپیمای ملی یوگسلاوی JAT بپیوندد؛ پروازی که قرار بود با توقف در کپنهاگ از مقصد استکهلم به سمت بلگراد حرکت کند. اگرچه وسنا در آن زمان متوجه شد که هواپیمایی در انتخاب او مرتکب خطا شده و او را با شخص دیگری اشتباه گرفته است، این اتفاق را یک فرصت طلایی برای بازدید از پایتخت دانمارک که قبلاً هرگز ندیده بود، در نظر گرفت.

به محض ورود به کپنهاک، او دریافت خدمه‌ای که قرار است در کنار آن‌ها پرواز کنند، تا حدی خسته به نظر می‌رسند، در حالی که او می‌خواست برای لذت بردن از مناظر زیبا در کپنهاگ به بیرون برود، بقیه گروه خرید در نزدیکی فرودگاه یا ماندن در هتل را ترجیح دادند. اما کاپیتان ۲۴ ساعت اتاق هتل خود را ترک نکرد و از رفتن به بیرون از هتل کامل امتناع نمود.

در ساعت سیزده و سی دقیقه ۲۶ ژانویه سال ۱۹۷۲ خدمه هواپیمای ۳۶۷ ​در فرودگاه بین المللی کپنهاگ حاضر شدند و سرانجام این هواپیما ساعت ۳:۱۵ عصر پرواز کرد.

ساعت چهار بعد از ظهر در بخش نگهداری چمدان هواپیما یک انفجار رخ داد. این هواپیما قبل از سقوط از ارتفاع ۱۰ هزار متری در حومه شهر صربسکا‌کامنیس در چکسلواکی در آسمان منفجر و متلاشی شد و از بیست و هشت مسافر و خدمه، وسنا ولوویچ تنها بازمانده آن بود.

زنده ماندن مهماندار هواپیما پس از سقوط از ارتفاع ۱۰ هزار متری

خوشبختانه برونو هونک مرد روستایی که او را پیدا کرد در زمان جنگ جهانی دوم پزشک بود و تا رسیدن امدادگر‌ها توانست وسنا را زنده نگه دارد. اما این کار آسانی نبود، زیرا هر دو پای او، سه مهره از ستون فقرات، لگن و دنده و جمجمه اش شکسته بود.

پس از انتقال به بیمارستان در پراگ، وسنا چند روز را در کما گذراند. علاوه بر صدمات متعدد در سطح بدن، او از خونریزی مغزی رنج می‌برد که باعث از دست رفتن کامل حافظه او شد. او از لحظه سوار شدن در هواپیما تا حدود یک ماه پس از حادثه، یادش نمی‌آمد که چه اتفاقی برای او رخ داده است. تمام آنچه او می‌توانست به خاطر بیاورد سلام او به مسافران هواپیما بود سپس تمام خاطرات تا صحنه ایستادن والدین در کنار تخت بیمارستان از ذهنش پاک شد.

چگونه وسنا ولوویچ زنده ماند؟

هرچند تمام این جراحات وارد‌هایی که وی متحمل شده بود می‌توانست او را برای همیشه فلج کند و حتی بکشد، اما تنها ۱۰ ماه پس از تصادف وسنا دوباره روی پاهایش ایستاد. پزشکان هرگز انتظار نداشتند که او بتواند زندگی طولانی داشته باشد و البته از همان ابتدا که از حالت کما خارج شد همه را شگفت‌زده کرد. اولین کاری که وی بعد از بلند شدن از کما انجام داد سفارش یک سیگار بود. در حقیقت، دوره بهبودی وی نسبتاً کوتاه و تا حد زیادی موفقیت آمیز بود، واقعیتی که شاید به رژیم غذایی او در کودکی که شامل شکلات، اسفناج و روغن ماهی بود بازمی‌گشت.

زنده ماندن مهماندار هواپیما پس از سقوط از ارتفاع ۱۰ هزار متری

بازرسان ایمنی حمل و نقل هوایی بر این باورند که موقعیت وسنا در هواپیما در زمان حادثه همان چیزی بود که به او کمک کرد تا از سقوط مهلک جان سالم به در ببرد؛ زیرا او هنگام انفجار در پشت هواپیما کنار سبد توزیع مواد غذایی نشسته بود. در حالی که بسیاری از بقیه مسافران از داخل هواپیمای آسیب دیده بیرون افتاده بودند، وسنا با صندلی خود که به این بخش از هواپیما وصل شده بود در جای خود باقی ماند و این بخش کوچک که در آن قرار داشت، روی تپه‌ای با پوشش انبوه درخت افتاد که زمین آن پوشیده از لایه ضخیم برف بود.

چگونه می‌توان از سقوط هواپیما در آسمان بدون چتر جان سالم به در برد؟

پزشکان و محققان ایمنی هوا گفتند فشار خون پایین وسنا همان چیزی بود که به زنده ماندن او کمک کرد، زیرا فشار خون پایین از انفجار قلب او پس از سقوط جلوگیری کرد.

علت انفجار این هواپیما، کار گذاشتن یک بمب کوچک در هواپیما توسط یک گروه جدایی طلب کرواتی به نام Ustaše بود که برای جدایی از یوگسلاوی می‌جنگیدند.

در پاسخ به این حملات، یوگسلاوی امنیت فرودگاه‌ها را تقویت کرد. وسنا در طول زندگی خود یک مسافر پرشور ماند تا اینکه در سال ۲۰۱۶ در ۶۶ سالگی درگذشت.

