با کسب اطلاعات صحیح، اضطراب از کرونا را کاهش دهیم

دسترسی به اطلاعات صحیح و با کیفیت عاملی است که روانشناسان معتقدند نقش مهمی در حفظ سلامت روانی افراد در برابر بیماری کرونا دارد.

مدیرگروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، گفت: نخستین و مهم‎ترین نکته برای حفظ سلامت روانی در برخورد با مسائلی که در جامعه مطرح است، دسترسی به اطلاعات صحیح و از منابع موثق درباره آن مساله است. به طور مثال درباره کرونا که موضوع روز است، افراد تلاش کنند از پایگاه‌های معتبری مانند دانشگاه علوم پزشکی، وزارت بهداشت یا سازمان جهانی بهداشت اطلاعاتی به دست بیاورند.

فاطمه اکبری زاده افزود: داشتن اطلاعات کافی احساس کنترل شرایط را به فرد می‌دهد و کمک می‌کند که اضطرابش کاهش یابد.

او ادامه داد: وقتی اطلاعاتمان دقیق باشد، خبر‌های درست را از نادرست تشخیص می‌دهیم و با دیدن هر خبری آن را نمی‌پذیریم و وضع را بدتر از آنچه که هست تصور نمی‌کنیم.

فعالیت روزمره را با حفظ نکات بهداشتی انجام دهیم

این روانشناس بالینی گفت: برخی از افراد این روز‌ها خود را در خانه حبس کرده‌اند و با کسی ارتباط ندارند، در صورتی که این کار صحیح نیست و باید افراد با حفظ نکات بهداشتی روابط معمول و کار‌های روزمره خود را پیگیری کنند.

اکبری زاده تاکید کرد: در چنین شرایطی ما به حمایت از همدیگر و تلاش برای کاهش نگرانی یکدیگر نیاز داریم و نباید خود را از ارتباط با دیگران محروم کنیم.

او گفت: به هر ترتیب در شرایط کنونی افراد ساعات بیشتری را در خانه سپری می‌کنند و خوب است که از این فرصت برای خواندن کتاب، حرف زدن با اعضای خانواده، دیدن فیلم، نرمش، یا دیگر کار‌هایی که می‌تواند حال افراد را بهتر کند، استفاده شود.

روش‌های نادرست برای برطرف کردن اضطراب ممنوع

این روانشناس تاکید کرد: افراد نباید برای برطرف کردن اضطراب از روش‌های نادرست مانند استفاده از دخانیات روی آورند، زیرا زیان این روش‌ها در درازمدت بیشتر است.

از سلامت روانی فرزندان مراقبت کنیم

اکبری زاده همچنین با اشاره به نقش رفتار والدین در کاهش نگرانی فرزندان از کرونا، گفت: والدین با توجه به سن فرزندانشان، با آن‌ها صحبت کنند و به آن‌ها اطمینان دهند که اگر مقاومت جسمی و روانی خود را بالا ببرند می‌توانند در برابر بیماری مقاومت کنند.

او گفت: با توجه به اینکه اکنون فرزندان در معرض خبر‌های مختلف هستند، والدین با صحبت کردن و ارائه اطلاعات صحیح، تصورات نادرست آن‌ها را از بیماری اصلاح کنند و از آثار منفی خبر‌ها بر روی فرزندان بکاهند.

مدیرگروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تاکید کرد: والدین باید به بچه‌ها اطمینان دهند که اگر هم اتفاقی بیفتد همه در کنار هم هستیم، از همدیگر مراقبت می‌کنیم و مشکل را حل خواهیم کرد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.