بوشهر همیشه بهار را بیشتر بشناسید

در این مطلب نیم نگاهی به بوشهر و جاذبه‌های پرتعداد و افسونگرش کرده ایم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا بهتر است از سفر های غیر ضروری جلو گیری کنیم . به این بهانه شما را به صورت مجازی به سفر به یکی از مکان های دیدنی ایران زیبا برده ایم  امید است بعد از عبور از این بحران و شکست این بیماری به صورت حضوری ازین مکان های زیبا دیدن کنید. با ما همراه باشید.

بوشهر، از آن استان‌هایی است که سینه‌اش پر از گنجینه‌های دیدنی و تاریخی و فرهنگی و طبیعی است؛ از بنادر و سواحل زیبا و بکر گرفته تا آوا‌ها و نوا‌ها و موسیقی اصیل و گوش‌نواز جنوبی، مراکز تجاری بندری، خانه‌ها و بافت‌های تاریخی، ...

رفع کمبود‌ها در طرح توریسم ۲۰۲۲
بنا بر ارزیابی‌های صورت گرفته در نوروز ۹۸، کمبود پارکینگ و سرویس‌های بهداشتی از گلایه مهم گردشگران بود.

معاون امور عمرانی استانداری بوشهر در گفتگو با جام‌جم ضمن اشاره به افزایش جمعیت مسافران نوروزی در بهار ۹۸ در بوشهر نسبت به سال‌های پیشتر از آن، کمبود‌های زیرساختی استان را تایید کرده و می‌گوید: در قالب پروژه بوشهر توریسم ۲۰۲۲ نسبت به برطرف کردن آن‌ها برای نوروز سال ۹۹ اقداماتی انجام شده است.

مهرداد ستوده می‌افزاید: استان بوشهر در همه ابعاد دارای ظرفیت‌های گردشگری است که برای بهره‌مندی بیشتر گردشگران از ظرفیت‌های استان طرح گردشگری توریسم ۲۰۲۲ طراحی و عملیاتی شده است. طرح گردشگری توریسم ۲۰۲۲ در شهر‌های بوشهر، گناوه و کنگان، ۲۴ روستا و دو منطقه عشایری استان به صورت پایلوت اجرایی شده است. در این طرح یک خیابان گردشگری در هر شهر تعیین شده که گردشگران بدون دغدغه ترافیک و تردد خودرو به ساحل دسترسی دارند.

ما آماده ایم

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر نیز در گفتگو با جام‌جم با اشاره به برنامه‌های اقدامی استان بوشهر برای احداث و تقویت تاسیسات و زیرساخت‌های گردشگری می‌گوید: در حال حاضر ۱۷۸ واحد اقامتی شامل هتل، هتل آپارتمان، بوم‌گردی، مجتمع تفریحی و گردشگری و سفره‌خانه سنتی با تعداد ۳۲۳۲ تخت در سطح استان بوشهر آماده خدمت‌رسانی و سرویس‌دهی به مهمانان و مسافران در نوروز ۹۸ هستند.

محمدحسین ارسطوزاده اضافه می‌کند: باتوجه به ظرفیت استان بوشهر در گردشگری دریایی، ۱۷ فروند شناور مدرن، گردشگری و سنتی که در مجموع گنجایش بیش از ۴۰۰ هزار نفر را برای تفریح در سواحل استان دارند به ظرفیت ناوگان دریایی اضافه کرده‌ایم، این در حالی است که تاپیش از این تجهیزاتی در این سطح وجود نداشت.

به گفته وی، همه ۱۳۷ جاذبه سیاحتی، زیارتی، گردشگری و طبیعی استان در ده شهرستان آن آمادگی بازدید هموطنانمان در ایام پیش رو را دارند.

بندر دیلم و بازار‌های ته لنجی‌اش
خرید یکی از بخش‌های جذاب هر سفری است و بهترین گزینه برای خرید در استان بوشهر، بندر دیلم است و بازار‌های ته‌لنجی‌اش.
برای رسیدن به بندر دیلم، از هندیجان آخرین شهر خوزستان گذر می‌کنید و پس از طی ۶۰ کیلومتر از این شهر به بندر دیلم یعنی دروازه شمالی بوشهر می‌رسید. بندر دیلم با بازار‌های تجاری شامل پوشاک، صوتی و تصویری، آرایشی و بهداشتی، خوراکی و سایر کالا‌های ته‌لنجی در انتظار شماست. بازار‌هایی مثل بازار کویتی‌ها یا مجتمع نخل بیشتر در میدان مرکزی دیلم یا میدان حسینیه اعظم واقع شده و بازار‌های تازه‌ساختی هم در نقاط ساحلی شهر یا بازارچه ساحلی وجود دارد.

