فراهانی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

تلاش تهران برای ایفای نقش پررنگ‌تر برای حل بحران ادلب

کارشناس مسائل ترکیه گفت: با توجه به پیام روحانی به آنکارا و مسکو، تهران نقش پررنگ تری در حل بحران ادلب ایفا خواهد کرد.

تهران قصد دارد نقش پررنگ تری را در مواجهه با بحران ادلب داشته باشد/ ناتو مقابل روسیه از ترکیه حمایت قطعی نمی‌کندابراهیم فراهانی کارشناس مسائل سیاست خارجی ترکیه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که با توجه به اختلاف نظر میان روسیه و ترکیه، ایران چطور می تواند نقش میانجیگر را در حل بحران ادلب ایفا کند، گفت: مسکو و تهران در یک جبهه قرار دارند، ولی نوع مواجهه آنکارا در مسائل منطقه به دلیل نفوذی که در سوریه دارد متفاوت است؛ اما باید توجه داشته باشیم که در رابطه با مسائل منطقه میان سیاست های ایران و برخی از احزاب ترکیه هم  اختلاف نظر وجود دارد.

او با اشاره به اختلاف نظر میان مسکو و آنکا در رابطه با تحولات اخیر ادلب افزود: بنابر اخبار منتشر شده، پنجم مارس (فردا) رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با همتای روس خود ولادیمیر پوتین دیدار می کند. این رایزنی را می توان کلید حل بحران فعلی بین آنکارا و دمشق دانست؛ از طرف دیگر روحانی به روسای جمهور روسیه و ترکیه پیشنهاد برگزاری نشست آستانه در تهران را داده است و به نظر می رسد که ایران  قصد دارد نقش پررنگ تری را در مواجهه با بحران ادلب داشته باشد.

فراهانی با بیان اینکه هنوز موافقتی برای برگزاری نشست بعدی آستانه شکل نگرفته، اظهار کرد: دیدار اردوغان و پوتین که پنجشنبه (پنجم مارس) انجام می شود، می تواند نتایج مهمی را در رابطه با اختلاف نظرهای موجود  بین آنکارا و دمشق در بر داشته باشد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی ترکیه با اشاره به بلوک آستانه اظهار کرد: نشست های آستانه در مقابل ایجاد ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا، اقدام جدیدی بود که به ابتکار ایران و روسیه پس از آزادسازی حلب شکل گرفت، اما این مذاکرات پس از شکست داعش در سوریه دیگر اثرگذاری قبلی خود را ندارد، اما همچنان می تواند به عنوان چاره و راه گشایی برای حل این معضل باشد.

او ادامه داد: به دنبال تشدید تنش بین آنکارا و دمشق، اروپا، ناتو و آمریکا با حمایت از ترکیه قصد دارند از آب گل آلود ماهی بگیرند؛ بویژه اینکه اروپایی ها از ترس خروج سوری هایی که به ترکیه پناه برده اند و تکرار بحران پناهندگان مانند سال ۲۰۱۵  از اقدامات آنکارا در حلب حمایت می کنند که همین موضوع آنکارا را دچار نوعی خود بزرگ بینی کاذب کرده است .

فراهانی با اشاره به حمایت ناتو از مواضع ترکیه اضافه کرد: آنکارا  تصور می کند که ناتو توانایی حمایت از آنها  را داشته و به همین دلیل هم درخواست استقرار سامانه پاتریوت در مرز سوریه را داده است؛ اما در حقیقت  دست ناتو هم بسته بوده  و نمی تواند حمایت قطعی از ترکیه در مقابل قدرت بزرگی به نام روسیه داشته باشد در نتیجه وارد بحران جدی و جنگ نخواهد شد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی ترکیه در پایان با اشاره به اختلاف نظرهای آنکارا و مسکو در سوریه تصریح کرد: با توجه به پیچیدگی شرایط غرب آسیا بویژه سوریه و استان ادلب که همچنان چندین هزار تروریست نظامی و غیر نظامی را در خود جای داده است، تنش های موجود به آسانی قابل حل نخواهد بود و باید روندی چند ساله را طی کند تا به سرانجام برسد. علاوه براین تنش های میان آنکارا و دمشق به هیچ عنوان در کوتاه مدت قابل حل نیست.


بیشتر بخوانید: آنکارا و مسکو باید اختلاف نظر‌ها را به حداقل برسانند


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ahmad yazdanparast
۱۲:۰۲ ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
به جرات میتوانم بگویم که کارشناس مسائل سیاسی آقای ابراهیم فراهانی بسختی در اشتباه هستند و حتی میتوان گفت چیز زیادی در باره سیاست خارجی ترکیه نمی دانند.
در مورد احزاب ترکیه و سیاست خارجی ایران گفتند اختلاف نظر دارند . این اختلاف نظر نیست . خیلی عمیق تر و وخیم تر است.
آخرین اخبار