مکی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تبعات تشدید بحران در منطقه، متوجه دولت های اروپایی است

کارشناس مسائل اروپا و آمریکا گفت: سفر وزرای خارجه اتریش و هلند به تهران به منظور جلوگیری از افزایش بحران در غرب آسیا است.

تبعات تشدید بحران در منطقه، متوجه دولت های اروپایی خواهد بودمرتضی مکی کارشناس مسائل اروپا و آمریکا در گفت و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سفر وزرای امور خارجه هلند و اتریش به ایران با محوریت تنش زدایی از منطقه، گفت: غرب آسیا و بویژه مناسبات ایران با کشورهای غربی و آمریکا، در یکی از بحرانی ترین شرایط طی چند دهه گذشته قرار دارد.

او افزود: پس از اینکه آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک خارج شد و ایران گام هایی را در جهت کاهش تعهدات هسته ای خود برداشت، شاهد تیره تر شدن روابط بین دوکشور بودیم و ترور شهید سپهبد سلیمانی با دستور ترامپ به پیچیده تر شدن اوضاع  انجامید. علاوه براین واکنش  به این اقدام جنایتکارانه آمریکا و مورد هدف قرار دادن پایگاه های نظامی آن کشور در عراق هم  به شدت متحدان واشنگتن را نگران کرده است؛ زیرا تبعات هرگونه تشدید بحران در منطقه، متوجه دولت های اروپایی خواهد بود.

مکی با اشاره به سفر جوزپ بورل به ایران گفت: جوزپ بورل مسول هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفر خود به ایران عمدا اعلام کرد که زمان بندی مکانیسم حل اختلاف ماشه بلند مدت است؛ این موضوع نشان می دهد که اروپایی ها ضمن آگاهی از شرایط بی ثبات و نا امن حاکم بر منطقه خلیج فارس، تلاش دارند با رایزنی شرایط سیاسی در منطقه را به ثبات نزدیک تر کنند.

این کارشناس مسائل اروپا و آمریکا با اشاره به سفر وزرای امور خارجه هلند و اتریش به برخی کشورهای منطقه غرب آسیا از جمله ایران، اظهار کرد: این سفر در شرایطی انجام می شود که یک هفته از کنفرانس امنیتی مونیخ می گذرد و ظریف رایزنی هایی را با مقامات اروپایی در مورد مسائل مختلف و سیاست های آمریکا انجام داده است.

او ادامه داد: در شرایطی که وزرای امور خارجه کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان که توافقنامه برجام را امضا کرده اند در انفعال به سر برده  و اقدام موثری انجام نمی دهند، به نظر می رسد اتحادیه اروپا با فعال کردن کشورهای متوسطی مانند اتریش و هلند که مناسبات خوبی با ایران دارند، به نوعی تلاش می کنند با رایزنی  شرایط را در منطقه  به گفت و گو نزدیک کند.

مکی با اشاره به یکی از اظهارات وزیر امور خارجه اتریش که گفته بود اگر تهران و واشنگتن پای میز مذاکره حاضر نشوند، ما میز مذاکره را پیش آنها می بریم، عنوان کرد: این موضوع پیام زیادی داشته و نشان می دهد که آنها تا چه حد جدی بوده و  تلاش می کنند با نزدیک کردن دیدگاه ها به یکدیگر شرایط گفت و گو را فراهم کنند تا بلکه از شرایط التهاب و نا امنی در منطقه کاسته شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: برجام ، هلند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
اروپایی ها باید به برجام عمل کنند و هر گونه مذاکره جدیدی، نشان از ضعف مدیریتی دولت خواهد بود
البته همانطور که ایران حدود دو سال به برجام عمل کرد، عمل به برجام توسط اروپایی ها باید یکسال باشد و آنگاه ایران برای سایر بازگشت ها به برجام اقدام کند
آخرین اخبار