شنا در دریای آرام دیلم، قایق‌سواری، اسب‌سواری، موتورسواری و ماشین‌سواری روی ماسه‌های نرم ساحلی و پرواز بادبادک‌ها بر فراز آسمان نیلگون خلیج‌فارس گزینه‌های دیگری است که می‌توانید در دیلم از آن‌ها لذت ببرید.

اگر تمایل داشتید یک شب در دیلم بمانید، محلی‌ها خانه اجاره می‌دهند و اجاره آن‌ها از شبی ۸۰ هزار تومان شروع می‌شود.

جزیره گردشگری حماء در فاصله دو کیلومتری بندر دیلم قرار دارد و یک جاده دسترسی آن‌ها را به هم می‌رساند. البته طوری برنامه‌ریزی کنید که تا قبل از غروب آفتاب این جزیره را ترک کنید، زیرا امکانات لازم برای اقامت شبانه را ندارد. روستای عامری در نزدیکی دیلم و بندر امام حسن (ع) در ۳۰ کیلومتری آن هم از مکان‌های دیدنی منطقه هستند. نام بندر گناوه و بازارهایش هم که احتمالا به گوشتان رسیده است.

دشتستان بانخلستان و دریاچه و کاخ‌های باستانی‌اش
دشتستان که بزرگ‌ترین شهرستان بوشهر است، با ۷۰۰۰ سال تاریخ و قدمت خود به تنهایی کلی جاذبه دارد و قطب تولید محصولات متنوع کشاورزی هم هست.

سد شهید رئیسعلی دلواری، یکی دیگر از جاذبه‌های بوشهر است که برای رسیدن به آن باید از گناوه عبور کرده، به شهر شبانکاره برسید و پس از گذر از آن و طی یک مسیر کوهستانی، به دریاچه زیبای پشت سد برسید. اگر از تماشای دریاچه سیر شدید، ۲۰ کیلومتر برانید به نگین سبز استان یعنی آبپخش می‌رسید.

در این شهر در حاشیه جاده‌ای که از دل نخلستان‌های سر به فلک کشیده می‌گذرد، می‌توانید ساعتی به استراحت بپردازید. پس از تماشای چشم‌انداز نخلستان‌های زیبای منطقه و کانال‌های آبیاری نخیلات، از غرفه‌های کپری موجود انواع سوغاتی‌های دشتستان یعنی خرما، شیره، ارده، حلوا راشی را با قیمت مناسب بخرید. پنیر نخل هم یکی دیگر از خوردنی‌های لذیذ این شهر است که می‌توانید به صورت تازه از کپرداران بگیرید. پس از آبپخش با طی حدود ۱۵ کیلومتر به برازجان مرکز شهرستان دشتستان خواهید رسید. راستی اگر برای لذت بردن از طعم و عطر غذا‌های جنوبی در آب‌وهوای بهاری برنامه‌ریزی ویژه‌ای کرده‌اید، قلیه‌ماهی، میگوی بندری و ماهی شکم پر پیشنهاد می‌کنیم که می‌تواند حسابی اقامت چند روزه را در این شهرستان به‌یادماندنی کند. برای دیدن جاذبه‌های گردشگری شهرستان دشتستان ۳ روز می‌تواند کافی باشد.

کاروانسرای مشیرالملک یا به‌اصطلاح محلی‌ها، دژ برازجان در مرکز شهر برازجان پس از ۱۷۰ سال که از ساخت آن می‌گذرد همچنان باشکوه و استوار پابرجا باقی مانده است. کاخ کوروش یا چرخاب، یکی از کاخ‌های زمستانی کوروش هخامنشی در حاشیه غربی شهر برازجان قرار دارد. آثار هخامنشیان در دشتستان تنها منحصر به کاخ چرخاب نیست، زیرا کاخ‌های دیگر مثل تااوکه و بردک سیاه به ترتیب در روستای درودگاه و جتوط هم قرار دارد.

