پاک آیین در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

تلاش سوریه برای حفظ تمامیت ارضی خود در ادلب

سفیر اسبق کشورمان گفت: ارتش سوریه تلاش می کند تا ضمن مقابله با تروریست ها، تمامیت ارضی خود در ادلب را حفظ کند.

مداخله نظامی در سوریه، مورد پذیرش کشورهای منطقه نیستمحسن پاک آیین سفیر اسبق کشورمان در گفت وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به بروز تنش‌های اخیر در استان ادلب سوریه اظهار کرد: برای بررسی حوادث اخیر ادلب، باید مواضع چند کشور را بررسی کرد، اول اینکه سوریه به عنوان کشوری که دارای حاکمیت ملی بوده و حق دفاع از  تمامیت ارضی خود را دارد باید  با بقایای تروریست‌ها در ادلب مبارزه کند.

دیپلمات اسبق کشورمان ادامه داد: ارتش سوریه سعی می‌کند ادلب و حلب را که بخشی از تمامیت ارضی این کشور محسوب می شوند را از تصرف تروریست‌ها آزاد کند،  این حق طبیعی دولت مستقر در دمشق بوده  و کاملا منطبق بر موازین بین المللی است. هیچ  کشوری نمی‌تواند بابت احقاق این حق، دمشق را مورد نقد قرار دهد یا از ادامه مبارزات ارتش  این کشور علیه تروریست‌ها در این مناطق جلوگیری کند.

پاک آیین تاکید کرد: ترکیه به دنبال مبارزه با  نیروهای کرد‌ در سوریه است. این درحالی است که در نشست سوچی مذاکراتی انجام و قرار شد ایران، روسیه و ترکیه علیه تروریست ها‌ی مستقر در مناطق شمالی سوریه مبارزه کنند، در عین حال اوضاع طوری ترتیب داده شود که نگرانی آنکارا از حمله کرد‌ها به این کشور رفع شود.

او تصریح کرد: پیش از این تروریست‌ها بیشتر مناطق ادلب و حلب را در تصرف خود داشتند، در همین راستا هم کشور‌های شرکت کننده در روند مذاکرات آستانه متعهد شدند که به سوریه در مقابله با تروریسم کمک کنند. به همین دلیل نیرو‌های نظامی روانه این مناطق شده و برج‌های دیده بانی را در ادلب و حلب ایجاد کرده بودند. تمامی این اقدامات در راستای مبارزه با تروریسم و با موافقت دولت سوریه انجام شد.

کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: دولت سوریه با مذاکرات انجام شده بین تهران،آنکارا و مسکو موافق و از کشور‌های روند آستانه برای همکاری در مبارزه با تروریسم دعوت کرده بود. اما امروز وضعیت متفاوت است، حضور تروریست ها در این مناطق ازبین رفته و داعش نابود شده است همچنین  بقایای تروریسم مانند جبهه النصره یا تحریر الشام که در منطقه باقی مانده اند توسط ارتش سوریه از بین خواهد رفت و آنها با قوت به مبارزه با تروریست ها ادامه دهند.

پاک آیین ادامه داد: در شرایط فعلی دلیلی ندارد که نیرو‌هایی نظامی از دیگر کشور‌ها وارد ادلب شوند. باید اجازه دهند ارتش سوریه به پیشروی‌های خود ادامه دهد و قطعا حضور نظامی دیگر کشور‌ها در ادلب و حلب غیر منطقی به نظر می‌رسد.

او با اشاره به پیامد‌های منطقه‌ای تنش‌ها در ادلب و مناطق شمالی سوریه خاطر نشان کرد: مداخله نظامی کشور‌های دیگر در سوریه، به معنای دفاع و تقویت تروریسم و نقض تمامیت ارضی این کشور محسوب می‌شود.

سفیر اسبق کشورمان درباره  نقش جبهه مقاومت در حذف تروریسم از منطقه و شمال سوریه عنوان کرد: در مسیر نابودی گروه‌های تروریستی در منطقه اقدامات زیادی انجام شده است شهدای زیادی از محور مقاومت تقدیم آرمان مبارزه با تروریسم شده است و اگر کشوری فعالیتی را در جهت تقویت آنها انجام دهد با مخالفت سایر همسایگان خود روبرو می شود.

پاک آیین یادآورشد: سیاست واشنگتن از اول مقابله با دولت حاکم بر سوریه و تلاش برای تجزیه این کشور بوده و در همین راستا هم تلاش می کنند تا برای تامین امنیت رژیم صهیونیستی، سوریه را تضعیف کنند. 

او در پایان خاطر نشان کرد: آمریکا  به دنبال اهداف تنش آفرین در منطقه است و در رابطه با سوریه هم خواهان برقرای ثبات در این کشور و منطقه نیست؛ به همین دلیل هم ایالات متحده آمریکا و متحدانش از مداخله نظامی در سوریه حمایت کنند، اما کشور‌های مداخله گر در سوریه باید مراقب باشند تا در باتلاق آمریکا اسیر نشوند.


بیشتر بخوانید: روسیه و ترکیه خواستار کاهش تنش‌ها در سوریه شدند


عملیات ارتش سوریه و گروه‌های مقاومت برای پاکسازی استان ادلب که آخرین پایگاه تروریست‌ها در این کشور محسوب می‌شود، از حدود ۵۰ روز پیش آغاز شده است و با وجود پیشروی‌های گسترده نظامی، همچنان ادامه دارد. این در حالی است که ارتش ترکیه که در خاک ادلب حضور دارد، به دمشق درباره ادامه این عملیات هشدار داده است و علاوه بر این شبه‌نظامیان تحت حمایت این کشور هم سعی در ایجاد کارشکنی در روند پیشروی نیرو‌های سوری دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۱:۰۱ ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
من خودم تورکم اذری نیستم تورکم تورکیه قلط میکنه نیرو بدون اجازه برده سوریه داره سو استفاده میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
ترکیه همسایه ما و دوست ماست ولی باید اگر برادرم هم باشد حق را بگویم ترکیه برای حفظ تمامیت ارضی خود به قول معروف از کیسه خلیفه میبخشد و این درست نیست
آخرین اخبار