دانستنی های جالب ، مفید و عجیب از سراسر دنیا در سرویس وبگردی

فریب این کانال تلگرامی را نخورید!

جهان در اردیبهشت ۹۹ نابود خواهد شد؟

کرکس موتورسوار در مشهد چه بر سر مردم آورد؟

بازداشت کارگردان ایرانی به خاطر مرگ مشکوک همسرش

وقتی عروس و مادرشوهر پشت سنگر مبارزه با کرونا آتش به اختیار عمل می‌کنند+ عکس

طرز تهیه قلیه قاشقی

سرنوشت عجیب جوان معتادی که دست بدنسازهای حرفه ای را هم از پشت بست + فیلم

شستن قالی چقدر آب می‌خورد؟

تزریق چربی به صورت؛ آن‌چه باید بدانید

شوخی خطرناک پتروشیمی‌ها با امنیت غذایی کشور

راه‌های تشخیص ماهی سالم از فاسد

مراقب این بمب خطرناک انفجاری کرونا باشید

حاج‌تقی و تهیه ۱۱ هزار جهیزیه

بلع دردناک؛ از دلایل تا درمان

آموزش آشپزی؛از کباب لقمه زعفرانی و کوبیده استانبولی تا دلمه مرغ خوشمزه + طرز تهیه

از فریتاتای سالمون تا ساندویچ خوشمزه لازانیا برای عصرانه + طرز تهیه

انتشار بیماری مرموز و کشنده در اتیوپی + تصاویر

۱۰ فیلم برای دیدن، در این روز‌هایی که خانه هستیم

طرز تهیه قطاب خانگی؛ بهداشتی و دلپذیر

مصرف این ادویه موجب ایجاد سرفه‌های خشک می‌شود

این یادگاری‌های مرگبار کابوس مردم مرزنشین شدند

فوت و فن های تهیه مربا

جدال سعودی‌ها و تزار‌ها بر سر بازار نفت

آمپول بزن، لباست را به روغن ضد کرونا آغشته کن، بیا کنسرت!

بچه فیل و مادرش در چنگال لاشخور‌ها + تصاویر

ادعا‌های عجیب‌ ۷ مدعی سفر در زمان و پیش‌گویی‌هایشان + تصاویر

واکاوی مجدد پرونده جنایی خواننده «رپ» ایرانی

استقلال بدون دیاباته؟

۱۱ روش برای رهایی از اضطراب در کمتر از ۵ دقیقه

پیام فردوسی و سعدی برای روز‌های کرونایی

چرخش ۱۸۰ درجه‌ای سردار در روسیه

پیام نهفته در کاشت نهال به دست رهبر انقلاب

فوت و فن‌های پخت عدسی؛ برای این روز‌ها که خانه‌نشین شده‌ایم

اختفای عربستان پشت کرونا برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی‌ها/ ادعای مضحک نویسنده سعودی خبرساز شد

طرز تهیه ۵ نوع صبحانه سریع و خوشمزه

چگونه یک خیاط ماهر شوید؟

اخاذی زن رمال از دختران جوان با تهدید طلسم همیشگی

منبع: تابناک

انتهای پیام/

برچسب ها: سقوط هواپیما ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۸ ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
داستان خوبی بودولی هیچ جانتونستم ازش مدرکی بدستبیارم ک واقعیت داره یانه
Iran (Islamic Republic of)
دانیال
۰۸:۳۱ ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
توی گوگل Vesna Vulović سرچ کن حتی توی ویکی‌پدیا هم گذاشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۳ ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
یعنی اون ی ذره بازوش که محوش کردین عالی هست . احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
چطوری تشخیص دادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
مرسی واقعا
نکته ی بسیار خوبی بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۷ ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
همین علت زنده ماندن این بنده خدا طرح یک نوع هواپیما است که اگر سقوط کرد همه زنده بمانند. مسأله ساده است مهندسی طراحی هواپیما ها هول هولی تهیه شده و بشر فکر میکند هواپیما یعنی همین ها به همین شکل.
باید نوع طراحی هواپیما ها ارتقاء یابد. امروز یک ناو هواپیمابر هم می‌تواند با طی الارض جابه‌جا بشود
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۲:۰۳ ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
جالب بود. ممنونم از نوشته خوبتون. قربون خدا برم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
گرنگهدارآن است که من میدانم
شیشه رادربغل سنگ نگه میدارد

اشک در چشمانم حلقه زد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
من که نفهمیدم!
پس چرا نوشتید "" سقوط خیالی """ ؟؟؟!!!!!
اسم هواپیما خیالی بود یا اسم تپه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
یعنی شگفت انگیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
سرنوشت عجیبی داشته این خانم واقعا فاصله مرگ با زندگی چقدر کوتاهه حتی از یک صدم ثانیه هم کمتر من رو غرق در فکر فرو برد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
چه ربطی داشت؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
فقط خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
اگر شانس نداشته باشی زندگی ات تباه میشه. مثل من که زندگی ام نابود شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
یاد ونامش گرامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
الله اکبر
جانم به بزرگی خدا
Iran (Islamic Republic of)
محمودی
۱۷:۱۵ ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
همه اینا به کنار . تا وقتی که خدا نخواهد کسی بمیره اگه هواپیما رو هم بمب اتم بزنن باز نمیمیره .

لا حول ولا قوة الا بالله