قایق‌سواری در خلیج همیشه فارس
لنج سواری و قایق‌سواری بر امواج خلیج‌فارس با قیمت هر نفر ۵۰۰۰ تومان همراه با پخش موسیقی زنده و به‌خصوص نی‌انبان توسط نوازندگان بومی، خاطرات خوب همه مسافرانی است که در ایام نوروز به بوشهر سفر می‌کنند. برای استفاده از این امکانات به اسکله والفجر در خیابان صلح آباد بوشهر و یا به پلاژ ساحلی بندر بوشهر بروید.

این بافت چشم‌نواز تاریخی
بازدید از بافت تاریخی بوشهر که به چهارمحل معروف است از پیشنهاد‌های ویژه ماست. در بافت تاریخی بوشهر که حدود ۴۰ هکتار وسعت دارد کلکسیونی از عمارت‌های تاریخی است که در کوچه‌های تنگ و باریک با معماری‌های جذاب و هنرمندانه و در محله‌های تاریخی کوتی، بهبهانی، دهدشتی و شنبدی قرار گرفته‌اند.
موزه‌های مختلفی هم در بوشهر وجود دارد که برای دیدن همه آن‌ها نصف روز کافی است. بازدید از قبرستان انگلیس‌ها را فراموش نکنید.

بازارچه صنایع دستی
اگر اهل خرید سوغاتی و صنایع‌دستی هستید رفتن به فروشگاه مرکزی صنایع‌دستی در میدان امام (ره) بهترین گزینه است، زیرا هم با صنایع‌دستی و دریایی متنوع و زیبایی که حاصل کار دست هنرمندان چیره‌دست بوشهری است، روبه‌رو می‌شوید و هم با قیمت‌های تعاونی و بسیار خوب آن می‌توانید کلی خرید کنید.

موزه قهرمان دلوار
زادگاه قهرمان ضداستعماری مردم جنوب، بندر دلوار است که در فاصله ۲۵ کیلومتری بوشهر به سمت جنوب شرقی آن قرار دارد. در بندر دلوار خانه شهید رئیسعلی دلوار سردار سربلندی جنوب قرار دارد که به صورت موزه درآمده است. در این موزه با انواع و اقسام سلاح جنگی زمان جنگ جهانی اول آشنا می‌شوید و یکی از اهالی دلوار با پوشش محلی و سنتی با صدای رسا و زیبا جنگ‌نامه‌خوانی می‌کند. ضمن این که در ایام نوروز غرفه‌های متعدد عرضع انواع نان محلی، غذا‌های سنتی و صنایع دستی در مجاورت موزه برپا می‌شود.

آبگرم اهرم را از قلم نیندازید
در مسیر رسیدن به اهرم، مرکز شهرستان تنگستان با انواع مزارع تنباکو مواجه می‌شوید. چشمه آبگرم میراحمد اهرم معمولا یکی از نقاط پرگردشگر است که خواص درمانی دارد. علاوه بر این قلعه زائرخان اهرمی از سران نهضت جنوب علیه استعمار انگلیس در مرکز شهر اهرم و تفرجگاه‌های سرسبز خائیز هم می‌تواند محور گردش شما در تنگستان باشد. خیالتان بابت اقامت در خاییز راحت چراکه یک اقامت بومگردی دارد. این اقامتگاه در مجموع ظرفیت پذیرایی از ۴۰ گردشگر در شب را دارد. کمترین هزینه اقامت در این اقامتگاه برای هر نفر ۶۴ هزار تومان می‌شود. دشتی هم یک اقامتگاه بوم‌گردی دارد که به تازگی در این شهرستان بهره‌برداری شده و برای ۲۵ گردشگر در هر شب ظرفیت دارد.

گنبد نمکی جاشک
بازدید از گنبد نمکی جاشک هم خالی از لطف نیست، زیرا تنها رشته‌کوه نمکی جهان است با طبیعتی بکر و زیبا که شوری خاصی به سفر نوروزی شما می‌دهد. البته رفتن به آنجا بدون راهنما اصلا کار درستی نخواهد بود.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار